דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
23.5°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.3°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 22.4°באר שבע
  • 28.1°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 23.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

באירופה מכינים סנקציות חדשות בעקבות הטבח בבוצ'ה, הגז והנפט עדיין במחלוקת

הרג האזרחים האוקראינים מחזק את הקריאות באיחוד האירופי להטלת מגבלות כבדות על הכלכלה הרוסית | במקביל, נמשך הוויכוח על אפקטיביות הסנקציות

קנצלר גרמניה, אולף שולץ ונשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: John Thys, Pool Photo via AP)
קנצלר גרמניה, אולף שולץ ונשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: John Thys, Pool Photo via AP)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

האיחוד האירופי פרסם אתמול (שני) גינוי משותף של ה"זוועות שביצעה רוסיה" בעיר בוצ'ה ובערים אחרות באוקראינה שפורסמו בימים האחרונים. בגינוי נכתב שהאיחוד "יקדם בדחיפות עבודה על סנקציות נוספות נגד רוסיה".

עם זאת, על פי דיווח באתר CBNC, המדינות עדיין חלוקות לגבי האם לכלול את רכישת האנרגיה בחבילת הסנקציות החדשה, שיכללו ככל הנראה מוצרי מתכת, דלק סילון, מוצרי מותרות ואיסור על חכירת מטוסים. זוהי חבילת הסנקציות החמישית נגד רוסיה, והיא תאושר על פי הערכות בהמשך השבוע.

הרס בעיירה בוצ'ה, לאחר שצבא רוסיה עזב אותה (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
הרס בעיירה בוצ'ה, לאחר שצבא רוסיה עזב אותה (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)

"אני בעד עוד סנקציות, בעיקר על נפט ופחם, שכידוע יזיקו לרוסיה באופן מיוחד" אמר נשיא צרפת, עמנאול מאקרון בראיון לרדיו, והוסיף כי המהלך יתואם עם שאר מדינות אירופה, ועם גרמניה במיוחד.

גרמניה התלויה בגז הרוסי עד כה התנגדה לסנקציות על תחום האנרגיה, אבל הנושא נמצא בדיונים. שר ההגנה הגרמני כריסטיאן לאמברכט, חבר מפלגתו של הקנצלר אולוף שולץ, אמר שאירופה צריכה לדון גם בחרם על הגז הטבעי של רוסיה. שולץ עצמו אמר שהוא תומך בצעדים נוספים, אך לא פירט לגבי תעשיית האנרגיה.

מנגד שר האוצר של גרמניה כריסטיאן לימבר אמר ל-CBNC שמדינתו "רוצה להיות פחות תלויה בייבוא אנרגיה מרוסיה בטווח הקצר", אך הוסיף שנכון לעכשיו "זה לא אפשרי לחתוך את אספקת הגז". גם שר האוצר של אוסטריה התבטא נגד איסור על הגז הרוסי.

למרות המגבלות, מדינות אירופה עדיין רוכשות מרוסיה נפט וגז מחצבים בהיקפים משמעותיים. סקטור האנרגיה הוא מרכיב מרכזי בכלכלה של רוסיה, ובלי הטלת מגבלות עליו, הכסף ממשיך לזרום לרוסיה. על מנת לייצב את הרובל וכדי למנוע מצב של הקפאת נכסים נוספים של רוסיה במטבע זר, פוטין הורה שיש לקבל תשלום על גז רק ברובל. מדינות אירופה סירבו לאולטימטום, ושר החוץ לברוב אמר שההגבלה תכנס לתוקף רק באמצע אפריל.

הרובל מתאושש, תחזיות למיתון עמוק

בתוך כך נמשך הדיון על האפקטיביות של הסנקציות על הכלכלה הרוסית. הבורסה הרוסית נפתחה מחדש במתכונת חלקית ועם מגבלות שמונעות 'מכירת חיסול' של המניות. הרובל התאושש בצורה משמעותית, מה שמעיד אולי על ביקוש מחודש למטבע הרוסי. עם זאת, בארה"ב טוענים שהרובל מנופח באופן מלאכותי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Kremlin Press Service/Handout/Anadolu Agency via Getty Images)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Kremlin Press Service/Handout/Anadolu Agency via Getty Images)

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמר שרוסיה עושה "הרבה מניפולציות" על המטבע, ושנאסר על אנשים למכור את המטבע, על מנת לשמור על ערכו.

בימים האחרונים נשמעו דיווחים על מחסור בתרופות ברחבי רוסיה, שנמשך כבר תקופה ארוכה. המחסור בתרופות לא נובע ככל הנראה ישירות מהסנקציות, אלא מהשיבושים שהן גורמות בשרשרת האספקה, וכן מקנייה מוגברת הנובעת מפניקה.

הערכות כלכליות שפורסמו בימים האחרונים חוזות פגיעה משמעותית בכלכלה הרוסית בשנה הקרובה. כלכלנים במכון המחקר 'קפיטול אקונומיקס' חזו שהכלכלה הרוסית תתכווץ ב-12% בשנת 2022, ושהאינפלציה השנתית תגיע ל-23%.

גם כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זקס חוזים התכווצות של 10% בכלכלה הרוסית בשנה הקרובה. הקרמלין משגיח מקרוב על תשלום החובות של רוסיה והצליח להימנע מחדלות פירעון עד כה. לרוסיה אמנם חוב חיצוני נמוך יחסית, אבל הקפאת נכסי המטבע הזר שלה ברחבי העולם תקשה עליה להמשיך לעמוד בתשלומים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!