דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סרי לנקה

משבר כלכלי בסרי לנקה: מחסור במזון ותרופות, חשמל רק 11 שעות ביממה

הפגנות נרחבות במדינת האי, נגד השלטון, נתקלות באלימות המשטרה | 41 חברי פרלמנט התפטרו, ובשבוע שעבר הוכרז מצב חירום במדינה

נזירות קתוליות מוחות נגד הנשיא ראג'פקסה (צילום: REUTERS/Dinuka Liyanawatte)
נזירות קתוליות מוחות נגד הנשיא ראג'פקסה (צילום: REUTERS/Dinuka Liyanawatte)
רויטרס
צרו קשר עם המערכת:

ההפגנות בסרי לנקה מחריפות בעקבות המשבר הכלכלי החריף שפוקד את המדינה, המצויה במחסור שהולך ומחמיר בדלק, מזון ותרופות. החשמל במדינה זמין במרבית האזורים רק 11 שעות ביממה. ההפגנות זכו בימים האחרונים לתגובה אלימה מצד המשטרה, שכללה פיזור בתותחי מים ובגז מדמיע.

בסרי לנקה, מדינת אי דרומית להודו, חיים 21.5 מיליון תושבים והיא מתנהלת כדמוקרטיה פרלמנטרית. אחוז משמעותי באופן יחסי מהכלכלה שלה מתבסס על תיירות, שנפגעה משמעותית בעקבות פיגועים שהיו במדינה ב-2019 ובעקבות משבר הקורונה, אז החל המשבר הכלכלי לרקום עור וגידים.

בעקבות האירועים האחרונים, לפחות 41 חברי קואליציה בסרי לנקה התפטרו אמש, והותירו את ממשלתו של הנשיא גוטבאיה ראג'פקסה במיעוט בפרלמנט המונה 225 חברים, יום אחד בלבד לאחר שהוקמה.

מפגינים נגד נשיא סרי לנקה, גוטבאיה ראג'פאקסה, בקולומבו (צילום: REUTERS/Dinuka Liyanawatte)
מפגינים נגד נשיא סרי לנקה, גוטבאיה ראג'פאקסה, בקולומבו (צילום: REUTERS/Dinuka Liyanawatte)

שר האוצר עלי סברי התפטר אף הוא לקראת השיחות שנקבעו עם קרן המטבע הבינלאומית בנושא תכנית הלוואות למדינה. "אני מאמין שפעלתי לטובת האינטרסים של המדינה״, אמר סברי במכתב ההתפטרות שלו, ״בצומת המכריע הזה, המדינה זקוקה ליציבות כדי לצלוח את המשבר הפיננסי והקשיים הנוכחיים״.

בשבוע האחרון, מדד כל המניות (SCE) של בורסת קולומבו ירד בכ-21% מאז הוכרז מצב החירום, ומתחילת מרץ, שער הרופיה הסרי-לנקית ירד מ-201 רופיה לדולר ל-295.

במדינה הוכרז בשבוע שעבר מצב חירום בעקבות המחסור החמור במשאבים חיוניים, שנגרם בשל חוסר במט"ח ליבוא, "יש מחסור אינסופי של דברים חיוניים כולל דלק וגז בישול. בתי חולים נמצאים על סף סגירה כי אין תרופות", אמרה לפרלמנט מאיתריפאלה סיריסנה, מנהיגת מפלגת החירות של סרי לנקה שהחזירה את תמיכתה בקואליציה של ראג'פקסה. דרשה מראש הממשלה והנשיא להציג תכנית ברורה לפתרון המשבר הפיננסי הפוקד את המדינה.

הפגנה נגד נשיא סרי לנקה בקולומבו, על הכביש הראשי (צילום: REUTERS/Dinuka Liyanawatte)
הפגנה נגד נשיא סרי לנקה בקולומבו, על הכביש הראשי (צילום: REUTERS/Dinuka Liyanawatte)

האופוזיציה והמפגינים קוראים לממשלה להתפטר ו"להחזיר את סרי לנקה לידי העם", שכן המדינה נשלטת בשנים האחרונות בידי משפחת ראג'פקסה, כאשר ראש הממשלה הוא אחיו של הנשיא. הם התנגדו להצעת הנשיא להקמת ממשלת אחדות ואמרו כי הקול של הממשלה חייב להקשיב לרחובות, ולעבוד עבורם.

במצב הנוכחי, בו לראש הממשלה אין רוב, האופוזיציה תוכל להביא להצבעת אי-אמון בממשלה, ותצליח להביא להחלפת ראש הממשלה, אך תהליך זה מצריך מספר אשרורים במוסדות החוקתיים של המדינה, ועל כל פנים, ראש הממשלה ימונה על ידי הנשיא. אפשרות נוספת של אופוזיציית-הרוב הנוכחית, היא להביא לפיזור הפרלמנט והליכה לבחירות-בזק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!