דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

בנט: ״סילמן עברה רדיפה״, גנץ: ״עמדתנו לא השתנתה, רוצים בהצלחת הממשלה״

ראש הממשלה הגיב לראשונה לעזיבתה של שותפתו לסיעה, הדגיש כי הוא אינו מוותר על המשך כהונת הממשלה הנוכחית, והוסיף כי ״האלטרנטיבה היא בחירות נוספות וחזרה לפלונטר הפוליטי״ | שר הביטחון התייחס גם הוא למשבר והבטיח שמפלגתו תישאר ״הסיעה הממושמעת בקואליציה״

ראש הממשלה נפטלי בנט במליאת הכנסת - דיוני התקציב. (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נפטלי בנט במליאת הכנסת - דיוני התקציב. (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס הערב לראשונה לפרישתה של יו״ר הקואליציה וחברת סיעתו, עידית סילמן, מחברותה בממשלה, ואמר כי "עידית עברה רדיפה במשך חודשים, אלימות מילולית מאנשי ביבי וסמוטריץ׳ ברמה הנוראית ביותר. היא תיארה בפניי את האיומים על מקום העבודה של שמוליק בעלה ועל הילדים שלה בבני עקיבא. היא נשברה בסוף״.

ֿ״הדבר המרכזי שאנחנו צריכים לעסוק בו כרגע הוא ייצוב הסיעה והקואליציה״, הדגיש בנט במהלך ישיבה עם חברי סיעת ימינה, והוסיף כי הוא שוחח עם ראשי המפלגות בקואליציה, ו״כולם רוצים להמשיך עם הממשלה הזו, שעובדת למען אזרחי המדינה.

ראש הממשלה הוסיף כי ״יש פה הזדמנות לקחת את האירוע הזה, ללמוד ממנו ולתקן את הפערים שנוצרו. כל הממשלה הייתה מושתתת על שמירת הסטטוס קוו – ולא על עשיית תנועות חדות. האלטרנטיבה היא עוד בחירות ואולי עוד בחירות אחריהן, וחזרה לימים של חוסר יציבות מסוכנת למדינת ישראל".

גם שר הביטחון, בני גנץ, פרסם בחשבון הטוויטר שלו במקביל לכינוס ישיבת סיעתו: ״שוחחתי עם ראש הממשלה היום ואנחנו נפעל כדי לנסות ולשמר את הממשלה. כחול לבן הייתה ותמשיך להיות הסיעה הממושמעת והמרכזית ביותר בקואליציה. אנחנו רוצים בקיומה של הממשלה ובהצלחתה, ובמובן הזה לא השתנה דבר מאתמול״.

במקביל, פורסמו הערב סקרי מנדטים במהדורות החדשות של ערוצי הטלוויזיה. לפי סקר ״חדשות 12״ של מנו גבע, לו היו נערכות הבחירות היום, היה זוכה הליכוד ל-35 מנדטים, ויש עתיד, מפלגתו של שר החוץ המכהן, הייתה מקבלת 17 מנדטים. שס עם 9 מנדטים, כחול לבן 8, יהדות התורה, העבודה, הציונות הדתית 7 כל אחת, הרשימה המשותפת 6; ימינה, ישראל ביתנו, מרצ ורע״מ עם 5 מנדטים כל אחת, ותקווה חדשה של גדעון סער עם 4 מנדטים.

לפי סקר חדשות 13 וקמיל פוקס, הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר עם 38 מנדטים, אחריה יש עתיד עם 17, כחול לבן מקבלת 9 מנדטים, הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ זוכה ל-8 מנדטים; ימינה, שס ויהדות התורה 7 מנדטים כל אחת, העבודה, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו 6 כל אחת, מרצ 5, רע"מ 4, ותקווה חדשה לא עוברת את אחוז החסימה.

״איני יכולה עוד״: המכתב של סילמן טלטל את הקואליציה

במכתב לראש הממשלה בנט, שהוא גם יו"ר מפלגת ימינה, כתבה סילמן "חלק משותפינו בקואליציה אינם מוכנים לכל פשרה בנושאים העומדים בליבת השקפת העולם של הציבור שבחר בנו והביא אותנו לכנסת ישראל". עוד אמרה: "ערכים מרכזיים בתפיסת עולמי אינם עולים בקנה אחד עם המציאות הנוכחית. אני קשובה לקולות מהשטח ולמחאה הכנה של ציבור הבוחרים שזכינו בתמיכתו ונבחרנו בקולותיו, וגם לכאבם של אלה שלא בחרו בנו אך שייכים למחנה הלאומי. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות. על רקע האמור, הריני להודיעך על הפסקת חברותי בקואליציה״.

סילמן הוסיפה: "אני קוראת לך וליתר חבריי: צריך להודות על האמת, ניסינו. הגיעה העת לחשב מסלול מחדש. לנסות ולהקים ממשלה לאומית, יהודית, ציונית. בואו נשלב ידיים ונביא לידי ביטוי את הערכים שבשמם נבחרנו ומייצגים את הרוב בעם".

בהודעה שפרסמה מוקדם יותר כתבה ח"כ סילמן: ״אינני יכולה עוד לתת יד למהלכי הממשלה״ ונימקה את המהלך ב"פגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל". היא קראה להקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית, ללא בחירות חדשות.

לפי דיווח ב'הארץ', סילמן סיכמה עם הליכוד שהיא תשוריין במפלגה בבחירות הבאות, ותמונה לשרת הבריאות אם נתניהו יצליח להקים ממשלה חדשה. אך לשם קבלת שריון בליכוד, היא תצטרך למצוא ח"כ נוסף מימינה, שיפרוש, ולחבור לח"כ עמיחי שיקלי שכבר פרש מהסיעה, כדי להתפלג מימינה ולהקים סיעה חדשה. לפי החוק, ח"כ יחיד שפרש מסיעתו מנוע מלהתמודד במסגרת מפלגה קיימת בבחירות שלאחר מכן.

סילמן, שכיהנה כיו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות, הוסיפה: "ניסיתי אחדות, כאחת שבאה מעולמות הטוב המשותף, עמלתי רבות עבור הקואליציה הנוכחית. לצערי לא אוכל לתת יד לפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל ועם ישראל. לא הכל אתם יודעים כי ניסיתי בשקט. לא אוכל עוד להמשיך בדרך זו בשל הערכים והמקום ממנו אני באה״.

"אני מפסיקה את חברותי בקואליציה ואמשיך לנסות לשכנע את חבריי לחזור הביתה ולהקים ממשלת ימין. אני יודעת שאינני היחידה שחשה כך", כתבה סילמן, "הזהות היהודית של מדינת ישראל היא זכות קיומנו כאן, זה הלב שלנו, זו המהות שלנו. פגיעה, ללא כל התחשבות בציבור ובערכים שאותם אני מייצגת היא קו אדום מבחינתי. ניתן להקים ממשלה אחרת כבר בכנסת הזו".

סילמן ביקרה השבוע בחריפות את שר הבריאות ניצן הורוביץ שדרש מבתי החולים לקיים את פסיקת בג"ץ שמתירה הכנסת חמץ לבתי החולים, ואמרה שהוא לא יוכל להיות שר הבריאות. "אנחנו באצבעות שלנו לא נוכל לאפשר לאדם כזה להמשיך ולהיות שר, אם הוא בא וממשיך ואומר את האמירות האלה", אמרה סילמן בפתח ישיבת ועדת הבריאות בראשון השבוע. "אני קוראת מכאן לשר שיוציא הנחיה מסודרת לבתי החולים שיודעים להתנהל באופי הזה והתנהלו כך שנים ודורות ללא הנחיות, כי יש כאן איזושהי חצייה של קו אדום. אני מודיעה שבמשמרת שלי זה לא יהיה וזה בנפשי. לא נוכל לקחת חלק במציאות שכזו".

באופוזיציה בירכו, נתניהו: "מקבל אותך הביתה"

במפלגות האופוזיציה בירכו על פרישתה של סילמן. בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה, אמר: "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה של סילמן ואני מברך אותה בשם המונים בעם ישראל שייחלו לרגע הזה. עידית, הוכחת שמה שמנחה אותך זה הדאגה לזהות היהודית במדינת ישראל ולארץ ישראל בעם ישראל ואני מקבל אותך הביתה. הוכחת שנציגי ציבור אמיתיים פועלים בצו מצפונם. קורא לכל מי שנבחר בקולות המחנה הלאומי להצטרף לעידית ולחזור אלינו הביתה תתקבל בכל הכבוד הראוי וזרועות פתוחות".

"זהו ‏שחר של יום חדש. תחילת הסוף של ממשלת השמאל הלא ציונית של בנט והתנועה האיסלמית, והסנונית שתבשר בע"ה על החלפתה בממשלה יהודית, ציונית ולאומית״, הוסיף נתניהו״. ברכות והערכה גדולה לח"כ סילמן על האומץ לעשות את הדבר הקשה אך נכון ומתבקש כל כך. במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים".

גם יו״ר ש״ס לשעבר, אריה דרעי, התייחס למהלך: "אני מברך את ח״כ עידית סילמן, שנתנה יד להצלת הזהות היהודית של מדינת ישראל, מתנצל שפקפקתי בצעד האמיץ שעשית, תבורכי מפי עליון. ׳בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל׳".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!