שרת התחבורה הודיעה היום (ד׳) על העברת 3 רציפים לנמלים החדשים. לטענתה, המהלך יצמצם את התור בנמלים. בהסתדרות אומרים שהנושא לא תואם איתם, שמדובר בצעד פופוליסטי ובהפרה בוטה של ההסכמים הקיבוציים שנחתמו עם ההסתדרות לאחר 8 שנים של משא ומתן.
הרציפים החדשים כלל לא מוכנים לפריקה של מטען כללי, ולכן מדובר בזריית חול בעיניים ופגיעה מיותרת בעובדים המסורים בנמל, אומרים בהסתדרות. ארגון העובדים לא יהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו במידה שההחלטה לא תשונה.
״העומס בנמלים הוא בעיה כלל עולמית״, אומר יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ״ההסתדרות לא גרמה לו, אבל היא עושה כל שביכולתה כדי לצמצם את הפגיעה במשק. ההסתדרות בראשותי פועלת בממלכתיות, אך עם זאת לא אתן לפגוע בעובדי הנמלים״.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי אומר שתמוה בעיניו ששרת התחבורה בחרה לפעול באופן חד-צדדי, בזמן שנקבעו פגישות בעניין החל מהערב. ״הפגישות נקבעו בעקבות החלטת בית הדין״, אומר אדרי, ״שהנחה לקיים מו״מ בעניין. לא נאפשר פגיעה בעובדים״.
השרה מרב מיכאלי הודיעה שבכוונתה להעביר את רציף 28 באשדוד ורציפים 7 ו-8 בחיפה לרשות נמל הדרום באשדוד שבשליטת TIL השוויצרית, ונמל המפרץ בחיפה שבשליטת SIPG הסינית. הרציפים שייכים כיום לחברת נמלי ישראל, ועומדים ריקים לאחר ששימשו לבניית הנמלים החדשים.
המהלך הזה מבוצע על אף התנגדות הגורמים המקצועיים בחברת נמלי ישראל וברשות הספנות. בעבר, התנגדה אף השרה עצמה למהלך הזה, שצפוי לערער את האיזון התחרותי בין הנמלים השונים ולפגוע בסופו של דבר ביכולתם של הנמלים הוותיקים להתחרות בנמלים החדשים.
על פי מרבית גורמי המקצוע, משבר הפקק בנמלים נובע בעיקרו ממחסור בכוח אדם, שהרציפים החדשים אינם עתידים לפתור. הרציפים החדשים לא מאובזרים כיום במנופים וכלי פריקה הנחוצים לצורך הפעלתם, כך שלא ברור כיצד יועיל הדבר לפריקת האוניות.