דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חודש הרמדאן

השיח' זחאלקה נגד בזבוז ברמדאן: "צרכנות יתר פוגעת באלוהים"

ההוצאות על מזון של משק בית ערבי בחודש הרמדאן קופצות כמעט פי 2 | נשיא בית הדין השרעי לערעורים מבקר את התופעה: "רמדאן הוא לא חודש הבזבוז, לא מפארים את האסלאם באוכל"

השיח' איאד זחאלקה (צילום: אלבום פרטי)
השיח' איאד זחאלקה. "הנביא מוחמד היה סגפן, נהג בפשטות וציווה לא לנהוג בבזבזנות" (צילום: אלבום פרטי)
יניב שרון

"אלוהים אומר: 'תאכלו מכל הטוב שנתתי לכם'", אומר ל'דבר' השיח' איאד זחאלקה, נשיא בית הדין השרעי לערעורים. "אלוהים רוצה שנהנה מהחיים, אבל גם מחייב אותנו לא לבזבז. מי שמבזבז הוא אחיו של השטן. מותר לאכול, ואלוהים רוצה שתאכל, אבל בצורה סבירה שאין בה בזבוז".

אבל ארוחות האפטאר בחודש הרמדאן כרוכות בהוצאות מרובות. ממוצע ההוצאות על מזון למשק בית ערבי קפץ ב-2019 מ-2,500 שקלים בחודש רגיל ל-4,500 שקלים לקראת הרמדאן, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

"רמדאן הוא לא חודש הבזבוז, שצריך להוציא בו מעבר ליכולותיך", מסביר זחאלקה. "צריך להביא אוכל למשפחה שלך, שיאכלו וייהנו, אבל אסור לבזבז. לפעמים אנשים מבשלים שלושה-ארבעה תבשילים וארבעה-חמישה קינוחים. לא אוכלים את כל זה, אוכלים קצת וזורקים לפח. זה חראם זה אסור. זה מכלה את המשאבים שלנו, שלך. אנשים צריכים לאכול לפי הצורך. אסור לצרוך מעבר ליכולת שלך. תביא למשפחה שלך ממה שאתה יכול".

אנשים רוצים לחגוג ולפאר את האסלאם. מדוע זה פסול?
"לא מפארים את האסלאם באוכל. הנביא מוחמד אמר: 'די לו לאדם במספר נגיסות שמקימות אותו'. הבזבזנות היא נגד הדת. הנביא היה סגפן, נהג בפשטות וציווה לא לנהוג בבזבזנות. אדם שמוציא מעבר ליכולותיו הוא חוטא. הוא טועה במסר הדתי.

"ברמדאן אלוהים ציווה עלינו את הצום למען יראת שמיים. הצום בא להעלות את האדם מהחיים החומריים לחיים הרוחניים".

ברמדאן נהוג לארח ולהתארח.
"אם אין לך, אל תארח. שמור על המשפחה, על הילדים ועל העתיד שלהם. אל תארח ותשקע בחובות כל השנה. זו לא דת של חומר, של חיי נהנתנות".

למה אנשים מוציאים כל כך הרבה כסף ברמדאן?
"תרבות הצרכנות נקלטה באורחות החיים שלנו. צריך להבין אותה ולחשוב אותה. הדת שלנו היא לא דת של צרכנות בלתי מוגבלת. צרכנות פוגמת במידות הטובות. אנשים צורכים דברים מעבר ליכולתם ונכנסים חובות. כשאני תובע ממך משהו שאין לי זכות בו, זה יוצר סכסוך ואלימות. צרכנות יתר פוגעת באלוהים.

"כשהייתי ילד, אמי הייתה מכינה תבשיל אחד וסלט קצוץ, והיינו מתכנסים יחד, אוכלים ונהנים. מה רע בזה? היה כיף גדול שכל המשפחה מתכנסת לאכול".

המאמין מצווה על מתן צדקה, ובוודאי ברמדאן.
"חודש הרמדאן הוא חודש הנתינה. אנשים נותנים לנזקקים לקהילה. לצדקה ברמדאן יש ערך רב. כולנו ביחד תחת האלוהים למען חיים הוגנים לכולנו. זו מצווה אלוהית.

"אבל מי שאין לו, אסור לו לתת. אסור ללוות כספים כדי לתת. צדקה זו רשות, נתינה לנזקק שהיא רשות. הזכאת היא חובה. אדם חייב לתת 2.5% מכסף שהצטבר אצלו יותר משנה רק אם צבר מעל לסכום נקוב, כ-15 אלף שקלים. אסור שהילדים שלך ירעבו ותיתן לאחרים. קודם כל אתה מחויב לעצמך, למשפחה לילדים".

איזו עבודה מותרת במהלך הרמדאן?
"הצום אין משמעותו להפסיק לעבוד. אדם מצווה לעבוד ולצום. בעבר הצום לא מנע עבודה ואפילו לא מלחמות. מצוות הצום באה עם החיים הרגילים. זה מגביר את החוסן הנפשי שלך, זה נותן כוחות על.

"יש עבודות פרך, עבודות קשות, למשל עבודה באספלט, כאן יש פסקי הלכה. כל אחד שיש לו מגבלות פונה לפוסק הלכה, שבודק כל מקרה לגופו. אסור להרוג את עצמנו. אם הצום פוגע בגוף שלך, אסור לצום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!