דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדד ספטמבר / מדד המחירים לצרכן ממשיך לרדת, מחירי הדיור ממשיכים לעלות

במדד ספטמבר נרשמה ירידה של 0.1%. מחיר סל הצריכה של שני העשירונים העליונים ירד ב-0.2%, בזמן שסל הצריכה של שני העשירונים התחתונים נותר ללא שינוי

קניות בסופרמרקט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
קניות בסופרמרקט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר שפורסם בשישי האחרון רושם ירידה של 0.1%. זאת לאחר שבחודש אוגוסט ירד המדד ב 0.3%, ובחודשים אפריל עד יולי נרשמו דווקא עליות מחירים. בסה"כ ירד מדד המחירים לצרכן בשנתיים האחרונות ב0.9%, מתוכם כ-0.4% בשנה האחרונה.

את ירידות המחירים בספטמבר הובילו מחירי הפירות הטריים שרשמו ירידה של 6.7%, סעיפי התרבות והבידור שרשמו ירידה של 1.4%, וההלבשה עם ירידה של 1.3%. מנגד, במחירי ההנעלה נרשמה עליה של 2%, ומחירי הירקות הטריים עלו ב-1.8%.

בפירוט סעיפי העליה והירידה המשמעותיים, הוצאות על שיעורי נהיגה והשכרות רכב ירדו ב 10.4% ומחירי ההארחה הנופש והטיולים ירדו ב 7%. מדובר בשני סעיפים שוליים למדי בסל הצריכה המשפיעים באופן מועט בחישוב המדד המושפעים באופן משמעותי ממחירי הדלק ורגישים לשינוי בביקושים. מן הצד השני מחיריהם של כלי מיטה ומגבות רשמו את העליה החדה ביותר 13, ואחריהם מחירי העופות עם עליה של 5.1%.

מחירי הדירות ממשיכים לעלות

לצד מדד המחירים לצרכן, מפרסמת הלמ"ס את מדד מחירי הדירות (שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן). מנתוני מדד זה עולה כי בחודשים יולי-אוגוסט נרשמה עליה של 0.4% במחירי הדירות לעומת חודשים יוני-יולי. בסה"כ בשנה החולפת (יולי 2015 עד יולי 2016) נרשמה עליה של 6.8% במחירי הדירות. למעשה, מאז כניסתו של שר האוצר כחלון לתפקיד, נרשם חודש אחד בלבד בו מדד מחירי הדירות רשם ירידה. היה זה מדד אוגוסט 2015, עם ירידה של 0.1% בלבד.

העשירים משלמים פחות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת גם מדד חשוב נוסף – מדד סלי הצריכה לפי עשירונים. על פי מדד זה, מחיר סל הצריכה של שני העשירונים העליונים ירד ב-0.2% בזמן שסל הצריכה של שני העשירונים התחתונים נותר ללא שינוי. חשוב להבהיר כי מדובר בנתון הנוגד את המגמה השנתית, שכן מאז ספטמבר 2015 דווקא שני העשירונים התחתונים נהנו מירידת מדד של 0.8% לסל הצריכה שלהם, בעוד סל הצריכה של שני העשירונים העליונים ירד ב 0.4% בלבד.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!