דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מודי'ס שיפרה את תחזית דירוג האשראי לישראל; באוצר מזהירים מהגדלת החוב

לראשונה מאז תחילת הקורונה, החברה צופה שדירוג האשראי של ישראל ישתפר בשנתיים הקרובות | ליברמן: "ההחלטה התאפשרה בגלל ניהול פיסקלי אחראי"

חברת דירוג האשראי מוד'יס (צילום אילוסטרציה: REUTERS/Andrew Kelly)
חברת דירוג האשראי מוד'יס (צילום אילוסטרציה: REUTERS/Andrew Kelly)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

חברת דירוג האשראי מודי'ס Moody's אישרה הלילה (בין שישי לשבת), את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A1 ועדכנה את תחזית הדירוג ל"חיובית", לאחר שזו הורדה לניטרלית במהלך משבר הקורונה.

מודי'ס היא אחת משלושת חברות דירוג האשראי הגדולות בעולם (יחד עם פיץ' ו-S&P). הדירוג של חברות אלה משפיע על עלות חלק מהחוב החיצוני של ישראל, שמהווה כ-28% מסך החוב של ישראל. חברות הדירוג מעריכות לחיוב מדיניות כלכלית שמרנית: הקטנת החוב, והורדת ההוצאה הציבורית. חברות אלה היוו מרכיב משמעותי ביצירת המשבר הכלכלי הגדול של 2008, כשהמשיכו לתת ציון חיובי להלוואות סאב פריים.

באוצר בירכו על החלטת מודי'ס והוסיפו: "מודי'ס עלולה להשיב את תחזית הדירוג ל'יציבה' ואף להוריד את דירוג האשראי אם ההתכנסות הפיסקלית והפחתת החוב לא תתממשנה ויחס החוב-תוצר יגדל בצורה משמעותית".

משמעות העלאת התחזית היא שדירוג האשראי של ישראל עשוי לעלות בטווח של עד כשנתיים. ביולי 2018 עלתה תחזית הדירוג של ישראל ל"חיובית", אך באפריל 2020 עודכנה ל"יציבה" בעקבות משבר הקורונה, בדומה למדינות נוספות בעולם.

חברת הדירוג ציינה שתי סיבות מרכזיות להחלטה: הרפורמות שמבצעת הממשלה החדשה כדי לחזק את הצמיחה ולשלב בשוק העבודה אוכלוסיות עם שיעור השתתפות נמוך, והקטנה מהירה מהצפוי של יחס החוב תוצר בישראל, בגלל עלייה יוצאת דופן בגביית מסים, צמיחה גבוהה, וסיום כמעט מוחלט  של תכניות ההוצאה לקורונה.

בהודעת החברה נכתב כי ביצועי הכלכלה הישראלית היכו את התחזיות בזכות הכנסות גבוהות ממסים. הדבר משתקף בהקטנת הגירעון הממשלתי בשיעור של 7% תוצר תוך שנה אחת – מהביצועים החזקים מבין מדינות העולם.

בנוסף, צוין כי החשיפה של ישראל לסכסוך הנוכחי בין רוסיה לאוקראינה מוגבלת ובעלת השפעה מועטה על הכלכלה, בין היתר הודות לייצור הגז המקומי וכן לאור סחר חוץ מצומצם עם רוסיה.

החברה צופה כי הגירעון יעמוד בסוף 2022 על 3.4%, שיעור נמוך מהיעד המקורי של 3.9%. מצוין כי יחס החוב-תוצר החל לרדת בשנה שעברה והחברה צופה כי יגיע לשיעור של 64% עד 2024. נציגי החברה מציינים, כי על אף שהסביבה הפוליטית מקוטבת, ישנה הסכמה רחבה בנוגע למדיניות הכלכלית והפיסקלית.

בהודעה נכתב כי המתחים הגיאופוליטיים עדיין קיימים ואלו מהווים מגבלה על דירוג האשראי, זאת למרות היחסים הידידותיים שנוצרו עם מדינות ערב כתוצאה מחתימה על הסכמי אברהם. עוד נכתב בהודעה כי בתקופה האחרונה קיימת יציבות פוליטית יחסית, זאת לאחר תקופה ארוכה של אי ודאות גבוהה אשר התחילה להשפיע באופן שלילי על אפקטיביות המדיניות הפיסקלית. יחד עם זאת, לאור איבוד הרוב של הקואליציה בכנסת, נותר לראות אם הממשלה הנוכחית תוכל להוציא לפועל את הרפורמות המבניות שתוכננו תוך ניהול מדיניות פיסקלית אחראית, גם לאור העובדה שההכנסות הגבוהות ממסים ככל הנראה יתבררו כזמניות.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אני מברך על החלטת חברת הדירוג מודי'ס להעלות את תחזית הדירוג של ישראל. ההחלטה באה על רקע נתוני הצמיחה הגבוהים מזה שני עשורים ושיעור אבטלה שחזר לרמתו טרם משבר הקורונה. הדבר התאפשר בזכות מדיניות פיסקלית אחראית תוך מתן מענה הולם לצרכי המשק וקידום רפורמות מבניות המהוות מנועי צמיחה לשנים הקרובות".

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "הודעתה של חברת מודי'ס על העלאת תחזית הדירוג ל"חיובית" מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית ובמדיניות ניהול החוב. הודעה זו באה על רקע הנתונים המצוינים שפורסמו בחודש שעבר על המשך מגמת הירידה ביחס חוב-תוצר והקטנת הגירעון. נתונים אלו מעידים על ההתאוששות המהירה של המשק ממשבר הקורונה ועל הניהול האחראי של המדיניות הפיסקלית תוך ראייה ארוכת טווח. חברת הדירוג מציינת בהודעתה לחיוב את החזרה המהירה של ישראל לתוואי יורד ביחס החוב לתוצר ואת החשיבות של המשך מגמה זו. אנו מקווים ופועלים כי בעתיד העלאת התחזית ל'חיובית" תתורגם להעלאת דירוג האשראי ובכך מודי'ס תצטרף ל S&P שהעלתה באוגוסט 2018 את דירוג האשראי של ישראל לרמה של AA-".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!