דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ילדי הגנים ההתפתחותיים נשארים מאחור: אין יום חינוך ארוך, ובערים רבות אין צהרונים מותאמים

יום הלימודים בגנים לילדים עם קשיי שפה ותקשורת מסתיים ב-14:00, בניגוד למוסדות אחרים בחינוך המיוחד | חלק מהעיריות התגייסו למלא את החסר, מה שמגביר עוד יותר את הפערים | משרד החינוך: "בוחנים את הנושא"

גן ילדים (צילום ארכיון: חן לאופולד/פלאש90)
גן ילדים (צילום ארכיון: חן לאופולד/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

כשהילה נטר יוסוף חיפשה מסגרת לזמן הצהריים עבור בנה, שלומד בגן לילדים עם עיכוב התפתחותי, היא נתקלה בבעיה. בניגוד לגני חינוך מיוחד אחרים, יום הלימודים בגנים ה'התפתחותיים' מסתיים בשעה 14:00, ובפרדס חנה, בה היא מתגוררת, אין צהרון שמותאם לצרכים שלו. נטר יוסוף, ועוד אלפי הורים לילדים עם קשיים התפתחותיים, נותרים תלויים ברשות המקומית שלהם: חלק מהרשויות מפעילות גנים, וחלק לא.

הגנים לילדים עם עיכוב התפתחותי פועלים כחלק ממערכת החינוך המיוחד, ומיועדים לילדים בני 3 עד 6 שאובחן אצלם עיכוב בהתפתחות, שיכול לבוא לידי ביטוי בתחומי הלמידה, השפה והתקשורת, מוטוריקה עדינה וגסה ועוד. מספר הילדים בהם קטן מגן רגיל, אנשי הצוות עברו הכשרה ייחודית לחינוך המיוחד, ובמסגרת הגן ניתנים טיפולים שהילדים זכאים להם.

רוב מוסדות החינוך המיוחד פועלים במתכונת יום לימודים ארוך, עד שעות אחר הצהריים. לפי החוק, ההחלטה באילו מוסדות של החינוך המיוחד יחול יום לימודים ארוך היא של שר החינוך, באישור שר האוצר. עד היום לא הונהג יום חינוך ארוך בגנים ההתפתחותיים, והילדים נותרים ללא מסגרת מתאימה בשעות הצהריים. אפשרות נוספת שעומדת בפני ההורים היא לשלוח את הילדים לצהרון 'רגיל' עם חתימת כתב ויתור על צוות מקצועי בצהרון.

בתל אביב ובירושלים יש צהרונים, בפתח תקווה לא

חלק מהרשויות המקומיות בחרו למלא את החלל הזה ולפתוח מסגרות מותאמות מתקציביהן, מה שיוצר פערים בין ילדים מרשויות מקומיות שונות.

מבדיקת 'דבר' עולה שבירושלים מופעלים צהרונים בגנים ההתפתחותיים, ובתל אביב ניתן מענה בהתאם לביקוש. בחיפה פועלים שלושה צהרונים מיוחדים עם הסעות במימון העירייה. בפתח תקווה אין מענה לצהרונים התפתחותיים. בראשון לציון ילדי הגנים ההתפתחותיים משולבים בצהרונים הרגילים.

נטר יוסוף ארגנה עצומה להעלאת המודעות לנושא, ופנתה להנהגת ההורים הארצית ולחברי כנסת, בהם גם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, עד כה ללא הצלחה. לדבריה, קשה לגייס למאבק הורים מרשויות שבהן יש צהרונים לילדים. "אם הם מצאו פתרונות, או שהרשות מספקת צהרון, אז אין להם סיבה לחתום".

"הבעיה היא מהותית"

לילדים בפרדס חנה יהיה כנראה פתרון, בעקבות לחץ מסיבי של נטר יוסוף והורים נופים הורים על המועצה המקומית. היא מתכננת להמשיך למחות עד שמשרד החינוך ידאג לפתרון כולל. "הבעיה היא מהותית", היא אומרת, "צריך שכל הגנים ההתפתחותיים יהיו ביום לימודים ארוך, נקודה״.

במשרד החינוך אמרו שבימים אלו נבחנים שינויים ביישום חוק החינוך המיוחד, ביניהם גם סוגיית יום החינוך הארוך. ״שרת החינוך ד״ר יפעת שאשא ביטון הודיעה עם כניסתה לתפקיד כי היא תפתח את חוק החינוך המיוחד כדי לבצע בו את ההתאמות הנדרשות. הנושא נבחן בימים אלו על ידי הצוותים המקצועיים במשרד החינוך. באופן כללי, נכון לכרגע חוק יום לימודים ארוך מקבל מענה ברמה הרשותית, ולא ברמה הארצית.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!