דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הכסף ממשיך לזרום לרוסיה, אבל הסנקציות מקרבות אותה לחדלות פרעון

במסגרת הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה, הוקפאו חשבונות של הבנק המרכזי שלה עם סכומי עתק של מטבע זר, וארצות הברית לא מאפשרת לה לשלם את חובותיה בדולרים | חדלות פרעון תקשה מאוד על רוסיה להשיג אשראי, ותאלץ אותה להגיע להסדרי חוב עם הנושים שלה

נשיא רוסיה ולדמיר פוטין. הקרמלין מוכן לשלם את חובותיו, אבל רק ברובל (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP, File)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הקרמלין מוכן לשלם את חובותיו, אבל רק ברובל (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP, File)
טל כספין

למרות הכנסות גדולות מגז ונפט, הסנקציות שהוטלו על רוסיה מקרבות אותה לחדלות פירעון, לראשונה מאז המהפכה הבולשביקית ב-1917. סוכנות דירוג האשראי S&P הורידה את ההערכה שלה לגבי היכולת של רוסיה לשלם חוב זר.

חברת הדירוג פרסמה את הורדת הדירוג של רוסיה ל"חדלות פרעון סלקטיבית" ביום שישי בלילה, לאחר שרוסיה קבעה שתשלם אגרות חוב זרות ברובלים ביום שני, אף שהם נקובים בדולרים. לטענתה, רוסיה לא תוכל להמיר את הרובלים בדולרים בתוך 30 ימי החסד (גרייס) שיש לה כדי לשלם את החוב.

ההשלכות של מצב שבו רוסיה תוכרז כחדלת פירעון לא ברורות לחלוטין. מצב זה יקשה מאוד על רוסיה להשיג אשראי, ויאלץ אותה להגיע להסדרי חוב עם הנושים שלה. ייתכן שחלק מהאגרות שיוכרזו כחדלות פירעון ייקנו בזול על ידי קרנות שמתמחות במצבים אלה, כדי לגבות את החוב בהמשך או לדרוש מרוסיה פיצויים אחרים. תהליכים אלה ארוכים ומורכבים, ומושפעים מהשאלה איך יעריך השוק את היכולת של רוסיה לעמוד בהתחייבויותיה בסופו של דבר.

ביום ראשון הודיעה מוסקבה שתפנה 273 מיליארד רובל (3.4 מיליארד דולר) לקרן המיוחדת שנועדה להגן על הכלכלה המקומית, 271 מיליארד רובל מתוכם נכנסו ממכירת גז ונפט ברבעון הראשון של השנה. זאת בעקבות עליית מחירי הגז, והעובדה שהסנקציות שהוטלו על המדינה לא פוגעת בסקטור האנרגיה הרווחי.

הקושי של רוסיה לעמוד בתשלומים לא נובע מחולשת הכלכלה הרוסית, אלא מהסנקציות שהוטלו עליה. חשבונות של הבנק במרכזי עם סכומי עתק של מטבע זר הוקפאו במסגרת הסנקציות, וארצות הברית לא מאפשרת לה לשלם בדולרים.

מדינות אירופה הטילו חבילת סנקציות נוספת על רוסיה בשבוע שעבר, בעקבות הטבח בערים הסמוכות לקייב, אבל בכל הנוגע לאנרגיה הסתפקו באיסור רכישת פחם, שלא מהווה מרכיב מרכזי בייצוא הרוסי. לפי דיווח בוול סטריט ז'ורנל, השבוע יתחדשו הדיונים בין המדינות לגבי הפסקת הייבוא של גז ונפט מרוסיה, אבל ההתנגדות של גרמניה וההתקרבות של הונגריה לרוסיה ימשיכו לעכב את ההחלטה.

חברת הדירוג הסבירה את ההחלטה שלה בכך שהסנקציות נגד רוסיה "ככל הנראה יתגברו בשבועות הקרובים, מה שיפגע ביכולת הטכנית וברצון של רוסיה לכבד את התנאים וההתחייבויות שלה כלפי מחזיקי חוב זרים". בחברת הדירוג הסבירו שחדלות פרעון סלקטיבית היא מצב שבו לווה לא עומד בתשלום חובות מסוימים, אבל ממשיך לשלם אחרים.

הקרמלין הבהיר שהוא מוכן לשלם את חובותיו, אבל יעשה זאת ברובל כל עוד חשבונות המטבע הזר שלו מוקפאים. שר האוצר של רוסיה אמר ביום חמישי שהוא ניסה לשלם 649 מיליארד דולר לשני בנקים בארצות הברית, אבל הסנקציות מנעו מהתשלום להתקבל, אז הוא שילם את החוב ברובל.

רוסיה השתמשה בפיקוח הדוק על ההון ובאמצעים נוספים, לצד הכנסות ממכירת הגז והנפט, כדי לתמוך באופן מלאכותי ברובל, שחזר לרמה שבה נסחר עם פרוץ המלחמה. עם זאת, יש המפקפקים בכך שערך הרובל משקף את הביקוש האמיתי למטבע, בגלל המעורבות הגדולה של הממשל.

רוסיה לא הגיע לחדלות פרעון מאז המהפכה הבולשביקית ב-1917, עם הקמת ברית המועצות. ב-1998 נקלעה המדינה למשבר כלכלי חמור והתקרבה לחדלות פירעון, אבל התערבות בינלאומית מנעה ממנה מצב זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!