דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרסום ראשון / אזל בישראל המלאי של מולנופירביר, התרופה שניתנת לחולי קורונה עם מחלות רקע מורכבות

הגלולה של חברת 'מרק' ניתנה מתחילת גל האומיקרון לכ-8,000 חולי קורונה בסיכון | צוות לבחינת הטיפולים לקורונה במשרד הבריאות: "התכשיר היחידי שניתן דרך הפה ויכול למנוע הידרדרות בחולים הקשים ביותר" | משרד הבריאות: "המלאי יחודש"

תרופת הקורונה "מולנופיראוויר" של jcr, התרופות "מרק"  (צילום: Merck & Co Inc/Handout via REUTERS/File Photo)
תרופת הקורונה "מולנופיראוויר" של jcr, התרופות "מרק" (צילום: Merck & Co Inc/Handout via REUTERS/File Photo)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המלאי הארצי של גלולות מולנופירביר, אחד הטיפולים שמוצעים לאנשים בקבוצות סיכון שנדבקו בקורונה במטרה למנוע התפתחות תחלואה קשה, אזל. המשמעות היא שכרגע אין מענה תרופתי למטופלים עם מחלות רקע מורכבות.

התרופה של חברת מרק החלה להינתן בישראל בתחילת ינואר האחרון, כחלק מהנסיון למנוע תחלואה קשה בגל האומיקרון. מנתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי 'דבר', מה-11 בינואר ועד ה-1 באפריל היא ניתנה ל-7,788 חולים בישראל, כ-96 מטופלים בממוצע ביום. גם בחודש מרץ, שבו פחת מספר הנדבקים בקורונה מעשרות אלפים לאלפי נדבקים ביום, התרופה ניתנה לעשרות מטופלים בכל יום.

מולנולפירביר היא אחת משתי תרופות אנטי-ויראליות שמונעות את התרבות נגיף הקורונה בגופו של אדם שנדבק, וניתנות בצורה של גלולה, מה שמקל מאוד את השימוש בהן לעומת טיפולים אחרים שניתנים בצורה של עירוי. תרופות אלו ניתנות לאנשים בקבוצות סיכון מיד לאחר פיתוח תסמיני קורונה. בניסויים קליניים, מולנופירביר נמצאה יעילה בכ-89% בהפחתת הסיכון לתמותה, ובכ-30% בהפחתת הסיכון לאשפוזים ותמותה, בקרב מטופלים מעל גיל 18, לא מחוסנים, שחוו תסמינים וסבלו ממחלת קורונה קלה עד בינונית, עם גורם סיכון אחד לפחות להתדרדרות למחלה קשה.

שימוש בגלולות נגד קורונה למניעת הידרדרות למחלה קשה: פקסלוביד ומולנופירביר (נתונים: משרד הבריאות)
שימוש בגלולות נגד קורונה למניעת הידרדרות למחלה קשה: פקסלוביד ומולנופירביר (נתונים: משרד הבריאות)

לתרופה האנטי-ויראלית השנייה שניתנת כגלולה, פקסלוביד, יש נתוני יעילות גבוהים יותר: הצלחה של 89% במניעת תחלואה קשה ותמותה בקרב מבוגרים בסיכון גבוה. בגלל היעילות הגבוהה, פקסלוביד ניתנת בעדיפות ראשונה,  וניתנה עד תחילת אפריל ל-20,204 מטופלים בישראל, כמעט פי 3 מאלו שקיבלו מולנופירביר. עם זאת, פקסלוביד מתנגשת עם תרופות רבות שנפוצות בקרב החולים המורכבים, והם אלו שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לפתח מחלת קורונה קשה.

צוות מומחים: "חשוב שיהיה מלאי של תכשיר זה בקנה"

חברי צוות של משרד הבריאות שבחנו את מגוון הטיפולים בקורונה בקהילה ובאשפוז התריעו על אובדן המלאי. בישיבת הצוות לטיפול במגפות הוצג סיכום של עבודת הצוות בראשות ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון בחולון. לדבריה, "למרות רושם מהמחקרים כי תרופה זו יעילה פחות מפקסלוביד, היא למעשה התכשיר הפומי (שניתן דרך הפה) היחידי שיכול למנוע הדרדרות בחולים הקשים ביותר, שדווקא הם לא יכולים לקבל פקסלוביד. עמדתנו לכן היא שחשוב שיהיה מלאי של תכשיר זה בקנה".

אחראית חמ"ל הקורונה ב'כללית': "לאנשים סימפטומטיים בסיכון יש הטבה משמעותית מהתרופות"

ד״ר הדר דסקין-ביתן, אחראית חמ"ל קורונה בחטיבת קהילה של שירותי בריאות כללית, מסבירה ל'דבר' שהשימוש בפקסלוביד גבר בחודש האחרון, והשימוש במולנופירביר פחת. "חשבנו שבהרבה מצבים לא יהיה ניתן ליטול פקסלוביד. אבל אנחנו למודי ניסיון, וצוותי הרוקחות הקלינית נכנסו לתמונה ועוזרים לנו לבחון כל מצב. יש לנו יותר ביטחון ויותר ניסיון, והיום אנחנו נותנים פקסלוביד למטופלים שלפני חודש לא היינו נותנים להם". אך עדיין, ישנם מטופלים שיכולים לקבל רק מולנופירביר וכאמור גם במהלך מרץ היא ניתנה לעשרות חולים מדי יום.

עוד לא פורסמו נתוני אמת על הפחתת אשפוזים ומוות בקרב מטופלים בתרופות. ד"ר דסקין-ביתן מספרת ש"ההתרשמות מהשטח היא שלאנשים סימפטומטיים בסיכון יש הטבה משמעותית, הם מרגישים טוב יותר מהר, חוזרים לתפקוד ולעבודה."

במשרד הבריאות אמרו בתגובה לפניית 'דבר' שמלאי המולנופירביר יחודש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!