דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת החקירה לאסון מירון

המפכ"ל בוועדת החקירה לאסון במירון: "משטרת ישראל אינה מפיקת אירועים"

רנ"צ יעקב שבתאי נמנע מלענות באופן ישיר על כל השאלות ומעיד כי התרשם שהיו שיפורים משנים קודמות בהיערכות: "המשטרה היא לא האחראית הבלעדית על האירוע"

(צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

עשרה חודשים לאחר האסון במירון, ושמונה חודשים מאז ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון החלה את עבודתה, המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, מעיד בשעה זו בפני הועדה בראשות השופטת דבורה ברלינר.

המפכ"ל התכונן לעדותו מספר חודשים ומעיד בליווי שני עורכי דינו. הוא הכין רשימות רבות מראש, ומקריא מהן במשך רוב העדות.

האסון, שהתרחש כ-5 חודשים לאחר מינוי המפכ"ל, היה האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה, בו נהרגו 45 בני אדם כתוצאה מדחס קהל ומחבלות הקשורות לדחס.

"נושא הצפיפות הוצג וכך גם החשש מאירוע רב-נפגעים" אמר המפכ"ל, "כל התכנית של מירון מבוססת על נושא הצפיפות ולדאגה אם אנחנו יכולים לנהל אירוע כזה". הוא התייחס לאישור התכניות שהתקיים כשבוע לפני האירוע.

ההתרשמות שלי הייתה שהמחוז מבצע את העבודה בצורה טובה. מפקד המחוז שמעון לביא הוא אחד המפקדים המוכשרים והמנוסים במשטרה, היה לי אמון מלא בכישוריו, הוא הוכיח ומוכיח את יכולתו להתמודד עם האתגרים של המחוז" אמר שבתאי, וציין שהתרשם כי היה זה גם ביכולתו של אגף התנועה לנהל את האירוע.

המפכ"ל הלין על כך שהרשות למקומות הקדושים אינה מעוניינת לקחת אחריות על ניהול מכלול האירוע. "משטרת ישראל היא לא מפיקת אירועים" אמר, וכשהתבקש להבהרות מהשופטת, הסביר כי חרף העובדה שמשטרת ישראל מנוסה בניהול אירועים מורכבים, אין ביכולתה להיות המנהלת של כל אירוע מכל סוג שהוא.

"המשטרה לקחה אחריות איפה שלא היה מבוגר אחראי", אמר, אך נמנע מלקחת אחריות באופן אישי, ואמר כי האחריות, לשיטתו, נמצאת בחוסר ההסדרה של האירוע ובכך שאין גוף שהאירוע עומד תחתיו.

השופטת ברלינר אמרה כי מפקד המחוז הצפוני וראש אגף המבצעים התריעו בפני צפיפות ואף הקריאה מהפרוטוקול דיאלוג בו נאמר כי בכל שנה דיברו על העובדה שאירוע של דחס קהל שהוביל למוות כמעט קרה, אך שבתאי נמנע מלהגיב על כך ישירות והמשיך להסביר את התגלגלות האירועים.

השופטת דבורה ברלינר, היום (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
השופטת דבורה ברלינר, היום (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

"אם הגשר לא היה חלקלק לא היה אסון", אמר שבתאי, "אני לא מהנדס בטיחות, אני לא יודע לבדוק כל גשר". לשאלת השופטת מדוע הם לא קיבלו את המלצות מהנדס הבטיחות למספר האנשים שהיו יכולים להיות על הגשר, הוא השיב שלא הייתה לו יכולת לפקח על כל אדם בכל נקודה בהר.

"התקיים אישור תכנית אצלי ב-19 באפריל. זו הפעם הראשונה שבה אני מקבל את התכניות לצורך אישור והחלטה שלי" אמר שבתאי והוסיף "החלטתי לשים דגשים על חלוקת אחריות בין מפקד המחוז לראש אגף המבצעים, שמירה על צירי מילוט פתוחים, לראשונה קיוםשל פינוי מוסק על-ידי חיל האוויר במידת הצורך והפעלת התקשורת הלויינית, שהייתה בחיתוליה במשטרה אז".

"אני התרשמתי שהתכנית אפילו כוללת שיפורים משנים עברו", אמר שבתאי, "הרחבנו את מוקדי ההדלקות. השיח נמשך עם משרדי הממשלה ובפרט מול משרד הבריאות בנושא מגבלות הקורונה. אמרתי שאם יהיו מגבלות אני אצמצם את התכנית, אבל ככל שאין, אנחנו נלך על כל התכנית"

באשר לתקנות הקורונה, המפכ"ל קיבל את ההיערכות ל"הר פתוח עם מגבלות" – ללא בדיקת תו ירוק בכניסה אלא רק עם הגבלה על נוכחות משתתפים בכל הדלקה. שיחה עם מספר שרים כשבוע לאחר אישור התכניות אישררה את התכנית.

"עם אור ראשון בסוף אותו לילה, קיבלנו החלטה שמי שיחקור את השוטרים הוא מח"ש ומי שיחקור את הגופים האזרחיים הוא להב 443". לשאלה אם יצא מסמך המתעד את ההחלטה הזו, רנ"צ שבתאי הודה שאינו מכיר מסמך כזה, אך אמר כי השיחה התקיימה בנוכחות אנשי היועץ המשפטי לממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!