דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / העלאת הריבית לא תוריד את יוקר המחייה

בנק ישראל מעריך שהמחירים יעלו השנה ב-3.6% והריבית תעלה לרמה של 1.5%; הראשונים להפגע מההתייקרויות ומיתון הפעילות הכלכלית הן השכבות החלשות | הכלים של בנק ישראל לטפל במצב הזה מוגבלים

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: פלאש90)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

העלאת הריבית אתמול (שני) על ידי בנק ישראל לרמה של 0.35%, לראשונה מאז התפרצות הקורונה ובפעם השנייה בלבד בעשור האחרון, משכה עניין רב אבל גם חשפה בעיה שנוגעת למוגבלות הכלים של הבנק. מטרתו העליונה של בנק ישראל היא שמירה על יציבות המחירים, אבל במציאות הנוכחית, ספק אם העלאת הריבית תספיק.

החלטת הריבית היא הכלי המרכזי לשמירה על יציבות מחירים. השפעת הריבית על המשק רחבה ומורכבת, אבל אפשר גם לקצר אותה לנוסחה: כשמחיר האשראי עולה, אנשים ועסקים יעדיפו להוציא פחות.

כך, רכישות גדולות והשקעות נדחות, המשכורות עולות לאט יותר, ומשקי הבית והתאגידים מגלים זהירות ומהדקים קצת יותר את החגורה. כל זה בסופו של דבר צריך להוריד את הביקוש למוצרים וכך את המחירים.

***

אלא שלפי הניתוח שהציג נגיד בנק ישראל בעצמו, ספק רב אם להעלאת הריבית תהיה השפעה כזו על המחירים. בשונה מארה"ב, שם מתנהל ויכוח עיקש אם האינפלציה מונעת על ידי ביקוש גבוה במיוחד למוצרים (שנובע מעליות שכר ו'חסכונות קורונה') או מסיבות שקשורות להיצע (כמו כמו עליית מחירי האנרגיה ובעיות בשרשרת האספקה); בישראל התשובה ברורה יותר: רוב האינפלציה מיובאת מבחוץ.

למרות המשמעויות המאגיות שלעתים מייחסים לה, העלאת הריבית לא תפתור את הבעיות בשרשרת האספקה העולמית ותקצר את תורי האניות בנמלים, לא תוריד את מחירי האנרגיה והמזון בשוק הסחורות, ולא תעצור את המלחמה באוקראינה שמשנה תנאי הסחר בעולם.

הנגיד אמיר ירון אמנם ציין אתמול שניתן לראות עדויות ל'זליגת' האינפלציה גם לצד הביקוש, אבל בעיות בהיצע הן עדיין מה שגורם לרשתות להודיע על עליות מחירים. אפילו ביחס לעליית מחירי הדיור, שרבים מקווים שהעלאת הריבית תבלום, אמר הנגיד כי לפי הניתוח שלהם "בסביבה הנוכחית העלאת הריבית לא תהיה פקטור מרכזי".

משמעות המצב הזה הוא שבישראל אין צורך של ממש "לצנן" את המשק, והסיבה המרכזית להעלאת הריבית היא בסופו של דבר, מעקב אחרי המגמה העולמית, והרצון לחזור לשיעורי ריבית 'רגילים'. הנגיד אף ציין שכנראה ש"בנקים אחרים יזוזו מהר יותר", ובכך רמז שישראל לא תעמוד בראש החץ של עליית הריבית.

***

בנק ישראל פרסם אתמול תחזית עדכנית לפיה המחירים יעלו השנה ב-3.6%. בתנאי חוסר הוודאות העולמית כרגע, נתון זה יכול להשתנות בעיקר כלפי מעלה.

עליית מחירים שלא נובעת מעליית שכר וביקוש גובר, יחד עם ריבית עולה, שתגיע תוך שנה ל-1.5% על פי תחזית בנק ישראל, היא מצב בעייתי. עליית מחירים ומיתון הפעילות הכלכלית יפגעו בעיקר בשכבות החלשות ובמעמד הביניים.

בתשובה לשאלת 'דבר' בנושא, הזכיר אתמול הנגיד ש"הריבית היא כלי רוחבי", ושאין בכוחה לבדה לתת מענה לסקטור ספציפי, או לטפל בבעיית יוקר המחייה.

ישראל לכאורה נמצאת היום בגאות כלכלית, עם נתוני צמיחה טובים והכנסות שיא ממסים. עליית מחירים גוברת והאטה קלה בפעילות הכלכלית לא בהכרח ישנו את זה, ולא בטוח שיורגשו על ידי כל האזרחים. בחלק העני יותר של ישראל זה בהחלט יורגש. בנק ישראל בעצמו מודע לכך שהיכולת שלו להשפיע על הנושאים האלה מוגבלת. נדרשת פה התערבות של הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!