דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דַּמְיְנוּ לְעַצְמְכֶם

דַּמְיְנוּ לְעַצְמְכֶם עוֹלָם אַחֵר –

שֶׁבּוֹ אֵין גַּן עֵדֶן וְאֵין גֵּיהִנֹּם   

וְכָל הָאֲנָשִׁים חַיִּים רַק אֶת הַיּוֹם   

אֵין מְדִינוֹת, אֵין דָּתוֹת

אֵין חַמְדָנוּת, אֵין רָעָב,

כֻּלָּם שֻׁתָּפִים בְּעוֹלָם אֶחָד.

כיום, במילים אחרות, שלמה ארצי שר לנו:

תְּתָאֲרוּ לָכֶם עוֹלָם יָפֶה, פָּחוֹת עָצוּב מִמָּה שֶׁהוּא כָּכָה

וַאֲנַחְנוּ שָׁם הוֹלְכִים עִם שֶׁמֶשׁ בַּכִּיסִים

וּמֵעַל גַּגּוֹת, הַכּוֹכָבִים וְהַזְּמַן עוֹבֵר בְּלִי פַּחַד… 

תְּתָאֲרוּ לָכֶם קְצָת אֹשֶׁר   

כִּי הוּא כָּל כָּךְ כָּל כָּךְ נָדִיר כָּאן.

ובזמן הזה, כבוד הרב ד"ר מיכאל לייטמן, בספרו "כלכלה חברתית", אומר לנו שהמציאות העתידית, באם נפעל נכון, תעלה על כל דמיון.

בספר מתואר חזון אופטימי של חברה עתידית, המתקיימת מתוך ערבות הדדית ואהבת הזולת. חברה שבה המערכת הכלכלית משרתת אותנו, במקום שאנו נשרת אותה. ובכך, פוטרת את האדם מהטורח לספק לעצמו פרנסה וחומריות, ומאפשרת לו להגיע לאושר, שהוא תוצאה של התפתחות אישית, חברתית ורוחנית.

"מיום ליום, אנו מגלים סימנים חדשים לכך שהחיים בעולם החדש, בכפר גלובלי אחד שקושר אותנו יחד בתלות הדדית שהולכת ומתהדקת, אפילו בעל כורחנו, לא יהיו בנויים על הכלכלה הקודמת, אלא על כלכלה חדשה לגמרי. כלכלה שתהיה מאוזנת, יעילה וידידותית לכל אדם, ותתבסס על צריכה רציונלית ועל רשת ביטחון חברתית וסוציאלית, ולא על שיקולי רווח והפסד אינדיבידואליים. שיקולים אשר עיוותו את הכלכלה והובילו לתחרות, להתיישנות מתוכננת ומהירה של מוצרים, שמטרתה לאלץ אותנו לצרוך יותר, ליוקר מחיָה ולתמחור לא הוגן של מוצרים ושירותים. אין ספק, שריכוזיות של הון ורכוש בידי מעטים, פערים חברתיים, אי שוויון קיצוני, עבדות מודרנית והשתעבדות לחומריות, באים בהכרח על חשבון האושר ותחושת הסיפוק הפנימי של כולנו. מצב זה אינו מחויב המציאות.

"אנו עומדים לְפתחו של עולם חדש, ועלינו ללמוד על פי אילו חוקים הוא מתנהל. ככל שנרצה להתקדם לכלכלה החדשה, תתפתחנה בתוכנו תכונות ותחושות פנימיות, שתעזורנה לנו לארגן את החיים החדשים שלנו בהתאם לחוקי הטבע החדשים שמתגלים. נתחיל לראות את העולם החדש אליו אנו מתקרבים, שבחלקו כבר מורגש בינינו, אך לעת עתה אנו רואים בו גורם מפריע, ולא תופעה רצויה ומבורכת.

"על פי חכמת הקבלה, לאנושות אין ברירה אלא להנהיג צורה חדשה של כלכלה, שתתנהל על פי חוקי הטבע, חוקי העולם הגלובלי והמקושר. עלינו לחפש את הצורה הזו ולהשתדל להעביר את הכלכלה מצורתה הנוכחית, אל הצורה החדשה. לפיה, החברה מחוברת בכל חלקיה ובכל המערכות שבה בעבור מטרה אחת משותפת. אם כך נעשֶה, החיים שלנו יורגשו כנעימים, טובים ומאושרים. אולם כדי שזה יקרה, על האדם להשתנות, להתאים את עצמו ואת היחסים שבינו לבין זולתו לחוקי החברה האינטגרלית הקושרים אותנו יחד. שינוי זה יאפשר לנו להשתלב עם המגמה החדשה של הטבע, כלומר לחיות את הטבע במקום לפעול נגדו.

"אנו חיים במציאות חומרית, שבה הכלכלה היא זו הקובעת את סדר החיים שלנו. האדם, מיום הולדתו ועד יום מותו, חי ופועל במסגרת כלכלית. הוא מכלכל את החיים שלו, את משפחתו ואת הקשר שלו עם האחרים ועם העולם, כך הוא בונה את חייו. הכלכלה היא הצורה שבה אנו ממלאים זה את זה ונמצאים בחיבור זה עם זה. עד כה, כל עוד לא חיינו את הצורה החדשה, הגלובלית והמקושרת, לא הרגשנו הפרעות כלכליות משמעותיות, אלא הלכנו והתפתחנו מכלכלה פרימיטיבית מאוד עד לכלכלה הקפיטליסטית הנוכחית. כלכלה זו, מאז המהפכה התעשייתית הראשונה, שיפרה באופן משמעותי את מצבה של האנושות ואת איכות חיינו. באמצעותה אנו מביעים את האגו שלנו ומממשים אותו. בכלכלה שקדמה לה לא התאפשר לנו לעבוד בהתאם לרצוננו, היינו קשורים לקרקע, לאדון שלנו וכן למוסדות הדת, שהגבילו את התפתחותנו. רק במאות האחרונות, בעזרת האגו, מימשנו את הפוטנציאל שלנו והתפתחנו בתחום הטכנולוגי, המדעי, הכלכלי ובשאר מערכות החיים, המשקפים כולם את האגו האנושי, לטוב ולרע.

"עם זאת, בתקופה האחרונה, לפתע התחלנו להרגיש שאנו מרוּקנים. מגיע דור שאינו מעוניין לעבוד, וגם אם ירצה לא תהיה לו עבודה. לדור הצעיר יש כבר תשוקות אחרות, נעלות יותר מהחיים האלה. אמנם הוא אינו יודע להביע אותן, אך זהו דור שמחפש משמעות לחיים, ששואל בעבור מה אנו חיים ואינו מוצא תשובות, ולעתים לא נותר לו אלא לפנות לסמים, לתרופות הרגעה ולמסיחי דעת אחרים.

"כיום, האנושות עומדת לפני מהפכה תעשייתית חדשה, שתבוא לידי ביטוי בקשר של האדם עם העבודה. מהפכה זו, המשלבת חידושים בטכנולוגיה, ברובוטיקה, בננו-טכנולוגיה ובמדפסות תלת מֵמד, עתידה לצמצם את מספר המשרות והמקצועות בעולם באופן מהותי. תהליך זה כבר החל, והוא יתקדם עד למצב שבו כמעט ולא תהיה עבודה לאנשים. מכונות יעבדו במקומנו ובעבורנו. בחקלאות יהיה דַי ב-3% מכוח העבודה כדי לגדל את כל הדרוש למחייתנו. שירותים ומכירות כבר מתבצעים באינטרנט, וגם ספרים ועיתונים אפשר לקרוא באינטרנט. בקרוב יבְנו אפילו בתים באמצעות מדפסות תלת ממד. לכן, מלבד מכשיר הטלפון הסלולרי החכם, האדם אינו זקוק לכלום, לכאורה יש במכשיר הזה הכול.

"עם כל זאת, וגם אם נצליח לסדר את הדברים כך שהאדם יוכל לכלכל את עצמו, עדיין נותרה השאלה: מיהו האדם בעולם החדש, במה יעסוק, מה יגדיר אותו, מה ימלא אותו? אנו עוברים מדרישה לכלכלה חומרית, הכוללת בית, מזון וכל אותם דברים שהאדם זקוק להם כדי להתקיים, להרגשה חדשה שהולכת וגדלה, שיש לתת לאדם לא רק כלכלה אלא גם מילוי פנימי, לספק לו תשובה לשאלה – מהי משמעות החיים? סוגיה זו תופסת מקום חשוב בכלכלה החדשה. לפיה, יש לחשוב על האדם, שמבחינה חומרית אמנם יקבל את הכול, אך מבחינה פנימית תהיה בו ריקנות, הרגשה חדשה של חוסר מילוי וקושי להבין מדוע אינו מסופק.

"עלינו לבחון כיצד נמלא את עצמנו בחברה החדשה. הטבע דורש מאיתנו לאמץ כלכלה נכונה, שמתאימה ל'מערכת אינטגרלית'. כלומר, לחברה מקושרת המהווה שלמות אחת וקשורה בכל פרטיה, חברה שמחוברת בכל חלקיה ובכל מערכותיה בעבור מטרה אחת משותפת. לשם כך עלינו לכלכל את עצמנו באופן שווה, ולהגיע למצב שבו כולם יהיו מרוצים, מסופקים, שמחים ומאושרים. זה אפשרי רק בתנאי שהאדם יקבל מילוי פנימי. אין לנו שום אפשרות למלא ולכלכל את נשמת האדם, אלא רק על ידי החיבור הנכון שלו עם האחרים. אז הוא מגיע להשתוות הצורה עם הטבע, שהוא בעצמו הרמוני, מאוזן ודורש מאיתנו להיות מחוברים, גלובליים, כמתבקש מהתלות ההדדית החזקה בינינו על פי חוקי הטבע.

"כיום, לפי תכנית ההתפתחות של הטבע, יש לנו צורך במילוי שמגיע דווקא מתוך החיבור בינינו. בהתאם, עולם המחר של האדם יהיה כלול משני חלקים. בחלק הראשון, החומרי, הוא יקבל מהמדינה אספקה רציונלית של כל הדרוש לו כדי להתקיים ברמת חיים נורמלית. בחלק השני הוא יקבל מהחברה, משום שהוא יעבור בהכרח תהליך של חינוך לחיים בחברה אינטגרלית, בעולם גלובלי ומקושר. החינוך לעולם חדש הוא זה שימלא אותו.

"המטרה של הכלכלה החדשה היא לשחרר את האדם מהמאמץ האדיר שהוא משקיע כיום כדי להתפרנס בכבוד, ולאפשר לו לממש את דרגת ההתפתחות הבאה שלו, התפתחות אישית וחברתית. ולא רק זאת, אלא שהיא גם מבטאת את השינוי שהפרט והחברה כולה עוברים, בתהליך של מימוש הצורך במילוי דווקא מתוך החיבור בינינו.

"ספר זה נכתב כדי לאפשר לאדם לחשוב בכיוון חדש, לראות את הצורה החדשה העתידית של החברה והכלכלה.

"הקושי לקבל את גישתה של חכמת הקבלה לשינויים מחויבי המציאות באדם, בחברה ובכלכלה, מובן. אולם אם ימשיך העולם להיאחז בשיטה הכלכלית הנוכחית, תהיה התוצאה הבלתי נמנעת משבר גדול יותר מקודמיו וסבל אנושי רב. כי בסופו של דבר עלינו לפעול על פי חוקי הטבע, מתוקף היותנו חלק ממנו. על האנושות אפוא לחפש ולמצוא את הצורה העתידית המתוקנת, ולהשתדל להתאים אליה את כל מערכות החיים ובכלל זה הכלכלה.

"בספר זה אני חושף בעבורכם את שלבי ההתפתחות החדשה של החברה האנושית, שכבר כיום אפשר לזהותם, ומזמין אתכם לראות צעד אחד קדימה. איני ממציא השיטה, אלא רק לוקח ומפתח אותה על פי אותם הסימנים ההולכים ומתגלים בעולמנו. סימנים שהרב יהודה אשלג, המכונה 'בעל הסולם', מגדולי המקובלים שחי ופעל בישראל במחצית הראשונה של המאה ה-20, התייחס אליהם בהרחבה במאמריו בייחוד ב'כתבי הדור האחרון'."

דַּמְיְנוּ לְעַצְמְכֶם:

מֵחֶבְרָה מְקֻלְקֶלֶת – לְחֶבְרָה מְכַלְכֶּלֶת

מִקַּלְקָלַת הוֹן – לְכַלְכָּלַת הָמוֹן   

הָאֵין זֶה חֲלוֹם?!

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!