דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב

מותנה בהסכמת התושבים: שלושה יישובים בדואים חדשים יוקמו בנגב

הממשלה החליטה על הקמת שלושה ישובים ברח'מה, עבדה וח'שם זנה תוך 5 שנים. כלל המעברים ליישובים יותנו בהסכמת התושבים, אך במידה ומיעוט מהתושבים לא יחתמו, הם יהיו חשופים לפינוי. בנוסף, הוחלט על הקמת 5 יישובים יהודים חדשים בנגב

היישוב ח'שם זנה (צילום: טל כספין)
היישוב ח'שם זנה (צילום: טל כספין)
יניב שרון

צעד נוסף בהסדרת התיישבות הבדואים בנגב. בהחלטת הממשלה מיום ראשון האחרון הוסכם על הקמת שלושה ישובים ברח'מה, עבדה וח'שם זנה. הכרה בישובים אלו היא חלק מתנאי ההסכם הקואליציוני.

ההחלטה עצמה מאשרת את הקמת שלושת הישובים ומטילה על הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב ומשרד הרווחה לקדם את תהליכי תכנונם, ולצורך כך הקצתה הממשלה 3 מליון ש"ח מתקציב הרשות. זאת בהמשך לתכנית החומש לאוכלוסיה הבדואית שאושרה לפני כחודש.

החלטת הממשלה מאשררת את מתווה ההקמת הישובים, המתנה את תהליכי התכנון וההקמה בשיתוף האוכלוסיה הבדואית במספר שלבים.

בשלבי התכנון הראשוניים ייערך סקר צרכים ע"י הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב וההתקדמות בין שלבי התכנון מותנית בהסכמת האוכלוסיה הנדונה למתווה המוצע. ההסכמה לתהליך תובא לפתח התושבים בתום כל שלב, כאשר בשלבים הראשונים יידרשו ראשי המשפחות לחתום על התכניות, שתוקפן מותנה בחתימה של בין 40% ל-45% מאוכלוסיית היישוב המיועד. בשלב השני תידרשנה חתימה של כל התושבים מעל גיל 18.

רח'מה וברקע ירוחם (צילום: טל כספין)
רח'מה וברקע ירוחם (צילום: טל כספין)

הנקודה המשמעותית בתהליך ההסכמה היא חתימה על כתבי הסכמה בהם מוותרים התושבים על תביעות קרקע עתידיות ועל תביעות קרקע באזורים שמחוץ לישוב, זאת בתמורה להקצאת שטח בישוב המתוכנן. המינימום הנדרש בשלב הזה יעמוד על 70% מהאוכלוסיה.

עוד מתחייבים החותמים לעבור לתחום היישוב תוך 18 חודשים מהודעת הרשות על זמינות הקרקע לבנייה. לאחר סיום תקופת החתימה על כתבי ההסכמה, המשפחות שלא תחתומנה תהיינה חשופות למבצעי אכיפה בשל בנייה בלתי חוקית.

הוועדה המחוזית האמונה על אישור התכניות, חויבה להפקיד את התכניות תוך 5 שנים מיום תחילת התהליך. לאחר מועד זה יפקע תוקף ההחלטה.

ע"פ התכנון המוצע  שטח הישוב ח'שם זנה יהיה 3,500 דונם,  רח'מה תשתרע על 2,061 דונם, ועבדה תשתרע על 3,300 דונם. אגף התקציבים במשרד האוצר מעריך את עלויות פיתוח הישובים ב-349 מליון ₪  זאת בנוסף לסבסוד פיתוח העשוי להגיע לסך של 518 מליון ₪.

במקביל החליטה הממשלה להקים 5 ישובים יהודיים לאורך כביש 25 בין באר-שבע לדימונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!