דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ראשי רשויות ופעילי סביבה נגד קמיני העץ: "מזהמים כמו 185 אסדות גז"

21 ראשי רשויות בישראל פנו לשרה זנדברג: "קדמי חקיקה ותני לנו כלי לצמצום השימוש" | עמרי אור, יו"ר עמותת "נושמים נקי": "קמין עצים מייצר זיהום כמו 15 משאיות דיזל, המשרד להגנת הסביבה התעלם מאיתנו 4 שנים"

קמין (צילום: shutterstock)
קמין (צילום: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

21 ראשי רשויות פנו במכתב לשרה לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ), בו דרשו ממנה לקדם חקיקה שתצמצם את השימור בקמיני עץ, ולאפשר להם "להתמודד עם התופעה". בין הרשויות החתומות על המכתב: באר שבע, פתח תקווה, זכרון יעקוב, הרצליה, רמת גן, כפר סבא, הוד השרון ומספר מועצות אזוריות.

קמינים ביתיים הינם מפגע הגורם לזיהום אוויר בהיקף משמעותי, הן מחוץ לבית אבל גם בתוכו, בייחוד בפליטות בנזן מסרטן. עמרי אור, יו"ר עמותת "נושמים נקי" אומר ל'דבר': "קמין עצים, אפילו בתנאי מעבדה שמופעל מושלם ושורף עץ יבש, מייצר זיהום כמו 15 משאיות דיזל. אם הוא לא תקני הוא מזהם פי כמה יותר".

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

"המשרד להגנת הסביבה התעלם מאיתנו למשך 4 שנים, ולאחרונה רק החל לפעול", מוסיף אור. "לצערנו, הוא מחפש איך להכשיר את השרץ הזה, במקום לעצור את המפגע ולאסור על השימוש בקמיני עץ. כרגע הוא רק גורר רגלים".

לדברי אור, המשרד הטיל בעבר את מלוא האחריות על הרשויות המקומיות, וכעת הוא מייצר חוק עזר בעבור רשויות מקומיות שיוכלו לפעול רק אם יש זיהוי של מפגע – מה שמצריך צוות של 4 מריחים וצבע העשן. "אם יש שני קמינים, לא תוכל לזהות מאיפה הגיע הריח ולא תוכל לאכוף את זה. קמינים מופעלים בערב ואז גם אי אפשר לראות את צבע העשן. כל קמין מזהם א-פריורית, הפתרון היחידי הוא חקיקה ארצית. קודם כל צריך לאסור קמינים חדשים, ובשלב הבא לעצור את השימוש בקמינים הקיימים". 

לפי אור, קמיני העצים פולטים יותר בנזן מסרטן מאשר 185 אסדות גז. מדובר ב29 טון בנזן בשנה. לאסדת הגז מותר בהיתר לפעול 157 קילוגרם בלבד, ובמרחק 10 ק"מ מהחוף, כאשר הקמינים פולטים את הבנזן ליד מגורי אדם. 30% מזיהום החלקיקים בחורף מגיע מקמיני עצים – הגורם הכי משמעותי בתמהיל המזהמים. קמיני עצים פולטים פי 4 יותר זיהום אוויר בשנה לעומת כלל ייצור החשמל בישראל. "זה מטר מעל הגג שלך נפלט כל הזיהום", הוסיף. 

אסדת הגז מעל מאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
אסדת הגז מעל מאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)

ארז אריאב ממובילי המאבק הארצי ויו"ר מטה ההסברה כנגד שימוש בקמין עצים בפרדס חנה כרכור: "אנו עדים לאוזלת היד של המחוקק או יותר נכון של המשרד להגנת הסביבה בראשות כבוד השרה זנדברג, בעוד הרשויות הרבות משוועות לחקיקה בנושא ע"מ לאכוף איסר שימוש בקמיני עצים ולהפחית משמעותית את זהום הפלטות בתחומיהם, משרד הגנת הסביבה אינו מקדם הלכה למעשה חקיקה בנושא". 

"לפני מספר עשורים לא רב גם נושא העישון 'הפסיבי' כלל לא היה במודע", מוסיף אריאב. "נושא עישון במוסדות ציבוריים יצא אל מחוץ לחוק. גם נושא קמיני העץ, גורמים  ל"עישון פסיבי" של אותם שכנים המתגוררים בסמיכות לבעלי הקמינים. אנו קראים לכבוד השרה להגנת הסביבה לפעול ולממש את המנדט שניתן לה ולקדם חקיקה בנושא". 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: ״קמין עץ נחשב לשיטת חימום הנחותה ביותר ומזהמת יותר משיטות חימום אחרות. עם זאת, הקמין אינו מוגדר כמפגע לפי חוק אוויר נקי – אלא כאשר הוא גורם למפגע ריח או מפגע זיהום אוויר, לפי קריטריונים המקובלים לקיומם של מפגעים כאלה״.

״על מנת לשפר את הטיפול בפגעים מסוג זה, פועל המשרד להגנת הסביבה בשיתוף פעולה עם גורמי מרכז השלטון המקומי והאזורי בצוות חשיבה משותף ליצירת כלי אכיפה ולטיוב ההגדרות והכלים בנושא זה״.

״בין השאר, בימים אלו מגבש המשרד בשיתוף המרכז לשלטון מקומי נוסח סופי לדוגמה לחקיקת עזר, שאותו יוכלו הרשויות המקומיות לאמץ, אשר יעניק כלים טובים יותר בידי הרשויות המקומיות לבצע הליכי פיקוח ואכיפה״.

״באחרונה קיימו השרה, המנכ"לית וגורמי המקצוע פגישה עם נציגי תושבים, וכן התקיימו פגישות עם רשויות מקומיות. בעקבות ישיבות אלה, ביקשה השרה לבחון כלים חקיקתיים נוספים מעבר לחוקי העזר העירוניים על מנת לתת מענה לבעיית השימוש בקמיני עץ. בפגישה גם הוחלט לתמוך בהצעות חוק פרטיות בנושא. המשרד מסייע בניסוח חוקי עזר עירוניים לרשויות שמעוניינות להגביל אותם בתחומיהן, כל זאת כדי להפסיק את המטרד לציבור״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!