דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופציות בינאריות

"הבושה הישראלית" / האם אלפי ישראלים קמים בבוקר והולכים לגנוב מזרים?

ישראל הפכה למרכז עולמי לסחר ב"אופציות בינאריות", הונאה במסווה של פעילות לגיטימית בשוק ההון. הרשות לניירות ערך אסרה את השימוש בהן בשוק המקומי, והחברות הפנו את פעילותן לחו"ל. בישראל עצורים ראשונים בפרשה, ובעולם זעם מצטבר בקרב הקורבנות

האופציות הבינאריות (© User:Colin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0)
האופציות הבינאריות (© User:Colin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

סערה בינלאומית אשר במרכזה עומדת ישראל הזוכה לביקורת קשה, וכוללת מאמרי ביקורת בעיתונים של הקהילה היהודית בעולם. זה אולי נשמע מוכר אבל במרכז הסערה הזאת לא עומדת סוגיית השטחים, כי אם נושאים כלכליים גרידא: הפיכתה של ישראל למרכז הפעלתו של "שירות פיננסי", אשר נראה שאיננו אלא הונאה – האופציות הבינאריות.

השנה הקרובה צפויה להיות דרמטית במיוחד: ברחבי העולם מדברים על הרשת המתהדקת סביב השירותים, בעולם היהודי מדברים על הקלון שמטילה התעשייה על ישראל וחוששים מגלי אנטישמיות, ובישראל יש כבר עצורים ראשונים הקשורים בפרשה.

בעוד בישראל אוהבים לדבר על ה"סטארט אפ ניישן", יש גם צד אפל להיי טק הישראלי: תעשיית ענק שצמחה בצל הידע הטכנולוגי, הרוח היזמית והחוצפה הישראלית. עשרות חברות המעסיקות אלפי ישראלים צעירים ומבצעות את מה שנראה לכאורה כהונאה שיטתית של מאות אלפי, ויש המעריכים מיליוני, בני אדם בעולם.

רגע, מה זה אופציות בינאריות?

כדי להבין את ממדי הפרשה, יש להבין קודם כל מה הבעיה באותן אופציות בינאריות בהן מדובר. אופציות בינאריות היא שיטת מסחר בה לקוחות יכולים לקנות אופציות למצב של ירידה או עליה בערך של סחורה או מטבע תוך טווח זמן קצר. את המסחר מבצעים בזירות מקוונות, ולמעשה הוא אינו כולל רכישה בפועל של הסחורה או המטבע, אלא אך ורק הימור מול המערכת של החברה. לדוגמה, לקוח יכול לרכוש אופציה שמחיר הדולר ירד בדקה הקרובה מתחת למחיר מסוים. אם הוא צדק הוא אמור לזכות בחלק מהסכום של האופציה, ואם טעה הוא מפסיד את כספו. מדוע רק אמור לזכות? נגיע לזה בהמשך. השם אופציות בינאריות נגזר משיטת הפעולה של הפסד מוחלט או רווח מוחלט.

לצד האופציות הבינאריות קיימת גם תעשיית הפורקס, הפועלת בשיטה מעט שונה ועוסקות במסחר במטבע חוץ בלבד ומכאן שמן (קיצור של "Foreign Exchange"). בשיטה זו הלקוח לא צריך לקנות כמות גדולה של מטבע חוץ בכדי לראות רווחים: סכום הרכישה שלו ממונף על ידי החברה (עד פי מאה ממה שהלקוח הפקיד), כך שהסכום שהפקיד מושקע בעיקר בשיעור השינוי בשער המטבע. בשיטה זו, גם שינוי נמוך בשיעור של אחוז בשער המטבע, מביא לרווח או הפסד מהירים. יש לציין כי בשונה מהאופציות הבינאריות, שהביקורת נגדן די חד משמעית, ישנן חברות פורקס הפועלות בדרכים לגיטימיות ומאושרות על ידי רשויות החוק. על שיטת פעולה לגיטימית זו "התלבשו" חברות המנצלות את השיטה על מנת לעשוק אנשים תמימים שהתפתו להבטחות של כסף מהיר.

מומחים למסחר בשוק ההון מגדירים את המסחר באופציות ביאנריות כהימור לחלוטין. מחירן של מניות, סחורות ומטבעות נוטה לנוע למעלה ולמטה בטווח הקצר בעקבות משתנים רבים שאין דרך ממשית לעקוב אחריהם. זו הסיבה שרכישת אופציות לפרקי זמן של דקות אינו יכול להיות מבוסס על ידע או תחזיות מקצועיות. בנוסף על כך, בשונה ממסחר רגיל בבורסה בו הברוקר משמש כמתווך, בעולם האופציות הביאנריות הלקוח מהמר מול החברה שכן הפסד שלו הוא הרווח שלה ולהפך. דבר זה מעצים את קרבתן של האופציות הבינאריות לעולם ההימורים.

עם זאת הימורים במסווה של השקעה בשוק ההון הם רק קצה הקרחון של הסיפור. על פי עדויות, החברות המדוברות משתמשות בשיטות שונות על מנת להגיע למצב בו 90% מהמשקיעים מפסידים את כספם. גם מי שמצליח לרשום רווח בחשבונות של חלק מהחברות הללו עלול להיתקל בקשיים כשינסה לממש את זכיותיו.

דרושים: עולים חדשים

המסחר באופציות בינאריות החל להתפתח לפני קרוב לעשור. אולי גם אתם נתקלתם בבאנר באינטרנט המפתה אתכם להכפיל את סכום הכסף שבידכם בדקות אחדות, וישראלים רבים אכן נענו לפיתוי.

השוק הישראלי הקטן משך את החברות העוסקות בתחום לפנות לעולם הגדול. כך החלו להתפתח מחלקות מכירה בשפות שונות המיועדות למדינות שונות בעולם. על מנת לאייש את עמדות אנשי המכירות החלו חברות האופציות הבינאריות לפנות לעולים חדשים הדוברים אנגלית, צרפתית, ספרדית ורוסית ברמה של שפת אם. השמועה בקרב קהילות העולים החדשים על השכר הגבוה בתחום פרשה כנפיים ומשכה רבים מהם להיכנס ולעבוד בחברות הללו. עם זאת פרקטיקות המכירה האגרסיביות והידיעה כי מדובר במכירה המבוססת על הבטחות ריקות מתוכן שבסופו של דבר גורמות לרובם של הלקוחות להפסיד את כספם הוציאו לעבודה בתחום שם רע.

"דומה במהותו למשחק הימורים"

במסגרת מהלך למתן רישיונות לזירות מסחר מקוונות החליטה במרץ האחרון הרשות לניירות ערך לאסור על זירות המסחר למכור אופציות בינאריות בישראל. הרשות שלחה מכתב לכל החברות העוסקות בזירות מסחר ובו היא מזהירה כי לחברות שעוסקות במסחר באופציות בינאריות לא יינתן רישיון. על פי פרסום בגלובס במכתב האמור מפורט כי  "מדובר במכשיר שנראה כי הפיקוח לא יכול להיות אפקטיבי בעניינו. בשל מאפייני המכשיר ומאפייני הזירה, השירות דומה במהותו למשחק הימורים. לדעת הרשות המשך פעילות של אופציות בינאריות בזירות מפוקחות עלול לפגוע לא רק בלקוחות הזירות אלא במוניטין השוק בכללותו".

החברות שנאלצו להפסיק לעבוד מול לקוחות ישראלים מיקדו את מאמצי המכירות שלהן בבריטניה, ארה"ב קנדה צרפת ומדינות ערב. בינתיים בעולם החלו לצוץ הסיפורים על נפגעי תעשיית האופציות הבינאריות והביקורת הציבורית על החברות הישראליות החלה למשוך יותר ויותר תשומת לב, עד שרשויות אכיפת החוק באנגליה ובארצות הברית החלו לפעול נגד החברות.

בפברואר האחרון פירסם הוול סטריט ג'ורנל כי בעקבות חקירה של רשות ניירות הערך האמריקאית הסכימה החברה 'בנק דה בינארי', הנמצאת בבעלות ישראלי, לשלם קנס של 11 מיליון שקל על מנת לעצור את ההליכים נגדה בטענה כי הונתה אלפי אזרחים אמריקאים כשמכרה להן אופציות בינאריות תוך מצג שווא. 9 מליון דולר מהקנס ישמשו כקרן פיצויים לנפגעים. בפרסום צויין כי מדובר בחברה ישראלית בבעלותו של אורן לורנט.

בנק דה בינארי היא גם ספונסרית של מועדון הכדורגל האנגלי ליברפול. בין אוהדי הקבוצה הבריטים יש גם כאלו שנפגעו מעסקי האופציות הבינאריות, ובשנה האחרונה החלו להתארגן מחאות נגד החברה במגרשי הכדורגל. החברה גם נקנסה ביולי האחרון על ידי רשויות החוק הקפריסאיות (החברה רשומה בקפריסין) בכמעט חצי מליון יורו בגין הפרה של דרישות רגולטוריות שונות.

אך חברה זו היא רק דוגמא. עשרות חברות ישראליות הפועלות בתחום האופציות הבינאריות הושמו על הכוונת של רשויות האכיפה בעולם ונגד חלק מהן כבר ננקטו צעדים שונים. אבל הבעיה הגדולה היא בדעת הקהל.

"הבושה הישראלית"

בבריטניה, קנדה וארצות הברית מקובל כיום להניח שישראל היא המקור ל"תעשייה" זו, של האופציות הבינאריות. ההערכות הן ש-90% מהחברות העוסקות בתחום הן ישראליות (על אף שרבות מהן רשומות במקלטי מס שונים) ומופעלות מישראל.

הג'ואיש כרוניקל, אחד העיתונים המוערכים ביותר בקהילה היהודית בארצות הברית פרסם לאחרונה מאמר תחת הכותרת "הבושה הישראלית – התעשייה שהונתה מליונים". המאמר מתחיל בתיאור: "כל בוקר אלפי ישראלים קמים והולכים לעבודה – לגנוב כסף מזרים בחו"ל. אם אתה עולה חדש בשנות העשרים לחייך שחי בתל אביב סביר להניח שרבים מחבריך עוסקים בתחום. נמשכים למשכורות הגבוהות, הם עובדים בתעשיית ההונאה הרחבה של האופציות הבינאריות והפורקס". בהמשך הכתבה מתוארות שיטות הפעולה של ההונאה ותוצאותיה שעל פי הנטען גם הביאו למספר התאבדויות של אנשים שהפסידו את כל הונם. מספר ישראלים ויהודים החיים בבריטניה סיפרו לנו כי הם חוששים מהיום שהסיפור הזה יתפוצץ. הזיהוי של התעשייה עם ישראלים ועם יהודים מעצים כבר היום את השנאה כלפי ישראל.

עיתון נוסף הפונה ליהדות העולם ועוקב אחרי התעשייה באופן רצוף הוא ה"טיימס אוף ישראל" שפרסם בחודשים האחרונים כתבות ביקורתיות רבות על התחום.

מדינת ישראל מתחילה להגיב

ביום שני האחרון הותר לפרסום מעצרם של חיים טולדנו וסער פילוסוף בפרשת מסמכי פנמה, זאת לאחר שהשניים שוחררו בערבות. השניים נעצרו בחשד להעלמת מס של מליונים לאחר שעל פי החשד רשמו חברות שבבעלותן במקלטי מס בחו"ל. טולדנו ופילוסוף מעורבים במספר חברות העוסקות בתחום הפורקס וזירות המסחר. מעצרם של טולדנו ופילוסוף, על אף שהעבירות המיוחסות להן הם מתחום העלמת המס ולא ההונאה, גורמות לרבים בתחום הפורקס והאופציות הבינאריות להרגיש שהטבעת מתהדקת. פעולה משולבת של רשויות החוק בחו"ל ובישראל עלולה להוביל לסגירתה של התעשייה הזו. השאלה היא מה יהיה מחיר הסגירה ומה יהיה היקף הנזק.

בשבועות הקרובים נגיש בפניכם מידע נוסף אודות היקפי התעשייה בישראל, נזקיה, הנפגעים ממנה והשפעתה על דימוייה של ישראל בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!