דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

"החקלאות חומת הציונות": הקיבוץ הדתי בקמפיין נגד הרפורמה בחקלאות

הרפורמה במסגרתה יוסרו הגנות מהייצור המקומי מתקדמת ללא הסכמת החקלאים | מזכ"לית הקיבוץ הדתי: "בלי חקלאות הקיבוצים ייעלמו"

מחאת הקיבוץ הדתי, שער קיבוץ שדה אליהו (צילום: דוברות הקיבוץ הדתי)
מחאת הקיבוץ הדתי, שער קיבוץ שדה אליהו (צילום: דוברות הקיבוץ הדתי)
מאיה רונן

תנועת הקיבוץ הדתי פתחה בקמפיין כנגד הרפורמה בחקלאות שמקדם השר עודד פורר מאז נכנס לתפקיד. לטענת התנועה, הרפורמה כוללת גזירות שעתידות לחסל את החקלאות הישראלית. בכל אחד מהקיבוצים הדתיים, מצפון ועד לעוטף עזה נתלו היום (חמישי) שלטים "החקלאות, חומת הציונות. שומרים על הבית".

שר האוצר אביגדור ליברמן הכריז שיקדם את הסרת המכסים ממוצרי החקלאות ללא הסכמות החקלאים, וכבר הסיר באופן חד צדדי את המכס מאבוקדו, פירות יער ועוד. הדיונים בנוגע לרפורמה אמנם התחדשו, אבל לא הושג פריצת דרך. מפלגות מרצ, כחול לבן והעבודה הצהירו בעבר שאם הרפורמה תתקדם ללא הסכמה, הם יחסמו אותה.

"תליית השלטים היא חלק ממסע הסברה ארצי" אומרת שרה עברון, מזכ"לית הקיבוץ הדתי. "אם לא תהיה כאן חקלאות כחול לבן, גם הקיבוצים ייעלמו. מי שאכפת לו מהאחיזה בקרקע, מי שרוצה לתת בטחון תזונתי לישראלים גם בימים של חירום, לא יכול לנקוט בצעדים חד צדדיים ולמוטט את החקלאות הישראלית כולה".

מחאת הקיבוץ הדתי, שער קיבוץ שדה אליהו (צילום: דוברות הקיבוץ הדתי)
מחאת הקיבוץ הדתי, שער קיבוץ שדה אליהו (צילום: דוברות הקיבוץ הדתי)
מזכירת תנועת הקיבוץ הדתי, שרה עברון (צילום: דוברות הקיבוץ הדתי)
מזכירת תנועת הקיבוץ הדתי, שרה עברון (צילום: דוברות הקיבוץ הדתי)

לדבריה, הקיבוץ הדתי תומך ברפורמה שתוביל את החקלאות למאה ה-21, אבל הרפורמה הנוכחית תביא לקריסת משקים חקלאיים ולאובדן היכולת לספק לעצמנו את התזונה הבסיסית.  "בחרנו במילה חומה כי מבט חטוף אחד על גבולות המדינה מלמד עד כמה הקיבוצים מציירים את גבולותיה של ישראל.  אם לא נהיה שם בעקבות הגזרות, החומה עלולה להתמוטט ואתה חלילה ישראל כולה. אנחנו בעד תיקונים ובעד לשפר, אבל זה חייב להיעשות בשיח ולא בכוחניות. לנו ברור היום שאנחנו נלחמים על הבית" אמרה עברון.

תנועת הקיבוץ הדתי שותפה במאבק החקלאים שמוחים כנגד הרפורמה בחקלאות שמקדמים שר החקלאות ושר האוצר. החקלאים מתנגדים לפתיחה מוחלטת של הייבוא של תוצרת חקלאית טרייה ללא מכסים ללא הגבלה, שתגרום לדבריהם נזק לחקלאי ישראל באי כדאיות הגידול. טענותיהם של החקלאים מסתמכות על תוצאות הסרת המכסים מייבוא תוצרת חקלאית מן החי והצומח בשנים האחרונות, כדוגמת הפטם והתפוחים. במקרים אלה ונוספים המחיר לצרכן לא הוזל, ובחלקם ניכרה עלייה. זאת, נוכח העלויות הגבוהות הכרוכות בגידול תוצרת חקלאית מקומית, בהן עלות העסקת עובדים זרים לחקלאות, מחירי המים המאמירים ועלויות הדשנים. ייבוא תוצרת מן החי והצומח ללא מכסים, טוענים החקלאים, יגדיל את רווחי בעלי רשתות השיווק והיבואנים.

מומחים מעריכים שביטול המכסים כרוך באובדן הכנסות למשקים בחקלאיים של 100 מיליון שקל בשנה הקרובה. ביטול כל המכסים יביא, על פי הצפי, לאובדן הכנסות להיות 350 מיליון שקל.

עוד מוטרדים החקלאים מהצפת השוק בתוצרת לא מפוקחת, העלולה לגרום להבאת ירקות ופירות נגועים בווירוסים מסוכנים שעלולים לפגוע פגיעה אנושה בענפי חקלאות שלמים.

לדברי החקלאים נחוצה רפורמה הנשענת על הכרה אמתית במציאות בשטח ובחינה של התועלות והמחירים שיהיו לה. החיסכון הצפוי למשק בית בחודש, לפי הרפורמה שמציע משרד החקלאות, הם טוענים, הוא של שקלים בודדים בלבד. זאת בהנחה שהורדת המחיר עקב הגברת הייבוא אכן תתגלגל לצרכן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!