דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף ללא גבולות

המגפה לא נגמרת: עלייה בתחלואה בארצות הברית, אחרי שבועיים של דעיכה

נגיף ללא גבולות: הממוצע השבועי המתגלגל ברחבי המדינה עלה בשבועיים מ-31 אלף לכמעט 40 אלף | ראש מכון המחקר סקריפס: "אנחנו צריכים עדיין לעמוד על המשמר"

מתחם בדיקות קורונה בניו יורק (AP Photo/Jae C. Hong, File)
מתחם חיסונים בניו יורק. "אסור לנו לחשוב שהמגפה מאחורינו" (צילום: AP Photo/Jae C. Hong, File)

גל תחלואה חדש בארצות הברית? אחרי חודשיים של דעיכה בהתפשטות המגפה, חלה עלייה בהדבקה במדינה. "אנחנו לא יודעים לאיזה גובה ההר הזה יעלה", אמר ד"ר סטיוארט קמפבל ריי, מומחה למחלות מדבקות מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

איש לא מצפה לשיאי התחלואה שנרשמו בגל האומיקרון, אבל מומחים מזהירים מפני הגל המתקרב, שנגרם מתת-הזן BA.2, שנמצא מדבק יותר ב-30%. החשש הוא שמספר האשפוזים, שכבר מטפס בכמה אזורים בצפון-מזרח ארצות הברית, יעלה בשבעות הקרובים.

המצב יהיה חמור ממה שנראה, לדברי המומחים, משום שהמספרים המדווחים לא כוללים את הבדיקות הביתיות.

בעיצומו של גל האומיקרון, מספר הנדבקים היומי הגיע למאות אלפים. ביום חמישי, הממוצע השבועי המתגלגל עלה ל-39,521, אחרי ששבועיים לפני כן עמד על 30,724, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

ד"ר אריק טופול, ראש מכון המחקר סקריפס, אמר שהמספרים כנראה יוסיפו לעלות, ויגיעו לרבע מהמספרים שהיו בגל האומיקרון. לדבריו, BA.2 ישפיע על ארצות הברית כמו שהשפיע על ישראל, שבה גרם לגל מהיר וקצר.

אבל ריי אמר שארצות הברית עלולה להידמות דווקא לאירופה, שבה BA.2 היה משמעותי בכמה אזורים שבהם שיעור ההתחסנות גבוה. "אנחנו עלולים לסבול מגל ניכר גם כאן", אמר.

שני המומחים הסכימו שתת-הזן יתפשט באופן הדרגתי ברחבי המדינה. צפון-מזרח המדינה ספג את המכה הקשה ביותר עד כה, כש-90% מהמקרים החדשים בשבוע האחרון נגרמו מ-BA.2, לעומת 86% במדינה כולה.

נכון ליום חמישי, שיעורי הנדבקים הגבוהים ביותר בשבועיים האחרונים היו בוורמונט, רוד איילנד, אלסקה, ניו יורק ומסצ'וסטס. בוושינגטון הבירה, שנמצאת גם היא בעשר המדינות עם שיעורי ההדבקה הגבוהים ביותר, אוניברסיטת הווארד הכריזה על מעבר ללמידה מרחוק בשל "עלייה חדה בשיעור החיוביים" באזור ובקמפוס.

בחלק מהמדינות, בהן רוד איילנד וניו המפשייר, הממוצע היומי של מקרים חדשים זינק ביותר מ-100% בשבועיים, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

בניו המפשייר, העלייה בתחלואה מגיעה שבועיים אחרי שנסגרו 11 תחנות חיסון שהפעילה המדינה, ומופעלים לחצים על המושל לפתוח אותן מחדש.

ג'וזף וונדקלן, דובר מחלקת הבריאות של רוד איילנד,אמר שהמדד שהם מתמקדים בו כעת הוא מספר האשפוזים, שנותר נמוך יחסית. 55 חולי קורונה מאושפזים, לעומת יותר מ-600 בשיא המגפה.

גורמים רשמיים אומרים שמספר האשפוזים נותר נמוך הודות לשיעור ההתחסנות הגבוה, שמגיע ברוד איילנד ל-99% בקרב מבוגרים. 48% חוסנו גם במנת דחף, שלדעת מומחים מונעת מחלה קשה.

גם בוורמונט המצב דומה, אבל ד"ר מארק לוין, הממונה על הבריאות, אמר שגם מספר המאושפזים ומספר המטופלים במחלקות הטיפול הנמרץ נמצאים בעלייה קלה. לדבריו, התמותה לא עלתה.

נתונים מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן מראים עלייה במספר המאושפזים בניו אינגלנד ובמחוז ניו יורק. בחוף המערבי, חוקרים מאוניברסיטת אורגון לבריאות ומדע מצאו עלייה קלה במספר האשפוזים בחודשיים האחרונים, במקביל לעלייה תלולה בהדבקות.

בעוד הגל מתפשט ברחבי ארצות הברית, מומחים מזהירים שבמדינות שבהן שיעורי ההתחסנות נמוכים, עלולה להיות עלייה משמעותית בהדבקה ובתחלואה הקשה.

ריי אמר שהממשלה צריכה להיות ברורה יותר ביחס להנחיות, אחרי ביטולן של הגבלות רבות. פילדלפיה הפכה לאחרונה לעיר הגדולה הראשונה בארצות הברית שהשיבה את חובת המסכות במקומות סגורים, בעקבות עלייה חדה בהדבקה.

אבל לוין אומר שאין כוונה להטיל מחדש הגבלות שהיו נהוגות בתחילת המגפה. "זה יהיה קשה להטיל הגבלות דרקוניות", אמר. "למזלנו, יש לנו כמה כלים שאנחנו יכולים להשתמש בהם כדי להפחית את הסיכון. אני מקווה שהמנהיגים ידגישו את החשיבות של מעקב אחרי המספרים", ופירט שיש עדיין חשיבות בעטיית מסכות ובהתחסנות.

לין ריצ'מונד, בת 59 מסילבר ספרינג, מרילנד, שמחלימה מסרטן השד, אמרה שהיא מתכוונת להתחסן במנת דחף שנייה ולהמשיך לעטות מסכה, בגלל העלייה בתחלואה בעיר ובאזור וושינגטון הבירה. "מעולם לא הפסקתי באמת לעטות מסכה", אמרה. "נותרתי אולטרה-ערנית. אני מרגישה שעברתי דרך ארוכה, ואני לא רוצה להידבק בקורונה".

בבית אבות בטילטון, ניו המפשייר, שבו יש 250 מיטות, הצוות עדיין מקפיד על מסכות ועל ריחוק חברתי. הדיירים מורשים להיכנס רק לחלק מהמקומות, וגם בהם הם מופרדים משאר הציבור.

ערנות היא אסטרטגיה טובה, לדברי מומחים, כי הקורונה ממשיכה לייצר וריאנטים. במדינת ניו יורק כבר נמצאו שני תת-זנים נוספים שנוצרו מ-BA.2. המדענים מזהירים שזנים חדשים ומסוכנים עלולים להיווצר בכל עת. "אסור לנו לחשוב שהמגפה מאחורינו", אמר טופול. "אנחנו צריכים עדיין לעמוד על המשמר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!