משרד התחבורה מקדם מעבר למוניות חשמליות על ידי הקצאה של 500 רישיונות להפעלת מונית (מספר ירוק) בחצי מחיר. מטרת המהלך היא להקטין את הזיהום במרכזי ערים, על ידי מתן תמריץ לנהגי המונית לעבור לרכב חשמלי. בישראל פועלות יותר מ-24 אלף מוניות, כך שמדובר בכ-2% מהמוניות לכל היותר.
לפי פקודות התעבורה, כדי שכלי רכב ישמש כמונית בעליו צריך לרכוש רישיון, ולקבל אישור מוועדת המוניות. בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה תזכיר חוק שממנו עולה שהאגרה למונית חשמלית תעלה 122 אלף שקלים, במקום 245 אלף שקלים למונית רגילה.
בתזכיר החוק מתואר חלקן הגדול של מוניות בזיהום אוויר במרכזי ערים. רכב פרטי הוא המקור העיקרי לזיהום באזורים אלה, והנסועה של מוניות בישראל גדולה פי חמש מזו של רכב פרטי. רכב חשמלי, לעומת זאת, לא גורם במישרין לפליטת פחמן.
במשרד הוסיפו שלמהלך פוטנציאל גבוה, בגלל התחלופה המהירה של מוניות לעומת רכב רגיל (2.6 שנים בממוצע לעומת 6.7 שנים לרכב פרטי). למהלך יתרונות נוספים עבור הנהגים: תחזוקת הרכב זולה יותר, הטענה בחשמל זולה יותר ממילוי דלק, והנחה במס קנייה לרכב חשמלי.
שתי מגבלות מרכזיות של רכב חשמלי הן טווח הנסיעה הקצר, והפרישה הנמוכה יחסית של נקודות טעינה בהשוואה לתחנות דלק. במשרד התחבורה אומרים שמוניות מרבות לעשות נסיעות עירוניות, שבהן טווח המרחק מגביל פחות. מספר עמדות ההטענה עומד על 840, אבל בתזכיר מצוין שיש 1,122 שנמצאות בביצוע, ו-388 עמדות בתכנון.
נכון לעכשיו, מדובר בתזכיר חוק בלבד. משרד התחבורה אוסף הערות מהציבור, שאחריהן הוא יועבר לאישור הכנסת. עם זאת, המצב הפוליטי השברירי עלול להקשות על הממשלה לקדם את המהלך.