דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ישראלי בסגר בשנחאי: "קיבלנו כבר 4 חבילות מזון מהממשלה, וכל בניין מתארגן על קניות משותפות"

אריאל חובב התרגש מההתארגנות של הסינים לסגר בעיר: "תוך יומיים המערכת משתנה, וכל המדינה מגויסת למטרה אחת. זה בלתי נתפס" | את ליל הסדר הוא ערך בזום, ונעזר במשלוח של מצות, יין ואוכל מבושל מהארגונים היהודיים בעיר

חלב, פסטה, עוף, תפוזים ונייר טואלט: מארז מזון וסיוע לסגר בשנחאי מממשלת סין (צילום: אריאל חובב)
חלב, פסטה, עוף, תפוזים ונייר טואלט: מארז מזון וסיוע לסגר בשנחאי מממשלת סין (צילום: אריאל חובב)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

אריאל חובב, ישראלי שמתגורר בשנחאי, ערך את ליל הסדר תחת הסגר שבו נתונה העיר כשהוא לבד בבית, עם כמה חברים בזום. "מבית חב"ד הביאו לנו יין ומצות, ומהבית היהודי קיבלנו משלוח של אוכל מבושל עם סלטים ישראלים, ואפילו קפה", הוא מספר ל'דבר', "השלמתי את זה עם מרק ירקות וקניידלך במתכון של סבתא, וישבנו לסדר בזום".

למרות ביקורת של תושבי העיר על התנהלות הממשלה הסינית בסגר, חובב עובר אותו בשלום ומצביע על צעדים חיוביים בדאגה לאזרח בעיצומו של גל קורונה, שישראל ומדינות אחרות יכולות ללמוד מהם. "החוויה של החיים במשטר קומוניסטי שמטפל בבעיה היא אחרת לגמרי מהמערב. זה היה מפעים לראות איך בשנייה אחת כל החברה מתארגנת, כל המערכת משתנה תוך יומיים, כל המדינה מגויסת למטרה אחת. זה היה בלתי נתפס. החברים הסינים שלי לא הבינו ממה אני מתרגש. כמובן שסגר זה לא נעים ואף אחד לא אוהב את זה, אבל בסביבתי אין היסטריה ואף אחד לא בלחץ".

הצעד המשמעותי הוא אספקת מזון בסיסית לכל התושבים. "הממשלה דואגת שלאנשים יהיה מזון. אנחנו קיבלנו חבילות מזון מהממשלה כבר ארבע פעמים, שזה כל חמישה ימים בממוצע. הן כוללות ירקות, פעם אחת הביאו עוף שלם, פעם אחת שרימפס וחמישה קילו אורז, נודלס, נקניקים ונייר טואלט. אז אלו לא מנות המסעדה שאני רגיל אליהן, אבל יש מזון".

אורז, עוף שלם וכרוב: מארז מזון וסיוע לסגר בשנחאי מממשלת סין (צילום: אריאל חובב)
אורז, עוף שלם וכרוב: מארז מזון וסיוע לסגר בשנחאי מממשלת סין (צילום: אריאל חובב)

הסגר בעיר החל בסוף מרץ עקב גל תחלואה שסדרי הגודל שלו קטנים בהרבה מאלו של גל האומיקרון בישראל או מדינות אירופה, ונובע ממדיניות 'אפס הדבקה' המחמירה של ממשלת סין כלפי הקורונה. אנשים חיוביים לקורונה הופנו למרכזי בידוד ענקיים ברחבי העיר, והחל מבצע בדיקות המוניות. ההתנהלות עוררה ביקורת, בין היתר על דרישה להפריד ילדים בבידוד מהוריהם, שבוטלה בסופו של דבר, ועל שיבושים באספקת מזון לחלק מהתושבים.

"יש הרבה פחות שליחים, וזאת מצוקה"

חובב (42), במקור מירושלים, עובד בשנחאי כאדריכל בשמונה השנים האחרונות, ומעצב בתי מלון ואתרי תיירות בסין. "שנחאי זו עיר תוססת, מעניינת, עיר על ספיד", הוא מספר, "ומצד, שני עיר שמאוד נוח לחיות בה. תמיד יש הכול בהישג יד. זו עיר של שפע, ולא רק במובן החומרי. עכשיו יש אנשים שמרגישים מחסור, אבל לדעתי בחלק מהמקרים הבעיה היא לא שיש מחסור, אלא שאין את השפע שאנשים רגילים אליו".

אריאל חובב (צילום: אלבום פרטי)
אריאל חובב (צילום: אלבום פרטי)

הוא מצביע על הזמינות הנמוכה של שירותי המשלוחים בזמן הסגר כגורם לתחושת הקושי. "שנחאי עומדת על שליחויות. כשמסתובבים ברחובות במשך היום, אין מצב שלא רואים עשרות שליחים, וכבישים מרכזיים יהיו מאות שליחים מסביבך בכל רגע נתון. ופתאום יש הרבה פחות. קשה לאנשים להתמודד עם השינוי, שאי אפשר פשוט ללחוץ על כפתור ולקבל כל דבר שרק מדמיינים, עד הבית תוך רבע שעה, כמו שאנשים רגילים. היום יש הרבה פחות שליחים, המשלוחים לוקחים זמן, וזאת מצוקה."

קניות לכל הבניין

חובב מספר שבזמן הסגר רוב הקניות השוטפות נעשות בצורה קבוצתית, בהתארגנויות של תושבי בניינים, מה שדורש ויתורים מסוימים. "בניין מתארגן דרך קבוצת וויצ'אט, האפליקציה הסינית המקבילה לווטסאפ, ומזמינים יחד קניות. מגיעה משאית ופורקת את כל הסחורה, והשכנים מחלקים אותה ביניהם. ככה שאנשים לא מזמינים בדיוק את מה שהם היו רוצים או צריכים. קונים 50 קילו עגבניות, או 200 ליטר מים, אלו הכמויות עכשיו. לפעמים גם משתפים בין השכנים, אתמול קיבלנו מהשכנים שלנו ירקות כי הם הזמינו יותר מדי".

ובכל זאת הוא נתקל במי שחווה קושי בהתמודדות עם המצב. "היה שכן שיום אחד יצא למרפסת וצעק בעצבים שאין לו אוכל, אבל יום למחרת הגיעה המשאית ופרקה חבילות מזון לכל הבניינים בשכונה. זאת עיר של 26 מיליון תושבים, אני בטוח שיש גם מקרים בעייתיים. בתרבות הסינית אנשים לא אוהבים לדבר על הבעיות שלהם, וזה גורם לאנשים לפעמים להגיע למצבי קיצון לפני שהם מתקשרים לבקש עזרה."

הוא מדגיש שהסיפור שלו משקף את החוויה האישית שלו ושל סביבתו. "אני לא מתיימר לדעת מה קורה בסין. יכול להיות שלמיליוני תושבי שנחאי יקרה משהו אחד, ולמיליונים אחרים יקרה משהו אחר. יש 16 מחוזות בעיר, ולכל מחוז יש ממשל בסדר גודל של עירייה גדולה ישראלית, עם תקציב נפרד ומערכת קבלת החלטות נפרדת."

"הדביקו נייר על הדלת שאסור לצאת מהבית"

גם את הסגר עצמו הוא לא חווה כקפדני במיוחד. "אצלנו בשכונה פשוט הדביקו נייר על הדלת שהיה כתוב עליו שאסור לצאת מהבית. אין ריתוך דלתות או משהו כזה – למרות שסין זה מקום ענק, אז אני לא שולל שהדברים האלה קורים ברמה המקומית. אבל אני לא מאמין שמישהו מהמשטר המרכזי הורה לעשות את זה."

התפרצות קורונה בשנחאי (צילום: REUTERS/Aly Song)
התפרצות קורונה בשנחאי (צילום: REUTERS/Aly Song)

"כשמגיעות שליחויות אני יורד למטה. בימים האחרונים התחלתי לשמוע מחברים בשכונות אחרות שכבר מאפשרים להם לרדת מהדירה ולהסתובב בתוך השכונה. אני גם רואה שאנשים מוציאים את הכלבים שלהם לעשות צרכים, למרות שאסור. גם לאנשים עם צרכים מיוחדים דואגים. יש לי חבר שהיה צריך לנסוע עם אשתו לבדיקה רפואית, והם קיבלו אישור יציאה ונסעו."

"אנשים סומכים על הממשלה ומרגישים שהממשלה תדאג להם"

בינתיים הממשלה עדיין לא הודיעה על סיוע לעסקים שנפגעו, אבל חובב מניח שיהיה כזה לאור התנהלות הממשלה בגל הקורונה הראשון במדינה. "בפעם הקודמת הממשל הוציא הודעה רשמית לכל בעלי הנכסים לתת לעסקים הנחות בשכר דירה. יש לי חבר, בעל מסעדה, שקיבל פטור משכר דירה עבור המסעדה לאורך הסגר ולחודשיים שאחרי. הפעם עוד לא יודעים מה יקרה. כנראה שיודיעו על חבילת השיקום אחרי שהעוצר ייפתח. אבל אני חושב שאנשים סומכים על הממשלה ומרגישים שהממשלה תדאג להם. כנראה שיהיו גם כאלה שיתמוטטו כלכלית, אבל גם הרבה שיקבלו סיוע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!