דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

ארצות הברית הולכת אחורה: גם פלורידה אוסרת על הפלות מהשבוע ה-15 להריון

נשים שהרו מאונס או מסחר בבני אדם יחויבו גם הן ללדת | רפובליקנים מקדמים יוזמות חקיקה להגבלה ואיסור של הפלות, אחרי שבית המשפט העליון אותת על כוונתו לאשר חוק כזה במיסיסיפי

רון דה-סנטיס, מושל פלורידה. זכות האישה על גופה בסכנה (צילום: AP Photo/John Raoux)
רון דה-סנטיס, מושל פלורידה. זכות האישה על גופה בסכנה (צילום: AP Photo/John Raoux)

מושל פלורידה רון דה-סנטיס חתם ביום חמישי על חוק שאוסר על אישה לבצע הפלה מהשבוע ה-15 להריונה. בכך הצטרפה פלורידה לגל השמרני של התנגדות להפלות. בית המשפט העליון של ארצות הברית עלול לאשר את החוקים, ובכך לבטל את הזכות להפלה במדינה.

"זו ההגנה המשמעותית ביותר על החיים בנחקקה במדינה מזה דורות", אמר דה-סנטיס במעמד החתימה, בכנסייה אוונגליסטית בקיסימי.

רפובליקנים ברחבי ארצות הברית מקדמים הגבלות חדשות על הפלות, אחרי שבית המשפט העליון אותת על כוונתו לאשרר את איסור ההפלות שהוטל במיסיסיפי החל מהשבוע ה-15 להריון. החלטתו של בית המשפט, שצפויה להתקבל בקיץ, עלולה להחליש ואף להפוך את פסק דין רוי נגד ווייד מ-1973, שקבע את הזכות להפלה ברחבי ארצות הברית.

דה-סנטיס חתם גם על הסכמים שמקשים על הגישה להפלות בדרום המדינה, שבה הגישה לשירות עד היום הייתה קלה יותר.

החוק החדש, שייכנס לתוקפו ב-1 ביולי, כולל החרגות במקרים של הצלת חיי אדם, פציעה קשה של האם או מום קשה של העובר. עם זאת, מקרים שבהם האישה נאנסה לא יוחרגו, כמו גם מקרים של סחר בבני אדם, למרות ניסיונות של גורמים דמוקרטים להכניס לחוק החרגות אלה. כיום מאפשר החוק בפלורידה להפיל עד השבוע ה-24.

הדיונים על ההצעה הגיעו לפסים אישיים וחושפניים בבית המחוקקים, כשחלק מחברי הפרלמנט סיפרו בדמעות על חוויות אישיות של הפלה ותקיפה מינית. רפובליקנים המשיכו לטעות שהחוק סביר.

2% מ-72 אלף ההפלות בפלורידה ב-2019 נעשו אחרי השבוע ה-15 להריון, לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. 2,256 מהנשים לא מתגוררות בפלורידה, 1,200 מהן מג'ורג'יה ו-300 מאלבמה.

דמוקרטים מיהרו לבקר את החוק החדש. "פוליטיקאים לא צריכים להתערב בעניינים שבין רופא למטופלת", אמר איוון ג'ין, ראש הסיעה הדמוקרטית. "האיסור על הפלה מהשבוע ה-15 לוקח מכל אישה את הזכות להחליט בעצמה, עם משפחתה, עם הרופא".

החקיקה מגיעה כמה חודשים אחרי שהרוב השמרני בבית המשפט העליון רמז על כוונתו לאשר חוק דומה שנחקק במיסיסיפי. השופטים הסכימו על הצורך להיפטר מפסק הדין שמתיר הפלות בכל מצב.

אם פסק הדין אכן יבוטל, 26 מדינות צפויות לאסור לחלוטין או להגביל הפלות, לפי מכון המחקר גוטמאכר, שתומך בזכות להפלות. רפובליקנים אמרו בדיונים ובטקס החתימה שהם מתכוונים להגביל את גישתן של נשים להפלות אם בית המשפט יאשר את החוק במיסיסיפי.

"במציאות הקיימת, בית המשפט אומר שכדי שאישה תהיה שווה לגבר, היא חייבת להרוג את ילדיה", אמרה הנציגה הרפובליקנית ארין גרול, מיוזמות החוק. "כאישה, אני מסרבת לקבל את הגרסה המעוותת הזאת של שוויון".

במקומות אחרים בארצות הברית, מחוקקים רפובליקנים מקדמים הגבלות חדשות על הפלות, חלקן דומות לחוק בטקסס, שאוסר על הפלה אחרי השבוע השישי.

מושל אוקלהומה קווין סטיט חתם לאחרונה על צו שקובע שהפלה היא פשע שהעונש עליו יכול להגיע ל-10 שנות מאסר. מושל אריזונה דאג דיוסי חתם על חוק זהה לזה שנחקק בפלורידה ובמיסיסיפי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!