דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

בנט ומשרד החוץ על פעולות ירדן: ״רוח גבית לנוקטים באלימות ולמסע ההסתה של חמאס״

ירדן זימנה את מנהל השגרירות הישראלית לשיחת נזיפה, ובמקביל מועצת הביטחון של האו״ם צפויה להתכנס מחר לדיון במצב, לבקשות המלך עבדאללה, סין וצרפת | בנט: ״מצפים מכל הצדדים לא לעודד אלימות נגד יהודים״

רה"מ נפתלי בנט, עם מזכיר הממשלה שלום שלמה (מימין) ורה"מ החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד (צילום: חיים צח/ לע"מ)
רה"מ נפתלי בנט, עם מזכיר הממשלה שלום שלמה (מימין) ורה"מ החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד (צילום: חיים צח/ לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

התגובה הישראלית לדברי ראש ממשלת ירדן: משרד החוץ פרסם הערב (שני) תגובה לזימונו של סגן השגריר למשרד החוץ הירדני, ודבריו של ראש ממשלת ירדן, כי אלה "פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים ונותנים רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים אלימות המסכנת חיים".

משרד החוץ קרא לסייע לישראל במאמצים להשכין שקט ולאפשר חופש פולחן בהר הבית, והבטיח כי מדינת ישראל מחוייבת לכך ומתנהלת בהתאם. עוד נכתב בהודעה כי "כל שותף אחראי צריך לא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל ידוי אבנים, הן בלתי נתפשות ותורמות להסלמה. ישראל שומרת על הסטטוס קוו ומצפה מכל שותפותיה לגנות את הקיצונים".

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה, נפתלי בנט כי "בשבוע האחרון מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס. ‏הנה האמת: ישראל עושה הכל כדי שכולם כתמיד יוכלו לחגוג את החגים בבטחה – יהודים, מוסלמים ונוצרים״.

בנט הוסיף: ״‏אנחנו מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים ובטח לא לעודד אלימות כנגד יהודים. ‏מדינת ישראל תמשיך לשמור על בירתנו ירושלים פתוחה לכל".

במקביל, מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס מחר לדיון בדלתיים סגורות בעניין ההסלמה בירושלים. מקורות דיפלומטיים דיווחו ל-AFP כי הפגישה תכונס לבקשת איחוד האמירויות, צרפת, סין, נורבגיה ואירלנד, וכי ישראל והפלסטינים לא ישתתפו בדיון.

הרקע למשבר הדיפלומטי: השגריר הישראלי זומן, ראש ממשלת ירדן שיבח משליכי אבנים

הבוקר זימן משרד החוץ הירדני את הממונה על שגרירות ישראל בירדן, סמי אבו-ג'נב, והודיע כי תימסר לו איגרת מחאה על "צעדיה האחרונים של ישראל בהר הבית". בהמשך, הפרלמנט הירדני אישר היום להגיש בקשה רשמית לממשלה בדרישה לגרש את שגריר ישראל מהממלכה.

ראש ממשלת ירדן, בשאר אל-חסאוונה, אמר היום כי הוא "משבח את אלו שמשליכים אבנים על הציונים המטמאים את מסגד אל-אקצה בתמיכת הממשלה הישראלית" והוסיף כי "אתמול נראה ניסיון של ישראל לחלק את מסגד אל-אקצה לפי קריטריונים של מקום וזמן, ירדן מנעה זאת והיא לא תאפשר זאת. המשך צעדיה של ישראל לשינוי המצב ההיסטורי והמשפטי במסגד מובילים להסלמה מסוכנת והפרה של החוק הבינלאומי". בטוויטר הרשמי של ראש הממשל הוא צייץ דברים ברוח דומה ושיבח את עובדי הווקף והפלסטינים "העומדים מול הכיבוש הציוני".

בשיחות שקיים היום עבדאללה מלך ירדן, עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, עם נשיא המועצה האירופית שארל מישל  ועם יורש העצר האמירתי מוחמד בן-זאיד, הוא הדגיש את הצורך "לעצור את הצעדים הישראליים הבלתי חוקיים בהר הבית" וכן ציין כי "ישראל מובילה להסלמה מסוכנת, שיש להפסיקה".

האמירות האחרונות של ממשלת ירדן מגיעות לאחר שבמהלך עימותים בין המשטרה למתפללים בהר הבית, הנמשכים מיום שישי, נכנסו השוטרים לתוך מסגד אל-אקצא, אחרי שצעירים יידו מתוכו אבנים לעברים. הכוחות התמודדו גם עם ירי זיקוקים, ושלושה שוטרים נפצעו. לדברי משטרת ישראל, הווקף לא מנסה להרגיע את הרוחות או למנוע מהנוכחים במקום ליידות אבנים.

שר החוץ לפיד קיים היום דיון במשרדו על דרכי תגובה אפשריות לנוכח האמירות החריפות מצד ממשלת ירדן. במשרד החוץ אומרים כי התנהלותו של שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, גורמת להעלאת המתיחות בירושלים ואף מסכנת חיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!