דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עד 3,500 ש״ח: מלגה חדשה תוצע ללומדים בהכשרות מקצועיות מאוכלוסיות מוחלשות

התכנית תאפשר ללומדים לפחות 15 שעות בשבוע לקבל את המענק | בין הזכאים גם מתגוררים ביישובי אשכול כלכלי 4-1, תושבי הנגב הבדואים ונשים בנות 50+ | ניצן ממרוד מזרוע העבודה במשרד הכלכלה: ״ההכשרה המקצועית צריכה לשמש אבן יסוד בשוק התעסוקה״

תלמידות מרהט בהכשרה מקצועית (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90)
תלמידות מרהט בהכשרה מקצועית (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תוכנית חדשה של זרוע העבודה והרווחה בשיתוף עם ארגון ג'וינט-תבת תציע מלגה על סך 3,500-1,500 ש״ח בחודש, למשך חצי שנה, ללומדים בהכשרה מקצועית המגיעים מקבוצות מוחלשות.

למלגה יהיו זכאים לומדים בהכשרות מקצועיות המפוקחות על ידי זרוע העבודה בהיקף של 15 שעות בשבוע לפחות, המגיעים מיישובים באשכול כלכלי-חברתי 4-1 של הלמ"ס, וכן בני החברה הבדואית החיים בנפת באר שבע, מטופלים במחלקות לשירותים חברתיים של משרד העבודה והרווחה ונשים בנות למעלה מ-50 שאינן מועסקות.

גובה הקצבה ייקבע בהתאם למספר שעות הלמידה השבועיות, וכן בהתאם למספר הילדים של הלומד, ולקריטריונים נוספים כגון הורות יחידנית ונשים בגילאי 50 ומעלה (האחרונות יהיו זכאיות למלגה מוגדלת על סך 4,000 ש״ח למשך חודשיים מתוך ששת חודשי המלגה). הקצבה תותנה בהשתתפות בנוכחות ב-80% לפחות מהקורס, ותינתן למתאימים רק החל ממועד הגשת הבקשה לזרוע העבודה, כשההרשמה לתוכנית צפויה להפתח במאי ולהיות בתוקף עד סוף חודש יולי. נשים בנות 50 ומעלה שלומדות בהכשרה מקצועית מתאימה, יוכלו להיות זכאיות למלגה גם רטרואקטיבית החל מינואר 2022.image.png

המלגה מגיעה לאחר כשנתיים בהן עצרה תוכנית מלגות הקיום ללומדים בהכשרה המקצועית. התוכנית החדשה שתוקצבה ב-25 מיליון ש״ח (מהם 3 מיליון ש״ח תרומת ארגון הג'ויינט) זאת לעומת תקציב של כ-6 מיליון ש״ח שהיה קיים בעבר. גם סכום המלגה הכולל ללומד הוגדל משמעותית לכ-21-9 אלף ש״ח, לעומת כ-6,000 ש״ח בעבר.

בזרוע העבודה הדגישו כי על רגע השינויים הצפויים בשוק העבודה העתידי ותהליכים שהואצו לאור משבר הקורונה גדלה בשנים האחרונות חשיבותו של מערך ההכשרות המקצועיות בישראל. המשבר גרם לפליטתם של מאות אלפי עובדים אל מחוץ למעגל העבודה, רבים מהם הועסקו בענפים בעלי פריון עבודה נמוך ורובם המכריע ללא תואר אקדמי. שילובם במערך ההכשרות המקצועיות יכול לשפר את הסיכוי לקליטתם המחודשת בשוק העבודה וכן לשפר את פריון העבודה.

הסיבה העיקרית לנשירה מהכשרות מקצועיות בישראל קשורה לעצם היכולת להמשיך להתפרנס במהלך ההכשרה. קבוצת הנשאלים שסיימו את הכשרתם המקצועית התאפיינה באנשים בוגרים, משכילים ובעלי אמצעים יותר מקבוצת הנושרים. על פי מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בשנים 2012 עד 2019 רק 72% מלומדי ההכשרות המקצועיות כלל לא ידעו על האפשרות להיות זכאים למלגת קיום, ורק 150 לומדים בשנה בממוצע קיבלו אותן בפועל (2.5% בממוצע ממשתתפי ההכשרות המקצועיות המתוקצבות). עם זאת, מבין מקבלי המלגות, 30% העידו שללא המלגה לא היו נרשמים כלל להכשרה מקצועית.

בניגוד למערכת הלימודים האקדמיים בה ישנן תוכניות רבות למתן מלגות ללומדים, בתחום ההכשרות המקצועיות כמעט ולא ניתן כיום סיוע כלכלי ללומדים בהכשרה מקצועית. זאת, על אף שפרופיל הלומדים מבוגר יותר ופעמים רבות נדרש לתמוך במשפחה במקביל ללימודיו. הצעד הנוכחי מצטרף למהלך שהובילה הממשלה לביטול הקיצוץ בדמי האבטלה ללומדים בהכשרות מקצועיות. עם זאת, גובה המלגות נמוך מכדי שניתן יהיה לכנות אותן 'מלגות קיום' כפי שמקובל בעולם המערבי.

במחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה העידו 10% בלבד מנושרי ההכשרות המקצועיות כי מלגת קיום בת פחות מ-2,000 ש״ח עשויה הייתה לסייע להם לסיים את לימודיהם. 27% השיבו כי מלגת קיום על סך 2,000-3,999 הייתה מסייעת להם לסיים את הלימודים, 28% השיבו כי נזקקו למלגה על סך 4,000-5,999, ו-35% השיבו כי נזקקו למלגה של למעלה מ-6,000 ש״ח על מנת לסיים את לימודיהם.

"בשנה האחרונה מבצע האגף רפורמה בהכשרות המקצועיות הכוללת שיפור המענה והמעטפת הניתנת לפרט, חיבור למעסיקים והגדרת סטנדרט גבוה למוסדות ההכשרה, כל זאת במטרה לשפר את איכות ההכשרה המקצועית, שתשמש כאבן יסוד בשוק התעסוקה", אמר ניצן ממרוד, ראש האגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה. "תכנית המלגות החדשה שלנו, בשיתוף ג'וינט ישראל ובתמיכת משרד האוצר נועדה לאפשר לאוכלוסיות שונות ומגוונות, בדגש על אוכלוסיות הנמצאות בתת-ייצוג בשוק העבודה, לקבל תמיכה כלכלית כדי לרכוש הכשרה מקצועית וכישורים מתאימים לשוק העבודה״.

רני דודאי, מנכ"ל ג'וינט-תבת השותפה לתוכנית, הוסיף: ״שוק העבודה משתנה בקצב מואץ וגוזר שינויים דרמטיים על המקצועות, התפקידים והכישורים הנדרשים. פיתוח מגנוני תמיכה משמעותיים לעידוד הכשרות מקצועיות, מחייב גם מתן מענה לאחת הסיבות המרכזיות לנשירה מקורסי הכשרה – היכולת להמשיך להתפרנס במהלך ההכשרה. התכנית נועדה להתמודד בדיוק עם נושא זה ולאפשר ללומדים להשלים הכשרתם ולהשתלב במקצועות עם פריון ואופק תעסוקתי טובים יותר״.

"מלגות למשתתפים בהכשרות אמורות לאפשר להם להתקיים בזמן הקורס ולהתמקד בלימודיהם. לפיכך, הן צריכות להיות קרובות עד כמה שאפשר לשכר המינימום״, מסרה עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, המובילה את שותפות 'המקפצה' המונה 50 ארגונים חברתיים, גופי הכשרה ומעסיקים.

"בנוסף, יש לתקצב את המלגות ברמה שתספיק כדי להכשיר מיד שנה את עשרות אלפי העובדים המקצועיים הנדרשים למשק. בשני היבטים אלה, למרות שתוכנית המלגות החדשה מהווה שיפור דרמטי לעומת המצב בעבר, מדובר בצעד ראשון בלבד ונדרשת השקעה בסדר גודל אחר כדי לקדם הכשרות בהיקפים הנדרשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!