דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

קרן המטבע: "המסגרת בה התנהל העולם ב-75 השנים האחרונות עלולה להשתנות"

תחזית הצמיחה העולמית של הקרן ירדה בגלל המלחמה באוקראינה, ומזהירה מפני חלוקת העולם לגושים גיאו-פוליטיים וכלכליים | היא קוראת לממשלות לסייע לאוכלוסיות חלשות אל מול עליית מחירי המזון והאנרגיה

קריסטלינה גאורגייבה  מנכלית קרן המטבע הבינלאומית (צילום: Alexandros Michailidis/shutterstock).
קריסטלינה גאורגייבה מנכלית קרן המטבע הבינלאומית (צילום: Alexandros Michailidis/shutterstock).
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

קרן המטבע מורידה את תחזית הצמיחה העולמית ל-3.6% בשנים 2022 ו-2023, בעקבות המלחמה באוקראינה והאינפלציה. בתחזית שנתית שלה הזהירה הקרן מפני חלוקת העולם לגושי סחר המתנהלים בנפרד, באופן שמאתגר את הכללים והחוקים דרכם התנהלו היחסים בין מדינות מאז מלחמת העולם השנייה.

בקרן מזהירים כי "המשבר מתרחש בעוד הכלכלה העולמית טרם התאושששה ממשבר הקורונה. אפילו לפני המלחמה, האינפלציה עלתה בהרבה מדינות בגלל חוסר איזון בין ביקוש להיצע. הסגר האחרון בסין יכול ליצור צוואר בקבוק חדש בשרשרת האספקה העולמית".

"המלחמה גם מגבירה את הסיכון לפיצול קבוע של העולם לבלוקים גיאופוליטיים עם הבדלים בסטנדרטים טכנולוגיים, במערכות התשלום הבין לאומיות ובמטבע המשמש לסחר בינלאומי. שינוי טקטוני כזה עלול לגרום לאובדן ארוך טווח ביעילות הכלכלית, להגביר את הפגיעות והתנודתיות, ולהוות אתגר גדול למסגרת הכללים ששלטה ביחסים הבינלאומיים והכלכליים ב-75 השנים האחרונות".

תחזית הצמיחה של המדינות המפותחות היא 3.3% השנה, ו-2.4% ב-2023. של ארצות הברית 3.7% השנה, ו-2.4% בשנת 2023. את התחזית הצמיחה של האיחוד האירופי חתכה הקרן ב-1.1%, ל-3.7% השנה, ו-2.3% בשנת 2023.

בקרן חוזים כי עלייה בריבית והתייקרות הסחורות תקטין את המרחב הפיסקלי של מדינות להתמודד ם המיתון, במיוחד במדינות מתפתחות ומפותחות המייבאות נפט ומזון. הם אומרים שיש מדינות שצריכות לבצע התכנסות פיסקלית אחרי הקורונה, אבל "זה לא צריך לעכב ממשלות מלספק תמיכה ממוקדת היטבה באוכלוסיות הפגיעות, במיוחד לאור עליית מחירי המזון והאנרגיה".

בטווח הזמן הקצר והבינוני צפוי הפער בצמיחה בין מדינות מפותחות למדינות מתפתחות לגדול.

חוקרי הקרן מדגישים שחוסר הוודאות סביב התחזיות גדול בהרבה מהטווח הרגיל. "הצמיחה יכולה להאט יותר והאינפלציה יכולה לעבור את התחזיות אם, לדוגמה, יוטלו סנקציות על מגזר האנרגיה של רוסיה" כותבים בדו"ח, ומציינים גם את הסיכון מווריאנטים חדשים של קורונה.

"בסביבה קשה זו, מדיניות ברמה הלאומית והבינלאומית ישחקו תפקיד מרכזי", אומרים בקרן. הם מדגישים את המורכבות שעומדת בפני ממשלות היום: העלאת שיעור הריבית תוריד את מחירי האנרגיה והמזון, אבל תקשה על המדינות הפיסקלית, שנדרשת להתמודד עם משבר האקלים. חוסר התמודדות עם נושאי האקלים תהפוך את המשק לפגיע יותר לעליות מחירי סחורות, מה שמגביר אינפלציה וחוסר יציבות כלכלית. קיטוב גיאופוליטי משפיע לרעה על כל המשתנים והופך את האיזון ביניהם לקשה יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!