דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מלכודת הדבש של הוט: מאלצת לקוחות לשכור ממנה נתב לגלישה בסיבים

ספקית האינטרנט מחייבת לקוחות חדשים לרכוש נתב, בניגוד לתנאי הרישיון | המשמעות: מעבר ספק יכול לעלות מאות שקלים

מודם של חברת הוט (צילום: דבר)
מודם של חברת הוט (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת הוט מאלצת את לקוחותיה לשכור ממנה נתב בשירות האינטרנט בסיבים, תוך שהיא עוברת לכאורה על תנאי הרישיון שלה, לפיהן אסור להתנות את קבלת שירותים מהחברה בהשכרת ציוד קצה.

יש מי שלא נאלצים לעמוד בתנאים אלה: לקוחות לשעבר חברת 015 שהועברו להוט בתחילת השנה, וממשיכים לגלוש באמצעות הנתבים הקודמים שהיו בבעלותם. בכך אפשר גם למצוא עדות לאפליה בין לקוחות שונות של אותה חברה. במשרד התקשורת אמרו בשבועות הקרובים יפרסמו שימוע בנושא.

התניית שירות בשירות 

חוק התקשורת אוסר על בעל רשיון לשידורים להתנות מתן שירות, "ברכישה או בקבלה של שירות אחר".  גם ברשיון של חברת הוט עצמה, נקבע כי "בעל הרישיון אינו רשאי לחייב מנוי לרכוש ממנו או מאת מי מטעמו ציוד קצה".

אלא שמשיחה עם נציג השירות של חברת הוט, עולה בבירור כי החברה לא מוכנה לספק חיבור לאינטרנט בסיבים ללא תשלום על שכירת נתב מהחברה, בעלות של כ-20 שקלים בחודש. נציג השירות של הוט מסביר ש"המכשירים שלנו לא תומכים. הסיבים שלנו… זה לא עובד בלי הציוד שלנו. אין מה לעשות".

עם זאת, הוט מספקת אינטרנט בסיבים לחלק מלקוחותיה עם נתב פרטי. מדובר בלקוחות חברת 015, שנמכרו בתחילת השנה מהחברה להוט, והוסבו ללקוחות הוט מבלי להחליט ממיר. לקוח 015 לשעבר ששוחח עם "דבר" אמר כי לא רק שלא קיבל הודעה מוקדמת, אלא שכעבור 3 חודשים הוט דרשו תשלום בדיעבד, כאשר לאורך כל התקופה המשיך לגלוש עם הנתב הפרטי שרכש מלפני כמה שנים וחסך בכך סכום מאות שקלים באופן מצטבר.

בנושא לקוחות 015 לשעבר, אמר נציג השירות של הוט ל"דבר" כי "(לקוחות) 015 עברו עם החבילה שלהם. אנחנו לא חיברנו אותם. זאת אומרת שהם כבר מחוברים". הנציג לא הצליח להסביר מדוע לא ניתן לחבר את שאר הלקוחות באותה תצורה, עם נתב פרטי ובתשלום מופחת.

חסמי מעבר של מאות שקלים 

לפי מבנה שוק התקשורת, הסיבים בהם משתמשת הוט אינם שייכים אליה. החברה פועלת כאחד מ-6 ספקים על גבי רשת הסיבים של חברת IBC (תחת המותג "אנלימיטד"). הוט אמנם מחזיקה בחלק ממניות חברת IBC, אבל כמוכרת שירותי אינטרנט היא מחויבת לפעול כמו שאר הספקים.

פניה לאחת הספקיות האחרות, חברת "עמית.נט" העלתה כי ישנם חסמי מעבר של מאות שקלים במעבר מהוט. כדי לעבור יאלץ הלקוח לשלם דמי ביקור לטכנאי של IBC בעלות של 297 שקלים. אם ירצה להשתמש בנתב פרטי, נציגת השירות של עמית.נט אמרה ל"דבר" כי "הוט חסמו את המעבר מהם", כך שלא ניתן לבצע העברת לקוח, ללא ביקור פיזי של טכנאי IBC וביצוע שינויים בארון התקשורת.

בחברת סלקום, מנגד, ניתן לבצע את המעבר הזה בחינם או בעלות נמוכה. כלומר, נראה שסלקום מוכנה לספוג את עלות המעבר, או שהיא איננה חסומה לביצוע מעבר כזה ללא צורך בתשלום לטכנאי של חברת IBC, בעוד חברת "עמית.נט" מנועה מכך. הטכנאים שמבצעים בפועל את העבודה יכולים להיות עובדים ישירות של החברות, או קבלנים חיצוניים עצמאיים, כולל קבלנים שעובדים במקביל עם כלל החברות.

הוט עקבית בכבילת הלקוחות לציוד הקצה שלה 

לא מדובר בהתנהגות חדשה מחברת הוט. החברה מאלצת שימוש במודם/נתב מתוצרתה גם בשירות האינטרנט בכבלים. זאת, בגיבוי בשתיקה ממשרד התקשורת. במקרה זה, קיים לחברה "תירוץ" לפיו בשיטת התקשורת בכבלים נתב בעייתי אחד עלול לגרום להפרעות אזוריות ברשת. למרות זאת, חברות כבלים בארצות הברית, שלהן רשת בעלת טכנולוגיה דומה, כן מאפשרות חיבור מודם כבלים פרטי תוך חיסכון כלכלי משמעותי, היות ועלות השכירות שם עלולה להיות יקרה יותר. אמנם, הוט מאפשרת ללקוחותיה לקנות ממנה מודם/נתב כבלים במקום לשכור אותו, אך לא מסכימה לחבר את אותו הנתב עצמו ללקוח אחר, אם רכש אותו כמשומש מלקוח לשעבר של החברה.

הוט: "המודם מאפשר לחברה לתת ללקוח תמיכה מקצה לקצה"

ב'הוט' אמרו בתגובה לדברים: "הוט מספקת שירותי תשתית סיבים מהירים ומתקדמים למאות אלפי ישראלים. שירותי הסיבים של החברה מסופקים באמצעות מודם נתב בתקן המתקדם ביותר בשוק. המודם מנוהל על ידי החברה ומאפשר לה לתת ללקוח תמיכה מקצה לקצה.

"כל לקוח רשאי להצטרף לכל אחד מהשירותים המוצעים ע״י החברה בנפרד. חשוב לציין כי לקוח שאינו מעוניין לשכור את הציוד יכול לרכשו או לקבלו בהשאלה תמורת פיקדון אשר יוחזר לו בסיום ההתקשרות, בניכוי פחת".

בתגובה לפניית "דבר" למשרד התקשורת, בנוגע לנושא התניית שירות בשירות, נמסר כי "משרד התקשורת יפרסם בשבועות הקרובים שימוע בנושא".

מחברת IBC אנלימיטד נמסר: "IBC אנלימיטד היא חברה סיטונאית שמאפשרת לכל ספקית אינטרנט שרוצה בכך להתחבר לתשתית האינטנרט המהיר שלה וכך להעניק שירות מקצועי ויציב ללקוחותיה. המעבר בין הספקיות השונות הינו שקוף ואחיד לכולן ובאחריותן לקבוע באופן עצמאי את מדיניותן אל מול לקוחות הקצה. מיותר לציין כי ל-IBC אנלימיטד אין כל נגיעה או השפעה בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!