דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

רוסיה ואוקראינה סיכמו על מסדרון הומניטרי ליציאת אזרחים ממריופול, אולטימטום רוסי לכניעת הכוחות במפעל בעיר עד אחה"צ

רוסיה מגבירה את תקיפותיה בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, בנסיון להשתלט עליו | זלנסקי: "הם הביאו את כולם, וכל דבר אפשרי כדי להילחם נגדנו"

הפצצה באזור מפעל אזובסטל במריופול (צילום: אלכסיי אלכסנדרוב\AP)
הפצצה באזור מפעל אזובסטל במריופול (צילום: אלכסיי אלכסנדרוב\AP)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

רוסיה ואוקראינה סיכמו על מסדרון הומיניטרי ליציאת אזרחים מעיר הנמל מריופול שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה, שנשלטת כמעט באופן מוחלט על ידי כוחות רוסים – כך הודיעה ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורסצ'וק. לפי הודעתה יתאפשר פינוי של נשים, ילדים וקשישים לערים ז'יפורז'יה וברדיאנסק.

רוסיה הציבה בפני הלוחמים האוקראינים במפעל הפלדה 'אזובסטל' שבמריופול אולטימטום חדש עם דרישה לכניעה עד רביעי אחר הצהריים. במפעל, שהוא הנקודה האחרונה שבה מחזיקים כוחות אוקראינים, מתבצרים מאות חיילים ואזרחים, והוא הופגז קשות על ידי רוסיה בימים האחרונים. כניעתו תאפשר לרוסיה להכריז על כיבוש העיר ולספק תמונת ניצחון לפוטין.

בוושינגטון פוסט פרסמו סרטון בו פנה סרחיי וולינה, סרן בצבא אוקראינה, לעולם בבקשה לפנות את מאות החיילים והאזרחים המתבצרים במפעל למדינה שלישית. "זוהי הפנייה שלנו לעולם. זה יכול להיות המסר האחרון שלנו. ייתכן שנותרו לנו ימים ספורים או שעות ספורות בלבד. כוחות האויב גדולים מכוחותינו פי 10. יש להם שליטה אווירית, טנקים ועדיפות בכלי רכב. אנחנו מגינים על יעד אחד, המפעל, שבו נמצא חיל המצב של צבא אוקראינה ואזרחים שנלכדו שם בעקבות המלחמה.

"אנחנו פונים למנהיגי העולם בבקשה שיעזרו לנו. אנחנו מבקשים נוהל פינוי שיאפשר להעביר אותנו לשטח של מדינה שלישית. לחיל המצב של מריופול יש 500 פצועים, ויש כאן מאות אזרחים, בהם נשים וילדים. אנחנו מבקשים לתת לנו ביטחון בשטח של מדינה שלישית."

רוסיה מכניסה בימים האחרונים כוחות נוספים ללחימה בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, בקרב מכריע על השליטה במזרח המדינה, אזור תעשייתי מרכזי של מכרות פחם ומפעלים.

הלחימה אתמול (שלישי) נפרשה לאורך מאות הקילומטרים הקדמיים של חבל דונבאס. הצלחה תעניק ניצחון לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לאחר הכשלון של הכוחות הרוסים להסתער על בירת אוקראינה קייב ואבדות כבדות מהצפוי בלחימה.

במריופול, עיר הנמל ההרוסה, הודיעו הכוחות האוקראינים שהצבא הרוסי הטיל פצצות כבדות כדי לשטח את מה שנשאר ממפעל הפלדה, שבו מתבצרים חיילים אוקראינים, ופגעו בבית חולים שבו הסתתרו מאות בני אדם.

הערים המזרחיות חרקיב וקרמטורסק נמצאות תחת התקפה קטלנית. רוסיה הודיעה גם שתקפה בירי טילים את אזור זאפוריז'יה ודניפרו, שבמזרח חבל דונבאס.

דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, אמר שהכוחות הרוסים הפציצו מספר אתרים של הצבא האוקראיני, בהם ריכוזי כוחות ומחסני ראשי נפץ לטילים, בתוך או בסמוך למספר ערים וכפרים. הודעות אלו אינן ניתנות לאימות באופן עצמאי.

שני הצדדים תיארו את ההתקפה שהחלה אתמול כשלב חדש במלחמה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר שהצבא הרוסי שלח לקרב את כל הכוחות שהיו לו, והפעיל את רוב הכוחות הכשירים לתקיפה שרוכזו באוקראינה או בסמוך לגבול עם רוסיה.

"הם הביאו את כולם, וכל דבר אפשרי כדי להילחם נגדנו", אמר זלנסקי בנאום הווידאו הלילי שלו לאומה. לדבריו, למרות הודעות הצבא הרוסי שהפציצו רק אתרים צבאיים, הרוסים ממשיכים להפציץ גם אזורים אזרחיים ולהרוג אזרחים. לדבריו, "הצבא הרוסי במלחמה הזו כותב את עצמו בהיסטוריה של העולם כצבא הברברי והלא-אנושי ביותר בעולם".

עיירה ראשונה נכבשה במתקפה המחודשת

באוקראינה אישרו אתמול (שלישי) כי רוסיה כבשה את העיר קרמנינה בת 20,000 התושבים, שבמחוז לוהאנסק. בכך הפכה קרמנינה לעיר הראשונה שנכבשת במתקפה הרוסית המחודשת על אזור דונבאס. רוסיה תוקפת לאורך כל קו הגבול המזרחי באזור זה, וטוענת כי תקפה למעלה מאלף מטרות לאורך הלילה.

"לא משנה כמה חיילים יש שם, אנחנו נגן על עצמנו. אנחנו נילחם. אנחנו לא נוותר על שום חלק אוקראיני", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אתמול  בלילה, והוסיף שהצבא הרוסי יתקשה לחדש את ארסנל הטילים, המסוקים והציוד הצבאי שלו, כשיחודשו הסנקציות הבינלאומיות.

נציבות הסיוע לפליטים של האו"ם הודיעה כי קרוב ל-5 מיליון פליטים עזבו את אוקראינה מתחילת הלחימה. מרבית הפליטים (2.8 מיליון) חצו את הגבול לפולין. מדינות נוספות אליהן הגיעו פליטים הן רומניה (751 אלף), רוסיה (536 אלף), הונגריה (466 אלף), מולדובה (425 אלף), סלובקיה (340 אלף), בלארוס (24 אלף) ומדינות נוספות מעבר לים.

ראש ממשלת פולין הודיע כי מדינתו ערוכה לטפל ב-10,000 חיילים אוקראינים בבתי החולים שלה. כיום, רק כמה עשרות חיילים מטופלים בפולין. הצעה זו לסיוע מגיעה לאחר שפולין הקימה "עיר מכולות" לפליטים בגבול עם העיר לביב שבאוקראינה.

יועצו של זלנסקי לביטחון לאומי, אולכסיי דנילוב, הודיע שרוסיה התחילה אתמול בבוקר במאמצים "לשבור את ההגנות האוקראיניות" בקו החזית בשני המחוזות שמהם מורכב חבל דונבאס – מחוזות לוהנסק ודונצק – וכן בקו החזית של מחוז חרקיב, ששוכן מצפון לדונבאס ומותקף ללא הרף כבר מתחילת המלחמה. "עם כלי נשק משמעותיים כמו טנקים, ארטילריה ורכבים משוריינים, נוכל לנצח במזרח" הוא אמר היום.

הכוחות הרוסיים מרכזים בשעות האחרונות את המאמץ שלהם באזור סוורודונייצק, פופסנה, זפוריז'יה וקורחובה, לדברי המטכ"ל האוקראיני. רוסיה טוענת שהיא מרכזת את מאמציה בהבטחת שליטה מלאה על אזור דונבאס במזרח.

לפחות ארבעה בני אדם נהרגו אתמול בהפצצה רוסית במחוז דונצק במזרח אוקראינה, לדברי מושל המחוז פבלו קירלנקו.

הרס בלביב אחרי הפצצות רוסיות (צילום: Joe Raedle/Getty Images)
הרס בלביב אחרי הפצצות רוסיות (צילום: Joe Raedle/Getty Images)

לפי גורמים אוקראיניים, שלושה בני אדם, בהם בן 14, נהרגו בהפצצות בחרקיב ו-15 בני אדם נוספים נפצעו. מושל המחוז אולה סינגוב אמר שהופגזו בתי אזרחים, מגרשי משחקים ומרכזי תמיכה הומניטריים.

בכיר בממשל ביידן אמר הלילה שארצות הברית תעשה הכול כדי שרוסיה תישא באחריות על המלחמה באוקראינה. לדבריו, ארצות הברית שוקלת לתייג את רוסיה כמדינה "נותנת חסות לטרור".

גורם בכיר בפנטגון הודיע שהמשלוח הראשון של ציוד צבאי מתוך חבילת הסיוע האמריקאית החדשה הגיע לגבולותיה של אוקראינה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר שהדיאלוג מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הושהה לאחר שהתגלו ממדי הרצח שביצעו הכוחות הרוסיים באוקראינה. "מאז שהתגלו מעשי הטבח בבוצ'ה ובערים אחרות, לא שוחחתי עמו באופן ישיר, אבל אני לא פוסל שאעשה זאת בעתיד", אמר מקרון לערוץ France 5.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!