דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

צעדת הדגלים התפזרה; בן גביר הקים "לשכה" בכיכר צה"ל

ראש הממשלה בנט קיבל מוקדם יותר את המלצת הדרג הבטחוני להרחיק את ח"כ איתמר בן-גביר מהעיר העתיקה, ואמר: "פרובוקציה פוליטית שתסכן חיילים ושוטרים"

ח"כ איתמר בן גביר ב"לשכתו" בכיכר צה"ל (צילום: אור גואטה)
ח"כ איתמר בן גביר ב"לשכתו" בכיכר צה"ל (צילום: אור גואטה)
אור גואטה

כ-1,000 בני אדם השתתפו הערב (רביעי) במצעד דגלים בירושלים. עם תחילת התהלוכה, המשטרה בלמה את המשתתפים בכיכר צה"ל בדרכם לשער שכם והרובע המוסלמי, מאחר שלא התקבל אישור מטעם המשטרה לקיום התהלוכה. משתתפים בודדים התעמתו עם הכוחות, חלקם קראו בין היתר: "שוטר, חייל, סרב פקודה", "נקמה", "שיישרף לכם הכפר", "ערבים החוצה" ו"בנט הביתה".

קודם לכן, ראש הממשלה, נפתלי בנט, החליט לקבל את המלצת השר לביטחון הפנים, ראש השב"כ ומפכ"ל המשטרה, ולמנוע את הגעתו של חבר הכנסת איתמר בן-גביר לשער שכם.

מצעד הדגלים בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מצעד הדגלים בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

"אין לי כוונה לאפשר לפוליטיקה קטנה לסכן חיי אדם. לא אתן לפרובוקציה פוליטית של בן-גביר לסכן את חיילי צה"ל ואת שוטרי משטרת ישראל, ולהכביד על משימתם הכבדה ממילא" הוא הוסיף בהתייחס לאירועים מהשבוע האחרון והוסיף, "שוטרינו וחיילינו ימשיכו להתמקד בשמירה על ביטחון אזרחי ישראל, בירושלים ובכל רחבי הארץ, וימשיכו להילחם בנחישות בטרור הפלסטיני. מצעד הדגלים השנתי יתקיים במועדו הקבוע – יום ירושלים".

בתגובה לדברים, הקים ח"כ בן גביר "לשכה" סמוך למחסום המשטרתי בכיכר צה"ל ואמר: "אשאר כאן עד ערב החג".

התפרעויות במסגד אל-אקצא הנמשכות לסירוגין מהבוקר, הובילו לשני מקרים חריגים של זריקת בקבוק תבערה מאחד ממתחמי המסגד לרחבה שבה היו שוטרים ישראלים. אלה הגיבו בירי של אמצעים לפיזור הפגנות ונכנסו לאחד ממתחמי המסגד כדי לנסות ולתפוס את הזורק.

לאחר שמתווה צעדת הדגלים בעיר העתיקה הוסכם בין המשטרה למארגנים, היא בוטלה. המארגנים טוענים שהמשטרה לא אישרה את הצעדה והמשטרה טוענת שהמארגנים חזרו בהם מההסכמות. כך או כך, הצעדה צפויה להתקיים היום אחר הצהריים, בניגוד לחוק.

זריקת בקבוק התבערה בהר הבית (צילום מתוך הרשתות החברתיות)
זריקת בקבוק התבערה בהר הבית (צילום מתוך הרשתות החברתיות)

"לאחר דיונים מתישים, הצענו עכשיו למשטרה מתווה מוסכם שלא יצרך סדרי כוחות גדולים" נמסר ממארגני ההפגנה, "הכדור בידיים של המשטרה, האם היא תאפשר לצעוד עם דגלים בעיר הבירה של ישראל, או שהיא חשובת שדגלים בירושלים זה 'מצעד גאווה בבני ברק'" אמרו ביחס לאמירה של בכיר במשטרת ישראל שפורסמה הבוקר, המשווה את מצעד הדגלים בעיר העתיקה למצעד גאווה בבני ברק.

הבוקר מעט אחרי השעה 7:00 נזרקו אבנים על-ידי מוסלמים בהר הבית לעבר כוחות המשטרה וקבוצות של יהודים שביקשו לעלות למקום. המשטרה הדפה את זורקי האבנים ואפשרה את עלייתם של היהודים להר.

מארגני צעדת "דגלים במקום אבנים", שצפויה לצאת היום ב-17:00 מכיכר ספרא, מוסרים כי הצעדה תתקיים בתגובה לזריקות האבנים על אוטובוסים של יהודים סביב העיר העתיקה בימים האחרונים. ״אין לנו שום טענות למשטרה שבאמת באה מתוך רצון טוב לאשר את הצעדה" אומרים המארגנים, "לצערנו בעקבות האיומים של מנסור עבאס והתנועה האיסלאמית, ממשלת בנט מפעילה לחצים אדירים על המשטרה לא לאשר את הצעדה בלב בירת ישראל במקום שבו כל יהודי צריך להרגיש בטוח".

ח"כ איתמר בן-גביר (הציונות הדתית), שהשתתף אתמול בצעדה ליישוב חומש, שפונה, אמר שישתתף בצעדה דרך שער שכם. את הצעדה מארגנים תנועת 'אם תרצו', נוער העיר העתיקה, 'מחאת הקו האדום', פתאום קם העם.

מי שנפגע מהמתיחות הזו, ללא קשר למוצאם או עמדתם הפוליטית, הם הסוחרים ברחבי העיר. ביומיים האחרונים התנועה ברחובות העיר ירושלים דלילה מאוד ובתי עסק רבים שרגילים לראות את רחוב יפו הומה במיוחד בחול המועד פסח, נראים מחכים לתיירים וללקוחות שממאנים להגיע.

ברכת כהנים בכותל המערבי, הבוקר (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
ברכת כהנים בכותל המערבי, הבוקר (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

"את מעגל הדמים ישראל חייבת לעצור" אמר יו"ר תנועת 'אם תרצו', מתן פלג בתגובה על הירידה בהיקף התיירות, "כל אזרח שדעתו בריאה מבין היטב שהריבונות שלנו בעיר העתיקה הולכת ומצטמצמת. זה התחיל בשנה שעברה בהתפרעויות בשער שכם, והשנה זה כבר זולג לשער האריות, לכותל ולהר הבית"

כ-20,000 יהודים השתתפו בברכת הכהנים המסורתית ברחבת הכותל המערבי. המעמד התקיים בהשתתפות רב הכותל, ראש עיריית ירושלים, שגריר ארה"ב לשעבר דייויד פרידמן וחברי כנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!