דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירופה

צרפת בוחרת: מקרון מוביל בסקרים, לה-פן מבטיחה להוריד את יוקר המחיה

48 מיליון צרפתים יבחרו ביום ראשון מי יהיה הנשיא הבא | אחרי עימות בין השניים, 50% סבורים שמקרון מתנשא, אבל הרוב מאמינים שהוא היה משכנע יותר

עימות בין המתמודדים לנשיאות צרפת מרי לה-פן ועמנואל מקרון (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)
עימות בין המתמודדים לנשיאות צרפת מרי לה-פן ועמנואל מקרון (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)
אוריאל לוי

70,000 קלפיות ברחבי צרפת ובטריטוריות שלה מעבר לים יפתחו ביום ראשון ב-8 (9 שעון ישראל) וכ-48 מיליון אזרחי צרפת יכריעו מי יהיה נשיא צרפת בחמש השנים הבאות: הנשיא המכהן עמנואל מקרון, או ראש האופוזיציה מארין לה-פן.

על פי הסקרים האחרונים מקרון יזכה לתמיכתם של 56% מהמצביעים, אך מועמדת הימין שנהנתה ממומנטום מקווה עדיין להפתיע. הפעם האחרונה שהשניים נפגשו הייתה בבחירות הקודמות לנשיאות במאי 2017, אז מקרון שהוביל בבטחה בסקרים ניצח בפער דו-ספרתי.

אמש (רביעי) נערך העימות הטלוויזיוני הראשון והיחידי בין השניים. בפתח העימות הזכירה לה-פן לצרפתים את הרפורמות האנטי סוציאליות שמקרון ניסה להעביר, והובילו לגל של מחאות ושביתות ברחבי המדינה. "בחמש השנים האחרונות ראיתי את העם הצרפתי סובל, ראיתי אותו מודאג מהירידה באיכות החיים שלו, והייתי רוצה לומר לו שיש גם בחירה אחרת. אני רוצה להחזיר לצרפתים את הכסף שלהם, ואשים את זה בראש סדר העדיפויות שלי. אני אהיה הנשיאה של הורדת יוקר המחיה", אמרה לה-פן.

מקרון מצידו הבטיח להמשיך ולהפוך את צרפת למדינה "עצמאית יותר וחזקה יותר. נוכל לשפר את חיי היום-יום". שיעור האבטלה בצרפת נמצא בשפל של 13 שנה, ומקרון אמר שהוא גאה ביצירת מקומות העבודה במהלך כהונתו. "הדרך הטובה ביותר להשיג כוח קנייה היא להילחם באבטלה", הצהיר נשיא צרפת בפתח העימות עם לה-פן.

נשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL)
נשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL)

בהמשך העימות תקף מקרון את לה-פן על קשריה עם פוטין, ואף אמר שהיא תלויה בהנהגה הרוסית. "אפשר להסביר הרבה מהבחירות שלך באמצעות התלות הזאת, עשית בחירה שהגבילה אותך מבחינה פוליטית", אמר מקרון, "את קיבלת הלוואה מבנק רוסי, ואת היית אחת המנהיגות הפוליטיות הראשונות באירופה שהכירו ב-2014 בסיפוח של חצי האי קרים".

לקראת הבחירות הקודמות לנשיאות העניק בנק רוסי למפלגתה של לה-פן הלוואה של 9 מיליון אירו. מקרון אמר לצופי העימות שבניגוד ל'חזית הלאומית' (מפלגתה של לה-פן), מפלגות אחרות בצרפת שנזקקו להלוואות בחרו שלא לקבל אותן מבנקים ברוסיה. לה-פן מצידה הדגישה שהיא לא נתונה להשפעה של מדינות זרות, ואמרה שטענותיו של מקרון שקריות ולא-הוגנות. "אני אישה חופשיה ועצמאית לחלוטין", הדגישה לה-פן בעימות מול מקרון.

כשנשאלה על המלחמה בין רוסיה לאוקראינה אמרה לה-פן שהיא תומכת בהעברת סיוע לקייב – אך במקביל מתנגדת לסנקציות על ענפי הגז והנפט של רוסיה. לה-פן הצהירה שהיא תומכת באוקראינה "עצמאית – שאינה כפופה לארה"ב, לאיחוד האירופי או לרוסיה".

מרין לה-פן (צילום: AP Photo/Michel Euler, File)
מרין לה-פן (צילום: AP Photo/Michel Euler, File)

מקרון האשים את לה-פן כי אם תנצח בבחירות תוביל למהלך של פרישה מהאיחוד האירופי, בדומה לברקזיט של בריטניה. לה-פן הכחישה טענה זו ואמרה ש"אני רוצה שהנציבות האירופית תכבד מדינות ריבוניות, ותכבד את הבחירה של העם הצרפתי. אני רוצה לשנות את האיחוד האירופי, לא לעזוב אותו".

שני המועמדים המשיכו להתכתש בעיקר בנושאים מדיניים, ובקושי נגעו בתחומי הכלכלה והחברה שעל פי הסקרים מטרידים הרבה יותר את הבוחר הצרפתי. מקרון הרוויח מהטיית הדיון לנושאים מדיניים ובסקר שנערך לאחר העימות אמרו 59% מהנשאלים כי מקרון היה המשכנע יותר מבין השניים. הסקר שנערך עבור ערוץ הטלוויזיה BFMTV מצא כי 50% מהצופים בעימות סבורים כי מקרון נתפש כמתנשא, אך רק 37% אמרו כי לה-פן נשמעה עממית יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!