דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"ייתכן שאנחנו עדים לשינוי מבני בתעסוקה במשק"

פורום ארלוזורוב מצביע במחקר חדש על גידול בפערי השכר בישראל והיווצרות שיווי משקל חדש בין ענפים | עמית בן צור: "הממשלה נדרשת למקד את המבט שלה בענפים החיוניים, כמו החינוך"

עובד במפעל נוהג במלגזה (צילום: משה שי/פלאש 90)
מלגזן במפעל שטראוס. "המעסיקים לא יכולים או לא מעוניינים לשלם שכר גבוה יותר". למצולם אין קשר לתוכן הכתבה (צילום ארכיון: משה שי/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ענפים רבים צפויים שלא להתאושש ממשבר התעסוקה בטווח הזמן הנראה לעין. כך עולה מדו"ח מעקב שביצע מכון ארלוזורוב מבית ההסתדרות על נתוני שוק העבודה הישראלי.

מדובר במקצועות שמאפיינים את מעמד הביניים וחסרים בהם כ-95 אלף עובדים. "קיים חשש להיווצרות שיווי משקל חדש בענפים מסוימים בשוק העבודה", אומר עמית בן צור, מנהל פורום ארלוזורוב, "אלו מקצועות שהתייצבו סביב מגמת השכר שלהם, אבל כמות המשרות בהם נמוכה באופן משמעותי. התמונה מדאיגה, והממשלה נדרשת למקד את המבט שלה בענפים אלו, בייחוד החיוניים שבהם, כמו ענפי החינוך".

הנפגעים ביותר: שכירים ברמות השכר הבינוניות

חוקרי המכון, עידו לן ויוני בן בשט, מסבירים שהענפים שחוו את הפגיעה הקשה ביותר הם אלו שבהם השכר הוא ברמת הביניים, שהשכר הממוצע בהם נמצא עדיין מתחת לרמת המגמה טרם הקורונה (בכ-2.6%).

בענפים רבים גובה השכר התייצב סביב המגמה ארוכת השנים שלו, ובמקביל, מצב התעסוקה התייצב על מספר עובדים נמוך משמעותית מן הצפוי. מצב זה עלול להעיד לדברי החוקרים על חוסר רצון או יכולת של מעסיקים בענפים אלה למשוך את העובדים בחזרה באמצעות שכר יותר גבוה.

"המעסיקים בענפים אלה, שמעוניינים לגייס עוד עובדים, כנראה לא יכולים או לא מעוניינים לשלם שכר גבוה יותר", מסבירים החוקרים. בין הענפים הבולטים בהם נעצרה ההתאוששות נמצאים גם כאלו שחוו גידול משמעותי בתקופת הקורונה כמו רשתות המזון, וגם כאלו שעברו משבר גדול כענף המלונאות וסוכני הנסיעות.

עדיין חסרות בין 114 ל-118 משרות

לפי מדד משרות השכיר המדווחות לביטוח לאומי עדיין חסרות כ-118 אלף משרות שהמהוות 3% מסך המשרות במשק, ביחס למגמה שלפני הקורונה. תמונה דומה עולה גם מנתוני סקר משרות פנויות של הלמ״ס, שמצביע על מחסור של כ-114 אלף משרות.

לדברי החוקרים "נראה שההתאוששות ממשבר הקורונה שבה גופים ממשלתיים ומקבלי ההחלטות הכלכליים נוטים להתפאר בתקופה האחרונה אינה מובהקת כפי שהיא מוצגת".

"מספר משרות השכיר ומספר המשרות הפנויות נמצאים בפער משמעותי מהמגמה שלהם", הם מוסיפים, "וייתכן שיש כאן שינוי מבני של שוק העבודה". החוקרים מצביעים על דמיון מסוים למצב בארצות הברית, בו שוק העבודה רווי משרות ולעובדים קל למצוא עבודה, ומאידך חסרים שכירים רבים והמעסיקים מתקשים למצוא עובדים.

לאחר עשור, פערי השכר הולכים וגדלים

בניתוח של כלכלני פורום ארלוזורוב נמצא גם שפערי השכר בין ענפים המאופיינים בשכר גבוה לבין ענפים המאופיינים בשכר נמוך גדלו לאחר משבר הקורונה, באופן הפוך למגמת צמצום הפערים שהתחוללה בעשור שקדם לו.

לפי הדו"ח, בינואר 2022 גדלו פערי השכר בין הרבעון העליון, בו מצויים רבע העובדים שמרוויחים את השכר הגבוה ביותר, לבין הרבעון התחתון, בו נמצאים רבע מהעובדים שמרוויחים את השכר הנמוך ביותר, בכ-3% לעומת המצב בתחילת 2020.

בעוד שהענפים שמאופיינים בשכר גבוה חזרו לצמיחה במספר המשרות וצמיחה של השכר הממוצע של כ-2.6%, ענפים שמאופיינים בשכר נמוך חוו ברובם ירידה בשכר של כ-9.5% לעומת המגמה שלפני הקורונה, דבר שמהווה, כאמור, היפוך מגמה של העשור האחרון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!