בנמל המכולות הגדול בעולם בשנגחאי סובלים בימים האחרונים מפקקים עצומים ותורי ענק בהשפעת סגר הקורונה במדינה, החל על כ-25 מיליון התושבים בעיר. להמתנה הארוכה במיוחד של האוניות, צפויה השפעה ארוכת טווח על שאר נמלי העולם.
אניות הנכנסות לסין ממתינה בממוצע כ-12.6 ימים, כך עולה מנתוני השבוע שעבר שאסף פרויקט מעקב הלוגיסטיקה 44. למרות הסגר, הנמל עובד, אך צובר מכולות בהיקף חריג בשל קשיי תחבורה יבשתיים. תור האוניות הנוכחי גבוה משמעותית מהתור שקבע שיא בשנת 2021, שהחל לאחר ההתנעה הגדולה של הייצור התעשייתי בסין לפני כשנה.
לפי הוול-סטריט ג'ורנל, לנהגי משאיות מוצע כעת שכר כפול ואף יותר מכך עבור נסיעות לשנגחאי, אך רק מעטים מוכנים לבצע את הנסיעה המסוכנת, מחשש שילכדו בסבך הנחיות בריאות דרקוניות. אלו שנכנסים בכל זאת, זקוקים למלאי של "מנות חמות" ותנורי בישול ניידים בכדי להתמודד עם הצורך לשרוד בצמוד למשאית עצמה, כאשר העיר נתונה בסגר.
נהגי המשאיות רבים בסין מסרבים לנהוג לנמל תחת משטר הסגר, ואלו שכן מסכימים נדרשים לפיקוח קפדני בנושא בדיקות קורונה, והיעדר אפשרות להתרענן בתחנות דלק ובחנויות. גם כשנהגי משאיות יוצאים משנגחאי הם נתקלים בקשיי כניסה לערים משולי המטרופולין. חלקם נדרשים לבידוד של שבועיים ביציאה/כניסה למוקדי התפרצות הקורונה, מה שמגביל עוד יותר את התובלה היבשתית.
השפעת התורים בטווח המיידי, היא על התורים בנמלים אחרים, שצפויים להתקצר, אך בקרוב עשוי להתרחש מחסור במוצרים ותורים גדולים עוד יותר כאשר שנגחאי תסיים את הסגר.
אוניות עם חומרי גלם מתקשות להיכנס לנמל ומשאיות עם מוצרים מוגמרים מתקשות להוביל את המוצרים מהיבשה אל הנמל, מה שצפוי להוביל לאפקט כפול: בשלב המיידי, הבעיות בסין יאפשרו לשאר נמלי העולם לקצר תורים ולהספיק לפרוק יותר מכולות, עם מיעוט אוניות חדשות שמגיעות. בשלב הבא, לאחר שהמצב בסין יתייצב כפי המצופה בעקבות ההגבלות, צפוי תור אניות גדול נוסף, בשל גל גדול של אניות שיובילו מלאי גדול של מוצרים מסין לשאר מדינות העולם.