דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

האיחוד האירופי רוצה לפרוץ את "הגן הסגור" של אפל

יוזמת חקיקה של האיחוד האירופי עשויה לחייב את אפל לצמצם את כוחה המונופוליסטי | בין השינויים המבוקשים: פתיחת הסיוע הקולי לאפליקציות מתחרות, הרחבת אפשרויות בחנות האפליקציות ומעבר למטען Type-C

טים קוק מציג את יישומוני "אפל" (AP Photo/Marcio Jose Sanchez, File)
טים קוק מציג את יישומוני אפל. האם בקרוב מעמד האפ סטור יתערער? (AP Photo/Marcio Jose Sanchez, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האיחוד האירופי מקדם שינויים משמעותיים במכשירי אפל. טיוטת חקיקה של האיחוד, במסגרת חקיקת השווקים הדיגיטליים (DMA), מבקשת לחייב את אפל לבטל כמה מהיתרונות הבולטים של שירותי החברה במכשיריה בחמישה תחומים: חנות האפליקציות, סייענים קוליים, יישומון מסרים מיידים, שיחות וידאו ודפדפנים.

החלטה נוספת שמקדם האיחוד תחייב את אפל לעבור לסטנדרט USB Type-C להטענת המכשירים, במקום חיבורי הלייטנינג הנוכחיים.

מוצרי אפל נהנים מקישוריות גבוהה ביניהם ("אקו-סיסטם") בשל כמה יתרונות: אפל היא חברת חומרה בעלת מכשירים כמו אייפון ואייפד; בעלת מערכת ההפעלה IOS ויישומונים שמוטמעים בה כמו פייסטיים; ובעלת שירותים כמו אפל מיוזיק ואפל טי.וי., וחנות האפליקציות אפ סטור.

לפי גרסה קודמת של החוק, כל חברות הטכנולוגיה יחויבו לאפשר הסרת התקנה לאפליקציות ולא להעניק העדפה מוקדמת ל"אפליקציית הבית" של המכשיר, אבל לפי הטיוטה האחרונה, השינויים יהיו מרחיקי לכת אף יותר.

אתר MacRumors פרסם גרסה מודלפת של הצעת החוק העדכנית, שלפיה אפל תידרש לאפשר ללקוחות להתקין אפליקציות שלא דרך אפ סטור, ואפליקציות יוכלו להציע רכישות פנימיות במגוון אפשרויות תשלום, ולא רק דרך חנות האפליקציות עצמה.

שינוי משמעותי בדפדפנים יאפשר למתחרות להשתמש ב"מנוע" דפדפן פנימי, ולא רק במנוע של דפדפן ספארי מבית אפל. כיום, כל הדפדפנים ל-IOS נבדלים זה מזה רק ב"עטיפות", כשהליבה זהה לדפדפן ספארי של אפל. ה"מנוע" הנפוץ ביותר מחוץ ל"גן הסגור של אפל" הוא כרומיום של גוגל, שאסור בשימוש כיום באייפונים ואייפדים.

מטען USB Type-C סטנדרטי לצד מטען Lightning של אפל (צילום: shutterstock)
מטען USB Type-C סטנדרטי לצד מטען Lightning של אפל (צילום: shutterstock)

האיחוד האירופי: השינויים יפחיתו את הפסולת האלקטרונית

הפרלמנט האירופי צפוי לאשר את הצעת החוק לקראת אוקטובר השנה. הצעת חוק נוספת נמצאת בהליכים כבר כמה שנים, ועוסקת בתקינה סטנדרטית להטענת מוצרים, שעשויה לחייב את אפל להשתמש בתקן USB Type-C, שמקובל במרבית הטלפונים החדשים בעולם, ואף בחלק מהמחשבים. ההצבעה בנושא הזה בוועדת השוק הפנימי והגנת הצרכנים של האיחוד התקבלה ברוב של 43 קולות מול 2 מתנגדים.

לפי הודעת האיחוד, מדובר ביוזמה שתפחית את הפסולת האלקטרונית, היות שמטענים וכבלים יהפכו למרובי שימושים ליותר מכשירים. חלקים נוספים בהצעה יחייבו יצרנים לכתוב בבירור על אריזות המוצר מהן דרישות ההטענה שלו, ואם הוא כולל מטען מצורף באריזה. עוד מוצע בהחלטה לאחד לתקן סטנדרטי את כל מוצרי ההטענה האלחוטית עד 2026.

לבטל את יתרון הקישוריות

שינוי משמעותי נוסף הוא לאלץ את אפל להדדיות עם אפליקציות מקבילות. כלומר, לאלץ את iMessage לתמוך בסטנדרט תקשורת כמו RCS הנפוץ במכשירי אנדרואיד החדשים, כך שתוכל לפעול באותה איכות מול אפליקציות מסרים אחרות.

כיום, מסרים בין אייפונים מסומנים ב"בועה כחולה", ואילו מסרים לטלפונים אחרים מסומנים ב"בועה ירוקה". לפי הוול סטריט ג'ורנל, אפקט זה יוצר לחץ חברתי משמעותי בקרב בני נוער בארצות הברית להשתמש דווקא באייפון, כדי לא להיות "מסומנים" בירוק. 70% מבני 24-18 משתמשים באייפון בארצות הברית, לעומת 40% בקרב מבוגרים יותר.

נתח השוק של אייפונים צומח במהירות בקרב צעירים בארצות הברית. (עיצוב: אידאה)
נתח השוק של אייפונים צומח במהירות בקרב צעירים בארצות הברית. (עיצוב: אידאה)

נושא הלחץ החברתי וסיבות נוספות הובילו את האיחוד האירופי לבקש לאלץ גם את פייסטיים לתמוך בסטנדרטים הנפוצים של שיחות וידאו, כדי שיהיה ניתן להפעיל אותה גם מול אפליקציות אחרות.

בתחום הסיוע הדיגיטלי, האיחוד האירופי מבקש ליצור שינוי נוסף שנועד לאפשר ללקוחות לבחור בשימוש הראשון במכשיר בין סייען דיגיטלי תוצרת אפל כמו סירי, לבין אפליקציות מתחרות, שלא זמינות כיום על מכשירי אפל, כמו ביקסבי של סמסונג או קורטנה של מיקרוסופט.

טענתם של התומכים בקונספט "הגן הסגור" של אפל היא שהתערבות מחוקקים באופן שבו חברות טכנולוגיה יוצרות מוצרים ושירותים, תפגע ביצירתיות ובחדשנות. השינויים הגדולים שהרפורמה עשויה לחייב בהם את אפל הם פגיעה ישירה לא רק בטכנולוגיה שלה, אלא גם ברווחיה העצומים הקיימים בזכות ההעדפה המונופוליסטית שהיא מעניקה לשירותים ולאפליקציות של עצמה, בתוך מכשיריה.

החקיקה עשויה לפגוע גם במודל העסקי של גוגל. אמנם גוגל לא מונעת תחרות מצד חנויות אפליקציות נוספות לצד גוגל פליי, אבל היא זוכה ליתרון קבוע בשל היותה מותקנת כמעט בכל מכשירי האנדרואיד ומעניקה אבטחה גבוהה יותר ממרבית החנויות המתחרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!