דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מגדלי העופות נגד תזכיר החוק של השר פורר: "מדובר בפארסה, אף אחד לא יבנה לול חדש"

בתזכיר שפרסם שר החקלאות מוצע שמכסות הביצים החדשות לא יהיו ניתנות להעברה ולא יזכו את בעליהן בפיצוי מהמדינה במקרה של ביטול התכנון בענף ההטלה | מזכיר ארגון מגדלי העופות: "איזה מגדל שמוחו בראשו ייקח עכשיו מכסה כשהוא יודע שלא יקבל פיצוי?"

לול תרנגולות בגבול הצפון. "הגל הנוכחי טרם הסתיים, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש" (צילום: מאיה רונן)
לול תרנגולות בגבול הצפון (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, הפיץ בתחילת השבוע תזכיר חוק לפיו מכסות הביצים החדשות לא יהיו ניתנות להעברה ולא יזכו את בעליהן בפיצוי מהמדינה במקרה של ביטול התכנון בענף ההטלה.

בנוסף, מוצע בתזכיר החוק לערוך שינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לוועדת המכסות. ראשית, מציע תזכיר החוק לשנות את הרכב וועדת המכסות שתפקידה להקצות למגדלים את מכסות הייצור. על פי התזכיר מוצא שהשר הוא שימנה את חברי הוועדה, בה יכהנו 3 חברים: מנכ"ל המועצה ושני נציגי השר מבין עובדי משרד החקלאות, שאחד מהם ימונה ליושב ראש.

כמו כן, מוצע לשנות את הרכב ועדת הערר על החלטות ועדת המכסות, כך שתורכב מנציגי השר ולא מנציגי המגדלים ולאפשר ערעור שעל החלטת ועדת הערר בבית המשפט לעניינים מנהליים.

לדברי גורמים בענף הלול, מאז כניסת השר לתפקיד ניכר ניסיונו להעביר את מנכ"ל המועצה לענף הלול מתפקידו, עד כה ללא הצלחה. בשולי הדברים, מוצע תיקון בחוק שיסיר את הדרישה להסמכת קבלנים מורשים לשיווק חומר בשר עוף וחומר רביה בטענה
שתחומים אלה מוסדרים בדברי חקיקה אחרים באחריות משרד החקלאות.

עודד פורר, שר החקלאות ופיתוח הכפר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש90)
עודד פורר, שר החקלאות ופיתוח הכפר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש90)

מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות: "מדובר בפארסה. תזכיר החוק הזה מייתר את המכסות החדשות. איזה מגדל חדש שמוחו בראשו ייקח עכשיו מכסה כשהוא יודע שלא יקבל בגינה פיצוי מהמדינה במקרה של ביטול התכנון בענף? אף אחד לא יבנה לול חדש ויכנס להשקעה כדי להשלים חוסר זמני".

 

אלקבץ מצביע על מה שחושף החוק: "משמעות החוק היא שהמכסות החדשות שהשר כל כך התעקש עליהן בתקנות, הן פיקטיביות. יתרה מכך, האמירה שהמכסות החדשות לא יהיו ברות פיצוי, משמעותה שהמכסות הישנות הן כן ברות פיצוי. ההחרגה של המכסות החדשות מעידה על הישנות".

"השר רוצה להשתלט על וועדת המכסות"

 

לדבריו במהלך דיוני המו"מ שהתקיימו לפני אישור תקנות ענף ההטלה הציעו המגדלים לוותר על המכסות תמורת פיצוי. "אמרנו להם: תנו לנו פיצוי על המכסות שלנו ונסיים עם העניין הזה. שחררו אותנו מהאיומים שלכם חדשות לבקרים, אתם הרי מתעללים בגווייה. לפחות תנו את הפיצוי לאנשים המבוגרים שזו כל פרנסתם וכל הפנסיה שלהם מושקעת בלול. תנו לנו את מה שמגיע, כי שילמנו בכספנו על המכסות האלה וזהו", אומר אלקבץ. "השר, המנכ"לית ונציגי משרד האוצר צחקו לנו בפנים. אנחנו יכולים להוכיח את בעלותנו על המכסות. מדובר בקניין וזה יעמוד בבית המשפט".

לגבי סעיפי החוק הנוגעים בהתנהלות וועדת המכסות אמר אלקבץ: "השר רוצה להשתלט על וועדת המכסות, למרות שהוועדה עובדת היום בדיוק לפי התקנות שהוא כתב. לא אנחנו כתבנו אותן. חוות הדעת המשפטיות של המחלקה המשפטית במשרד החקלאות מאשרות את ההחלטות של וועדת המכסות ומצדיקות אותן. מה אצה לו הדרך?"

תזכיר החוק שם על הכוונת גם את תפקיד מנכ"ל מועצת הלול. בתזכיר מוצע שמנכ"ל המועצה יתמנה על-ידי הוועד הפועל, באישור שר החקלאות. כמו כן, מוצע לקצוב את כהונת מנכ"ל מועצת הלול מעתה ואילך.

שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר: "הגיע הזמן שענף ההטלה יתאים את עצמו למדינת ישראל של שנת 2022. במסגרת זאת, אמשיך לפעול לפתיחת הענף לתחרות ולשקיפות. הצעת החוק שהופצה להערות הציבור משחררת את הענף מאחיזת המגדלים שקובעים מי יגדל, איפה ואיך, והופכת את ניהול הענף לשקוף, על פי פרמטרים של מנהל ציבורי תקין ומהווה חלק מהתהליך של פתיחת הענף והפיכתו לשוק חופשי".

הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)

מדובר ב-758 מכסות אישיות בהיקף של 500,000 ביצי מאכל כל אחת (סה"כ שנוספו בתקנות המועצה לענף הלול לשנת 2022 בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל. לטענת שר החקלאות, ההחלטה להגדיל את היקף המכסה הארצית באה על רקע הערכת השירותים הווטרינריים שצפו מחסור בביצים החל במרץ 2022. זאת בשל אי-מתן היתרים לאיכלוס תרנגולות בלולים שאינם עומדים בדרישות איגרת מנהל השירותים הווטרינריים (לולים ללא כלובים).

על פי התקנות שפרסם משרד החקלאות המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים מיישובים באזור עדיפות לאומית מאזור עוטף עזה, מישובים סמוכי גבול, מישובים חדשים, ומגדלים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית. במידה ויישארו מכסות לאחר הקצאה לאוכלוסיות אלה, ניתן יהיה להעבירן למגדלים קיימים שמעוניינים להגדיל את מכסת הגידול שברשותם.

מחלוקת על החוק בתוך הקואליציה

חברי השדולה החקלאית בכנסת יצאו נגד הצעת החוק. חברת הכנסת ענבר בזק (יש עתיד) התייחסה לתזכיר החוק: "ביטול התכנון בענף ההטלה צפוי לפגוע פגיעה אנושה במגדלים בעיקר במושבים בגבול הצפון ובנוסף צפוי לפגוע באספקת הביצים הסדירה למשק. לכן דרשנו באוגוסט להוציא את ביטול התכנון מחוק ההסדרים עד שנגיע למתווה מוסכם בשיתוף נציגי החקלאים ומשרד החקלאות".

חבר הכנסת רם בן ברק (יש עתיד), יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אמר בתגובה לפרסום תזכיר החוק: "נמשיך להיאבק לשימור ופיתוח החקלאות הישראלית, לתת לה את המקום הראוי בסדר העדיפויות של הממשלה ולגבש סביב הנושא של שמירה על ביטחון תזונתי ישראלי קונצנזוס רחב בקרב חברי הממשלה. המטרה המרכזית היא להוריד את יוקר המחיה תוך שמירה על חקלאות ישראלית ומתן יכולת לחקלאי ישראל להתפרנס בכבוד. אני קורא לשר החקלאות לשוב לשולחן הדיונים ולפעול למען קידום החקלאות הישראלית בשיתוף פעולה עם המגדלים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!