דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ב

שיא באירועים אנטישמיים ב-2021: "צריך לומר באומץ, המאבק נכשל"

דו"ח מצב האנטישמיות של אוניברסיטת תל אביב מצביע על עלייה חדה באלימות ובהסתה אנטישמית, שמיוחסות למבצע שומר החומות ולמגפת הקורונה | ראש המרכז, פרופ' אוריה שביט: "נדרשת בחינה מקיפה של אסטרטגיות הפעולה הקיימות" 

חברים בקהילה היהודית בצרפת מסיירים בבית הקברות היהודי בשטרסבורג, בו רוססו צלבי קרס על מצבות, דצמבר 2018 (צילום ארכיון: AP Photo/Jean-Francois Badias)
חברים בקהילה היהודית בצרפת מסיירים בבית הקברות היהודי בשטרסבורג, בו רוססו צלבי קרס על מצבות, דצמבר 2018 (צילום ארכיון: AP Photo/Jean-Francois Badias)
אסף צבי

גידול חד במספר התקריות האנטישמיות במדינות רבות בעולם בשנת 2021, גם בהשוואה לשנת 2019, טרום מגפת הקורונה – כך עולה מהדו"ח השנתי על מצב האנטישמיות שמפרסם הבוקר (רביעי) המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל אביב.

ראש המרכז, פרופ' אוריה שביט, אומר עם פרסום הדו"ח שנדרש שינוי כולל בחשיבה ובאופן הפעולה של הגופים שפועלים למאבק באנטישמיות. "משהו לא עובד. בשנים האחרונות הושקעו ברחבי העולם משאבים עצומים במאבק באנטישמיות, שכללו תכניות חשובות ומבורכות –  אבל מספר התקריות האנטישמיות, בכלל זה החמורות, נמצא במגמת נסיקה. הדבר הקל הוא לומר שצריך יותר חוקים ויותר תקציבים. אבל מה שנדרש באמת הוא בדיקה אמיצה ומקיפה של היעילות של אסטרטגיות הפעולה הקיימות".

פרופ' שביט מוסיף ש"פשעי המלחמה הרוסיים, שנעשים תוך חילול ציני של זיכרון השואה, מלמדים אותנו שחלק ממי שהצהירו על מחויבות למאבק לא התכוונו לכך ברצינות, ולא הפנימו את לקחי מלחמת העולם השנייה. העולם היהודי חייב להתעשת ולהבין שמאבק באנטישמיות ומאבק למען הסדר הדמוקרטי-ליברלי הם אותו מאבק".

עורכי הדו"ח מדווחים על גידול דרמטי במספר התקריות האנטישמיות בארצות הברית, קנדה, בריטניה, גרמניה ואוסטרליה. לפי הדו"ח, הגידול קשור בהתחזקות של תנועות ימין קיצוני ושמאל קיצוני ובבמה הנדיבה שנותנות רשתות חברתיות להפצת שקרים והסתה. תיאוריות קונספירציה שמשגשגות בעקבות משבר הקורונה, ומבצע "שומר החומות" בעזה, עוררו באופן מיוחד גלים אנטישמיים.

הדוח, המתייחס לשנת 2021, מתבסס על ניתוח של עשרות מחקרים שנעשו ברחבי העולם, לצד מידע שנמסר מרשויות אכיפת החוק, גופי תקשורת וארגונים יהודיים במדינות שונות.

פרופ' דינה פורת, מייסדת המרכז, הדגישה בסקירה שכתבה על הסיבות לעלייה במספר האירועים האנטישמיים את ההשפעה השלילית של הרשתות החברתיות על התחזקות התופעה. לדברי פרופ' פורת, "בתקופת הקורונה והסגרים, שבהם אנשים ישבו ספונים בבתיהם מול המחשבים, גדלה החשיפה לתיאוריות קונספירציה המשגשגות באינטרנט, ובכלל זה ל האשמה לפיה הנגיף נוצר  והופץ על ידי יהודים וישראל כשהסגרים הוסרו. חלק ממי שהורעלו במשך תקופה ארוכה מתיאוריות אלה יצאו החוצה תוקפניים ומרירים יותר – כשהם ממשיכים להיות מושפעים מהשקרים שהפנימו". פרופ' פורת הדגישה שיש לראות בחומרה את מאמציה  של איראן להפצת תעמולה אנטישמית ברשתות.

סקירות העומק שמתפרסמות בדוח מצביעות על תופעות מדאיגות במדינות שונות. ד"ר אינה שטקסר מצביעה על התחזקות האנטישמיות הממוסדת בדיקטטורה של בלארוס; ד"ר קרל יונקר וד"ר לב טופור מצביעים על החדירה של תנועות ימין אנטישמיות לזרמים המרכזיים של השמרנות האמריקאית; ד"ר אופיר וינטר מצביע על קולות בעולם הערבי שצובעים את "הסכמי אברהם" בצבעים אנטישמיים מובהקים; ועו"ד טליה נעמת מצביעה על הקושי של מערכת המשפט בצרפת לקרוא לאנטישמיות אסלאמיסטית בשמה.

הדו"ח מפרט את מצב האנטישמיות במדינות מערביות נבחרות:

ארה"ב: 251 אירועים אנטישמיים במהלך 'שומר החומות'

משטרת העיר ניו יורק דיווחה בשנת 2021 על 214 אירועים של פשעי שנאה כלפי יהודים, לעומת 126 אירועים בשנת 2020. משטרת לוס אנג'לס דיווחה בשנת 2021 על 79 פשעי שנה כלפי יהודים, לעומת 40 בלבד בשנת 2020. במהלך אירועי מאי 2021 ומבצע 'שומר החומות' דווחו ברחבי ארה"ב251 אירועים אנטישמיים בתוך כשלושה שבועות בלבד.

על פי הסקר השנתי של הוועד היהודי-אמריקאי (AJC), 2.6% מיהודי ארה"ב חוו תקיפות אנטישמיות פיסיות בחמש השנים האחרונות.

על פי נתוני הליגה נגד השמצה, נרשם גידול של 27% לעומת 2020 ו-113% לעומת 2019 במספר התקריות של הפצת תעמולה אנטישמית מצד ארגוני עליונות לבנה. הנתונים האלה מדאיגים במיוחד, שכן במספר התקריות של הפצת תעמולה של עליונות לבנה בכלל נרשמה דווקא ירידה.

שיא באלימות אנטישמית בקנדה, גידול באלימות בבריטניה ובגרמניה

קנדה: בחודש מאי 2021 רשם ארגון בני ברית שיא של 40 שנה (מאז החל התיעוד ב-1982) באלימות פיזית על רקע אנטישמי בחודש אחד – 61  תקיפות. בסך הכול נרשמו באותו חודש 266 תקריות, גידול של 54% לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

הממלכה המאוחדת: בשנת 2021 דיווח ארגון השירות הקהילתי (CST) על 2,255 תקריות אנטישמיות, גידול של 34% לעומת 2020 ו-24% לעומת 2019. גידול חד של 78% לעומת 2020 נרשם במספר התקיפות הפיסיות נגד יהודים.

צרפת: השירות להגנת הקהילות היהודיות, בשיתוף עם משרד הפנים, דיווח בשנת 2021 על 589 אירועים אנטישמיים, גידול של 74% לעומת שנת 2020, אבל ירידה של 15% לעומת 2019.

גרמניה: על פי נתונים של משטרת גרמניה תועדו ברחבי המדינה ב-2021 3,028 תקריות אנטישמיות, גידול של 28.8% לעומת 2020 ו-49% לעומת 2019.

הדוח מצביע על תופעה מטרידה שהתעצמה ב-2021: מתנגדי חיסונים גרמנים שמשווים את מצבם למצב היהודים בשואה. לטענת כותבי הדוח התוצאה היא טריוויאליזציה של השואה.

אוסטרליה: בשנת 2021 נרשמו ברחבי המדינה 447 אירועים אנטישמיים – גידול של 35% לעומת 2020 ו-21.5% לעומת 2019. במאי התרחש מספר האירועים הגדול ביותר לחודש אחד אי פעם – 88 אירועים אנטישמיים.

מבצע שומר החומות: "כאשר ישראל מגינה על עצמה – יהודים מותקפים"

לפי הדו"ח, למבצע "שומר החומות" בעזה במאי 2021 ולמגפת הקורונה הייתה השפעה שלילית ישירה על מספר התקריות האנטישמיות בעולם.

עורכי הדוח מציינים כי מבצע "שומר חומות" הוביל לתגובות אנטישמית כלפי יהודים בכל העולם. כלשונם, "זו מציאות בלתי נסבלת: כאשר ישראל מגינה על עצמה – יהודים מותקפים". ההתלהמות ברשתות החברתיות מילאה תפקיד מרכזי בגל הזה. התופעה מעוררת ספקות באשר ליעילות החקיקה וההסכמים שנחתמו עם מפעילים של רשתות חברתיות, שהתחייבו למנוע העלאת התבטאויות אנטישמיות בפלטפורמות השונות.

קריקטורה אנטי ישראלית שפורסמה במהלך מבצע שומר החומות (מתוך דו"ח מצב האנטישמיות, אוניברסיטת תל אביב)
קריקטורה אנטי ישראלית שפורסמה במהלך מבצע שומר החומות (מתוך דו"ח מצב האנטישמיות, אוניברסיטת תל אביב)

לפי הדו"ח, הבעיה החמורה ביותר בזירה המקוונת היא הרשת האפלה, המהווה במה לקיצונים מכל הסוגים ומאפשרת הפצת תכנים אנטישמיים ללא הגבלה וללא פיקוח. הדוח מציין כי איראן משקיעה מאמצים וכספים רבים בהפצת מסרים אנטישמיים ואנטי-ישראליים באינטרנט, בעיקר באמריקה הלטינית ובארה"ב.

 הקורונה: עם ההקלות בסגרים, האנטישמיות חזרה לרחובות

לפי הדו"ח, הקורונה היתה זרז להסתה ואלימות אנטישמית עוד מתחילתה, אך זו התגברה במהלך 2021. כבר עם פרוץ המגפה בשנת 2020 נפוצו בעולם תיאוריות קונספירציה שהאשימו את היהודים ואת ישראל בהפצת הנגיף. האשמות אלה נסמכו על עלילות דם אנטישמיות בנות מאות שנים. הסגרים, שבהם נאלצו תושבים במדינות רבות להישאר ספונים בבתיהם, הרחיבו והעצימו את ההתלהמות האנטישמית ברשתות החברתיות.

קריקטורה המתארת את שער הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ עם הכותרת 'החיסון משחרר' (מתוך דו"ח מצב האנטישמיות, אוניברסיטת תל אביב)
קריקטורה המתארת את שער הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ עם הכותרת 'החיסון משחרר' (מתוך דו"ח מצב האנטישמיות, אוניברסיטת תל אביב)
קריקטורות המקשרת בין יהודים למגפת הקורונה (מתוך דו"ח מצב האנטישמיות, אוניברסיטת תל אביב)
קריקטורות המקשרת בין יהודים למגפת הקורונה (מתוך דו"ח מצב האנטישמיות, אוניברסיטת תל אביב)

בשנת 2021, עם ההקלה בסגרים, חזרה האנטישמיות לרחובות, וגברה האלימות הפיזית נגד יהודים. במקביל נמשכה הפעילות המוגברת ברשתות החברתיות, ואף הפכה למרכיב מהותי בעיצוב הזהות של חלק מהמשתתפים. בין מתנגדי החיסונים יש מי שמאשימים את היהודים בפיתוחם במטרה להתעשר. הצלחת החיסונים בכלל, וקמפיין ההתחסנות היעיל של ישראל בפרט, רק העצימו את הטענות הללו. מתנגדי החיסונים אף יצרו השוואות מסולפות בין הדרישה להתחסן לבין מצב היהודים בשואה, שהובילו לטריוויאליזציה של השואה. לדוגמא, מנכ"ל פייזר היהודי, אלברט בורלא, בנו של ניצול אושוויץ, הושווה ליוזף מנגלה, בטענה ששניהם ערכו 'ניסויים בבני אדם'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!