דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

הבית הלבן: "איראן עשויה להחזיק בנשק גרעיני במהלך השבועות הקרובים"

דוברת הבית הלבן ג'ן פסקי ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן התריעו מהתחמשות איראנית על רקע הקיפאון בשיחות הגרעין עם איראן בווינה | בלינקן ענה למבקריו בסנאט, ואמר שלאחר ביטול ההסכם על ידי טראמפ "איראן ביצעה תכנית גרעין מסוכנת יותר"

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן (צילום: AP Photo/Richard Drew)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן (צילום: AP Photo/Richard Drew)
אוריאל לוי

"הבית הלבן מודאג מכך שאיראן עשויה להחזיק בנשק גרעיני במהלך השבועות הקרובים" – כך אמרה דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, בתדרוך עיתונאים הלילה (בין שלישי לרביעי), שעות ספורות לאחר שמזכיר המדינה בלינקן אמר ש"התוכניות של איראן לנשק גרעיני דוהרות קדימה". הדברים נאמרו על רקע התקיעות בשיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות המערב.

בלינקן הגן אתמול על מאמצי הבית הלבן לחדש את הסכם הגרעין עם איראן, מול ביקורת שנשמעת על הבית הלבן בקונגרס האמריקני. בעדותו בפני ועדת החוץ של הסנאט ואמר מזכיר המדינה לסנאטורים שההסכם הקודם הצליח לצמצם את הייצור האיראני של החומר הבקיע הדרוש לייצור נשק גרעיני, עד שהממשל הקודם יצא ממנו. הוא הדגיש שחזרה להסכם תצמצם את תכנית הגרעין של איראן. "אנו ממשיכים להאמין שחזרה להסכם היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האתגר שמציבה איראן, ולהבטיח שאיראן פועלת אמנם בתוקפנות שלא תיאמן, אולם אין לה נשק גרעיני או יכולת לייצר נשק כזה תוך זמן קצר".
הסנאטור הדמוקרטי בוב מנדז, יו"ר הוועדה לקשרי חוץ של הסנאט, והסנטור הרפובליקני ג'יימס ריש, תקפו קשות את בלינקן על כך שבהסכם המוצע אין התייחסות לתכנית הטילים הבליסטיים של טהרן. בלינקן השיב שמה שעשה הממשל הקודם לא הביא לתוצאות: "להיפך, איראן ביצעה תכנית גרעין מסוכנת יותר. היה מעבר מ'מועד פריצה' של שנה ל'מועד פריצה' של כמה שבועות, ואיראן ממשיכה לערער את היציבות באזור, כולל תקיפת כוחות שלנו. הסכם אינו שולל את יכולותינו ואת כוונותינו לפעול בכל התחומים האלו עם בעלות הברית והשותפות שלנו".
בתוך כך, ממשיך הקיפאון בשיחות המשא ומתן בווינה. לפני כשבועיים איראן דחתה הצעה של ארה"ב להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, אך להשאיר בה את מערך הטילים הבליסטיים ואת כוח קודס, מוסד של משמרות המהפכה שאחראי לפעילות הצבאית של איראן ובנות בריתה מחוץ לגבולותיה.
באיראן טוענים שארה"ב הציבה תנאים חדשים, שלא יאפשרו לאיראן לחזור וליהנות ממלוא ההטבות הכלכליות של ההסכם. מפקד זרוע היבשה של משמרות המהפכה, מוחמד פקפור, התייחס לפעולה נוספת של ארה"ב שהעמיקה עוד יותר את העוינות בין המדינות: חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים על ידי ארה"ב בינואר 2020. לדברי פקפור, "גם אם כל המנהיגים האמריקאים ייהרגו – זה עדיין לא יהיה מספיק כדי לנקום את מותו של סולימאני".
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!