דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בניגוד לחוק: רק 23% מעובדי משק בית מקבלים הפרשות לפנסיה ולביטוח הלאומי

מסקר שערכה חברת Workito עולה ש-44% מהמעסיקים אמרו שאינם מודעים לחובותיהם, ו-30% אמרו שמנגנוני התשלום מסורבלים | בחברה פיתחו אפליקציה שמאפשרת תשלום לעובדים מהטלפון הנייד, וקוראים למדינה ללכת בעקבותיהם

עובדת ניקיון (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עובדת ניקיון (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רק 23% מעובדי משק הבית והניקיון בבתים מקבלים ממעסיקיהם תשלומי קרן הפנסיה וביטוח לאומי באופן שוטף, כמתחייב בחוק – כך עולה מסקר חדש שביצעה חברת Workito בקרב ישראלים שמעסיקים עובדי משק בית. עוד עולה מהסקר ש-68% מעובדי משק הבית אינם מקבלים תשלומים נוספים כגון ימי מחלה, חופשה, דמי הבראה ונסיעות על פי חוק.

עובד שמעסיקו לא הפריש עבורו את התשלומים לפנסיה ולביטוח הלאומי חשוף לאובדן הכנסה כשיגיע לגיל הפרישה, וגם במקרה של היפגעות במקום העבודה ואובדן כושר הכנסה. מהצד השני, מעסיק שלא משלם לעובד כנדרש בחוק חשוף לתביעות בגובה של מאות אלפי שקלים.

הסקר בדק מהן הסיבות לשיעור הנמוך של תשלומי פנסיה וביטוח לאומי לעובדי משק בית. לפי הממצאים, הסיבות המרכזיות לתופעה הן אי-ידיעה ובורות מצד המעסיקים, שרבים מהם הם אנשים פרטיים שאינם בקיאים בסוגיות העסקת עובדים ובחובות הנדרשות מהם כמעסיקים. 44% השיבו שאינם מכירים את חובותיהם כמעסיקים, ו-33% השיבו שהם נוהגים לשלם לעובדיהם במזומן וב'שחור'. 30% אמרו כי מנגנוני התשלום הנוכחיים מסורבלים, ו-29% אמרו שהעובדים עצמם אינם מעוניינים לקבל את כספם באופן מסודר שיבטיח את זכויותיהם הסוציאליות, מתוך רצון שלא להצהיר על הכנסות אלו.

הדרכים היעילות ביותר על פי המשיבים לשפר את מוסר התשלומים לעובדי משק הבית הן הנגשה טכנולוגית ודיגיטלית של אפשרויות התשלום (24%), שינוי מנגנון הבטחת הכנסה (23%), העלאת מודעות לחובת התשלום של מעסיקים (20%) והגברת האכיפה (13%).

בסקר, שנערך באמצעות חברת פאנל פרוייקט, השתתפו 700 משיבים מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, ערבים ויהודים, המעסיקים עובדי משק בית בתחומי הניקיון, הסיעוד, השמרטפות, הגינון והתחזוקה.

חברת Workito מציעה אפליקציה לביצוע העברות תשלומי פנסיה לעובדי משק בית באמצעות הטלפון הנייד לכל קרנות הפנסיה בישראל. האפליקציה מאפשרת גם תשלום דמי ביטוח לאומי ופתיחת תיק מעסיק לעובד משק בית מהנייד. חידוש נוסף באפליקציה הוא אפשרות לבצע את התשלומים באמצעות כרטיס אשראי, במקום תשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון או הוראת קבע שהיו מקובלות בעבר.

דורון אמיר, מנכ"ל Workito, קורא למדינה להעלות את המודעות ולהנגיש את אפשרויות התשלום לעובדים: "כדי להתמודד עם הסיכונים הפיננסים שבאי-תשלום, על המדינה להגדיל את המודעות הציבורית לסכנה הפיננסית באי התשלום הן עבור העובדים, שפעמים רבות חוששים לבקש או לא מודעים לזכויותיהם, או לחילופין חוששים לדווח כדי לא להפסיד קצבאות מביטוח לאומי, והן עבור המעסיקים. מהלך שכזה חייב להיות מלווה גם בהנגשה טכנולוגית ודיגיטלית של מנגנון התשלום. האפליקציות שעושות זאת כבר היום הוכחו כיעילות והגיע העת להרחיב את שימוש בהן ברמה הלאומית".

כעשירית ממשקי הבית בישראל מעסיקים עובדות ועובדי משק בית, ובעיקר עוזרות בית. מדובר על פי רוב בעובדות שעוברות בין כמה בתים ומשפחות מדי שבוע, ומועסקות על ידי אנשים פרטיים. סקטור עובדי משקי הבית כולל בעיקר מנקים בדירות, אך גם שוטפי חדרי מדרגות משותפים בבניינים, שמרטפים, גננים ואף נהגים פרטיים. מעסיקי עובדים אלו חייבים ככל מעסיק בתשלום מלוא הזכויות הסוציאליות לעובד בכללן הפרשות פנסיוניות, הפרשה לביטוח הלאומי וכן תשלום דמי מחלה, הבראה ימי חופשה וכו' בהתאם לשיעור המשרה היחסי בו מועסק העובד בביתם.

בהסתדרות עובדי המלונאות, החקלאות וגני האירועים האחראית גם על תחום עובדי הבית, הכינו טבלאות לחישוב זכויות עובדי משק בית בתחומים: ימי חופשהימי מחלה, ודמי הבראה.

מחזיק תיק עובדי הבית, פיצ'י דובינר, ממליץ גם להציג לעובדים אלו על בסיס קבוע מסמך ובו פירוט הוותק שלהם ומספר ימי עבודתם, תשלומי השכר שקיבלו על רכיביהם, מספר ימי החופשה והמחלה שצברו, ההפרשות והניכויים שהופרשו עבורם לפנסיה, ולהחתים על מסמך זה הן את המעסיק והן את העובדת, כך שלכל אחד מהם יהיה עותק. מסמך לדוגמה הוכן בהסתדרות. עובדי משקי הבית יכולים לקבל ליווי וסיוע למיצוי זכויותיהם בעבודה במרחבי ההסתדרות ברחבי הארץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!