דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / הדולר מתחזק: למה זה קורה ואיך זה ישפיע על ישראל

הציפייה להעלאת ריבית בארה"ב מחזקת את הדולר בכל העולם | הדולר ישפיע על מחירי הדלק, ואם המגמה תמשך אולי גם על מחיר מוצרי הצריכה

אם אתה מעביר מזוודות עם דולר מזומן אין בעיה, שילמת. אבל אם אתה רוצה לעשות העברה בנקאית, אף בנק לא יהיה מוכן לבצע עבורך את הפקודה הזאת" (צילום: shutterstock)
שטרות של דולר אמריקאי (צילום: shutterstock)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הדולר ממשיך להתחזק ונסחר ביום רביעי ברמה של 3.32 שקלים לדולר, הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2020. התחזקות הדולר מגיעה אחרי שירד כמעט מתחת ל-3 שקלים בחודשים האחרונים, ונובעת מהצפי לעליות ריבית חדות בארה"ב.

התחזקות הדולר היא מגמה עולמית, ונגרמת מהערכת משקיעים שבנקים מרכזיים ברחבי העולם יעלו את הריבית לאט יותר מארה"ב. מדד ה-DXI שבוחן את הדולר מול סל מטבעות אחרים הגיע לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז 2017. אם יעלה עוד קצת, יהיה הדולר ברמה הגבוהה ביותר בשני העשורים האחרונים.

באירופה הגיע האירו לשפל של 5 שנים מול הדולר. המלחמה באוקראינה והחשש ממשבר אנרגיה מרחיקים את האפשרות שהבנק האירופי יעלה ריבית.

ביום רביעי הבא צפוי הבנק הפדרלי של ארה"ב להודיע על העלאת ריבית נוספת, על פי הערכת של 50 נקודות בסיס לרמה של 1%. גם בהחלטות הריבית ביוני ויולי מצופה שהפד יעלה ריבית ב-50 נקודות בסיס.

הדלק יתייקר, אולי גם מוצרי הצריכה

בחודשים האחרונים ירד שער הדולר בישראל לשפל של מתחת ל-3.1 שקלים לדולר, השער הנמוך ביותר מאז סוף שנות ה-90. מדיניות בנק ישראל היא למתן ירידות חדות על ידי רכישת דולרים, אך לאפשר בטווח הארוך את השינוי בשער המטבע והתחזקות השקל, שנובעת לשיטתם בעיקר מכניסת מטבע לישראל בגלל ההייטק ומדיניות גידור הסיכונים של הגופים המוסדיים.

התחזקות הדולר כעת נובעת ממגמה עולמית, ואינה ייחודית למשק הישראלי. החלטת הריבית הבאה היא בסוף מאי, עד אליה צפוי הבנק המרכזי של ארה"ב לעלות את הריבית, וסביר שבנק ישראל ילך בעקבותיו אך לא ינסה 'להדביק' את הפער.

השפעה ראשונית של התחזקות הדולר על ישראל תהיה במחירי הדלק, שרגישים לשער הדולר מאחר והנפט נקנה בדולרים. מחיר הדלק נקבע לפי מחיר חבית נפט בימים האחרונים לכל חודש, והתחזקות הדולר תתבטא כבר במחיר הדלק הקרוב, אם כי ההשפעה לא תהיה גדולה.

מתדלק בתחנת דלק (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מתדלק בתחנת דלק (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

התחזקות השקל היתה גורם משמעותי במיתון עליית המחירים בחודשים האחרונים, שנמוכה בישראל משמעותית בהשוואה לשאר מדינות המערב. התחזקות עקבית של הדולר תייקר את הייבוא לישראל, וייתכן שהייבואנים יחליטו לגלגל אותה לעליית מחירים לצרכן.

בשוק ההון מעריכים שהשקל לא ייחלש באופן קבוע ומשמעותי, וכי המגמה הכללית של ייסוף השקל תמשיך. בנוסף חלק ניכר מהייבוא לישראל הוא מהאיחוד האירופי, ונעשה באירו שגם הוא נחלש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!