דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ביקורת על הרפורמה בבגרויות: "תעמיק פערים"

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הזהירה שהחלפת הבחינות בעבודת חקר תהיה "חיסול בפועל של מדעי הרוח בבתי הספר בפריפריה" | ח"כ קטי שטרית (הליכוד) הזהירה מפגיעה ב"ערכים וזהות" | שרת החינוך יפעת שאשא ביטון: "התלמידים יחוו למידה מעמיקה ומשמעותית"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: אודי פורטיל)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: אודי פורטיל)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה ביקרו את החלטת שרת החינוך יפעת שאשא ביטון על רפורמה במבחני הבגרות, במסגרתה יבוטלו בחינות הבגרות במקצועות ההומניים ובמקומם יידרשו התלמידים להגיש עבודת חקר.

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הדגישה בדבריה את הפגיעה האפשרית בשכבות החלשות: ״ייתכן שביטול הבגרויות היא מגמה נכונה וחיובית, שתהיה לה השפעה פדגוגית טובה, אבל זה רק בתנאי שישתנו גם תנאי הקבלה לאוניברסיטאות ודירוג בתי הספר. הרפורמה של משרד החינוך היא דרך לחיסול בפועל של מדעי הרוח בבתי הספר עבור האוכלוסייה בפריפריה ובכלל ממעמד סוציאו-אקונומי נמוך, שיש להם פחות גישה לתכני העשרה מרחיבי אופק וידע. המקצועות ההומניים, הם לא 'מותרות', אלא כלי קריטי בהבנה של המציאות, בפיתוח אישי וחברתי, ובמידה רבה הם מדורת השבט סביבה נבנית חברה וקהילה. הוויתור עליהם הוא וויתור על מה שמגדיר ומעצב אותנו ואת הערכים שלנו כבני אדם.״

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) הזהירה מהחלשת מרכיבי הזהות המשותפת: ״הרפורמה בבגרויות הינה מסוכנת והרסנית. המקצועות שצומצמו הם מקצועות של ערכים וזהות. כאשת חינוך אני יודעת כי זה עלול להביא לזילות בעיני בתי הספר שתעבור לתלמידים. יש הבדל עצום כשתלמידים לומדים לשם למידה ולא לשם בגרות, עצם הבגרויות מחייבים למידה ושינון.
אני כולי תקווה שהרפורמה ההרסנית וההזויה הזו לא תצא לפועל, כיוון שהיא תהווה פגיעה אנושה בדור העתיד שיהיו מנותקים מכל הערכים, ההיסטוריה והזהות היהודית שלנו".

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) אמרה בסיור ועדת החינוך ב"יד ושם" ש"שמענו את צוות המכון מודאג מאד מהרפורמה הזו. הם דיברו על צמצום שעות הלימוד, על היעדר מדידה שמוביל לאפס מחויבות למידע, לנתונים. על הבגרויות הפנימיות שאי אפשר לסמוך ‏עליהן, על התחרות הבלתי אפשרית עם המקצועות המדעיים שבהם כן יהיו בגרויות. ועל התחרות המזעזעת בין לימודי ההיסטוריה היהודית והשואה לבין לימוד התנ"ך. על העבודה האינטגרטיבית שתאפשר עיסוק בנושאים שוליים תוך ויתור על עיקר החומר. על אסון איבוד-הזהות שמעבר לפינה.הרפורמה הזו, שהוכנה ‏ללא שיתופם ומאחורי גבם של מנהלי מקצועות המח"ר, מסוכנת לעתיד מדינת ישראל."

יו"ר האופוזיציה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, הזהיר ש"בנט ולפיד פוגעים בילדי ישראל. בצעד שערורייתי הם החליטו לבטל את בחינות הבגרות בתנ״ך, היסטוריה ישראלית, אזרחות וספרות. גם את הטעות המבישה הזאת אנחנו נתקן".

שאשא ביטון: "לתלמידים תהיה חוויה לימודית מעמיקה שתיצרב בתודעה שלהם עוד הרבה מאוד זמן"

שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון, הגיבה לנתניהו בסרטון שהעלתה לעמוד הטוויטר שלה בו אמרה "או שאתה כל כך מיושן או שפשוט לא הבנת את הרפורמה". לדבריה, "אנחנו לא מבטלים את הבגרויות, אנחנו משנים את השיטה המיושנת. במקום שהתלמידים ימשיכו לשנן את החומר ואחר כך לפלוט אותו במבחן של שעה או שעתיים ולשכוח את הכל אחרי דקה, אנחנו רוצים שהם יחוו חווייה לימודית מעמיקה, משמעותית, שבה התלמידים ילמדו לשאול שאלות, לחקור, לאסוף מידע, לארגן אותו בכתב, להביע אותו בעל פה… הם יקבלו בהתחלה את הבסיס של הידע בקורסי יסוד, כמו באקדמיה, ואחר כך הם יעשו עבודת חקר בארבעתצ התחומים שתיבדק על ידי בודק חיצוניף ממש כמו בבגרות הישנה, והציון יירשם להם בתעודת הבגרות כמו בגרות חיצונית לכל דבר ועניין, עם הבדל אחד פשוט: תהיה להם חוויה לימודית משמעותית, מעמיקה, שתיצרב בתודעה שלהם עוד הרבה מאוד זמן".

בארגון המורים העל יסודיים נאבקו בחודשים האחרונים ברפורמה בנימוק שהיא תפגע במקצועות חיוניים לזהות הישראלית המשותפת, בכך שללא בחינת בגרות בסופם הם יזכו לתעדוף נמוך יותר בבתי הספר. לאחר ההודעה עליה, בארגון הזהירו  מפגיעה בתנאי עבודתם של המורים במקצועות ההומניים, ואמרו שייאבקו בה: "אין הסכמות בין ארגון המורים ובין משרד החינוך לגבי הרפורמה המוצעת על ידי שרת החינוך בנושא בחינות הבגרות במקצועות המח״ר (הסטוריה, ספרות, תנ״ך ואזרחות), וזאת בגלל התנגדות של משרד האוצר. התנגדותו של האוצר מצביעה כאלף עדים על כוונתם לפגוע במקצועות ההומניים ובציבור המורים. ארגון המורים ינקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו על מנת למנוע את הפגיעה״.

בהנהגת ההורים ובמועצת התלמידים הארצית תומכים: "התאמת מבחני הבגרות לעת הנוכחית"

בהנהגת ההורים הארצית בירכו על הרפורמה החדשה בבגרויות, ואמרו שהיא ״תשפר את מיומנויות הלמידה והבקרה, מתוך הבנה שמתווה הבגרויות הקיים לא רלוונטי לעת הנוכחית. אנו שמחים ומברכים על כך שיתבצע שינוי עומק מהותי בתפיסה המסורתית של מבחני הבגרות, ומבחני הבגרות יותאמו לעת הנוכחית וכי מיומנויות הלמידה של הילדים ישתפרו ויאפשרו להם לצאת לחיים בוגרים, כשבידיהם הכלים לעשות זאת באופן טוב יותר. עם זאת, המלאכה טרם הושלמה. אנו נמשיך לעקוב ולהאיר ולהעיר לאחר יישומה, משום שהצלחתה של הרפורמה היא הצלחתנו״.

גם במועצת התלמידים והנוער הארצית בירכו על הרפורמה. יו"ר המועצה, עומר שחר: "הרפורמה שמוצגת היום, שלקחנו חלק בעיצובה כמייצגי תלמידי ישראל, היא בשורה אדירה לתלמידי ולתלמידות ישראל – היא בשורה של התחדשות, של חדשנות, של שינוי – ואנחנו, התלמידים תמיד בעד שינויים והתחדשויות. העולם השתנה, תפקידו של המורה כבר איננו  רק להעביר לתלמיד את הידע, אלא ליצור אצלו את יצר הסקרנות, ללמד לבחור ולמצוא את המידע הנכון והאמין ולעשות בו שימוש נכון. שינון והקאה של חומר כבר לא מתאים לתקופתנו ואינו גורם לנו התלמידים להכיר את החומר ואת הנושא, אלא לשנן אותו, להיבחן ומהר מאוד לשכוח. הרפורמה הזו היא רק ההתחלה של השינוי הדרוש למערכת החינוך". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!