דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החינוך

מחאת המורים / המורות והמורים בישראל החליטו לא לשתוק יותר על הפגיעה במשכורתם

במשך שנים מנוכות משכורות המורים בישראל, ובפועל לא יודעים המחנכים מה תהיה משכורתם בשנה הקרובה. בעקבות מכתב וויראלי בפייסבוק בערב ראש השנה, החלו המורים להתארגן ולהקים קול זעקה. "קחו אחריות ובבקשה אל תקימו עוד ועדה" דורשים המורים.

מחאת מורים מול מטה משרד החינוך בתל-אביב, אוקטובר 2016. ארכיון (צילום: דבר).
מחאת מורים מול מטה משרד החינוך בתל-אביב, אוקטובר 2016. ארכיון (צילום: דבר).
דוד טברסקי

"כל שנה מגיעים לספטמבר ואותו הסיפור, אנחנו רוצים את מה שמגיע לנו, את התגמולים, את הביטוחים, די לניצול!" אמרה בנאומה אחת מורות שדיברה על הבמה. מהקהל נשמעו קריאות על כך שהתלוש הוא הסתרה שהיא חלק ממדיניות מכוונת להשאיר את הראש של המורים למטה. "אנחנו דורשים שכל אנשי החינוך בארץ ידעו ב-31 באוגוסט כמה הם הולכים להרוויח השנה!", אמרה המורה בכעס.

מאות נשות ואנשי חינוך קיימו הבוקר הפגנה מול בניין משרד החינוך בתל אביב, בעקבות הניכויים במשכורתם בחודש ספטמבר. המוחים זעמו וכעסו על התנהלותו האדישה של משרד החינוך כלפיהם. בהפגנה נשמעו קריאות שונות כמו: "דורשות שכר מלא בזמן", "בנט אל תתנצל, תשלם" ו "בנט, בנט, תתעורר המורים שווים יותר".

בדף הפייסבוק "בנט אל תתנצל, תשלם", דרכו החלה ההתארגנות להפגנה ולמחאה, אלפי מורים מספרים על כך ששכרם עבור חודש ספטמבר שולם באופן חלקי בלבד. מורים רבים הופתעו לגלות בתלוש השכר האחרון כי רכיבים שונים דוגמת גמול חינוך, גמול בגרות, גמולי השתלמות ושנות ותק, חסרים. חלק מהמורים לא קיבלו שכר כלל, ולחלקם הסתבר כי בניכויי חובה שונים הם חייבים כסף למדינה, במקום לקבל שכר.

המחאה החלה במכתב פתוח לשר החינוך בנט שפרסמה מיכל קרמר, מורה לאנגלית בת 25 מאיזור המרכז בו היא כותבת שבשל טעות נוכו לה, ערב החגים, 1990 ש"ח לביטוח לאומי ממשכורתה, שהיא בגובה 3980 ש"ח. "באיזה קטע אתה מרשה לעצמך לטעות במשכורת שלי ושל חבריי והדבר מתקבל בשיוויון נפש? כאילו זה מובן מאליו שיהיו טעויות. ומה יהיה על השכירות, מים, חשבון החשמל, קניות לארוחת חג והגנים להורים שביננו. ומה אם הצ'קים היו חוזרים, היית משלם את הריביות?" כתבה.

מחאת המורים על קיזוז במשכורתם מול מטה משרד החינוך בתל-אביב, הבוקר (צילום: דבר ראשון).
מחאת המורים על קיזוז במשכורתם מול מטה משרד החינוך בתל-אביב, הבוקר (צילום: דבר ראשון).

"איפה בנט?"

מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר העל יסודיים, הגיע כדי לחזק את מאבק, "המורים הם המשאב החשוב ביותר של מערכת החינוך, ועל כך מגיע להם את הכבוד ותשלום משכורת בזמן". לוי טען מעל הבמה שהאחריות על אי תשלום המשכורות היא של משרד החינוך, "האחריות העליונה למחדל המשכורות המקוצצות של המורים מוטלת על הנהלת משרד החינוך", מהקהל נשמעו קריאות 'איפה בנט?'.

"את צוות העבודה שהקימה מנכ"לית משרד החינוך בטיפול המשכורות המקוזזות היא הייתה צריכה להקים לפני עשרים שנה. מדוע אתם מופתעים כל פעם מחדש על הגעת חודש ספטמבר? מדוע להשפיל את המורים?", קרא לוי. "מורים מושפלים לא ישארו במערכת החינוך. אדוני שר החינוך וגברתי מנכ"לית משרד החינוך, תפסיקו להאשים את כל העולם ואשתו, קחו אחריות ובבקשה אל תקימו עוד ועדה – זו הדרך הבטוחה לא לעשות שום דבר"

אייל נמר, ממובילי המחאה, ציין שגם פורום ההורים הארצי ומועצת התלמידים הביעו את תמיכתם במאבק. "זו פעם ראשונה שגם תלמידים וגם ההורים נמצאים במאבק הזה ביחד," אמר נמר.

פעם ראשונה הבנתי מה משמעות ימים נוראיים

נועה, אשת חינוך שגם בן זוגה הוא איש חינוך הגיעה להפגנה מיקנעם. בסוף ספטמבר היא ובעלה השתכרו ב 10 אלף שקלים ביחד. "אני ובעלי מורים עם תינוקת קטנה בבית. אני לא צריכה לספר לכם איזו בושה זה להגיע לסופר ולא להצליח לקנות חיתולים או פורמולה לתינוקת. פשוט באותו רגע בא לי לבכות. הייתי צרכה לפנות להורים שלי לעזרה, אני חושבת על משפחות שלא יכולות לפנות להורים שלהם לעזרה".

נמר סיפר שפורום המחאה קיבל עשרות פניות דומות במהלך השבוע האחרון. "במשרד החינוך מעודדים אותנו ללכת ללמוד באופק חדש ולהגביה דרגות" סיפרה המורה נורית, על הבמה. "אין תקנים זו מילה יפה שאנחנו לא מבינים אותה. בערב יום הכיפורים קיבלתי מכתב בדואר, 'גברת יקרה שלמנו לך יותר מדי, את חייבת לנו 15 וחצי אלף שקלים'. פעם ראשונה הבנתי מה משמעות ימים נוראיים." מורה בקהל אמרה בתגובה "בערב פסח לקחו לי 5000 ש"ח."

מנשה לוי: "מורים מושפלים לא ישארו במערכת החינוך. אדוני שר החינוך וגברתי מנכ"לית משרד החינוך, תפסיקו להאשים את כל העולם ואשתו, קחו אחריות ובבקשה אל תקימו עוד ועדה – זו הדרך הבטוחה לא לעשות שום דבר"

נתי רוזנהק, מורה בבית ספר בבני ברק, סיפרה ל'דבר ראשון' על כך שלא מדובר באירוע חד פעמי כמו שמצייר אותו משרד החינוך בטענה שמדובר בקיזוז סביב רפורמה מסויימת. "חשוב שהציבור יבין, הדבר הזה חוזר כל שנה כבר עשרות שנים, וזה לא רק ספטמבר, זה קורה במהלך כל השנה." אמרה רוזנהק, "פשוט הפעם באמת הכל התפרץ בנקודה הזאת עכשיו. לי אישית המשרד חייב מיוני 500 שקל, מדובר פה בהפקרה של שנים רבות שלא התחילה בבנט."

טל קניאס,ממובילי המאבק ומורה להיסטוריה בברנקו וויס ברמלה, דיבר על כך שנדרש שינוי עמוק וקרא לשר החינוך להפגש עם הנהגת המאבק, "באנו לדרוש שינוי כירורגי ולא פלסטר. זו בעיה שהולכת וחוזרת כבר עשרות שנים", אמר קניאס. "קורה כאן משהו מהפכני לגמרי, עובדי ההוראה לא שותקים עוד. אנחנו לא מתבכיינים, אנחנו לא מיילים, אנחנו קמים ועושים, ומחזירים את כבודנו למקום הראוי". קניאס התייחס לכך שהמחאה פועלת ללא ארגוני המורים, "זה מאבק אותנטי שלנו, פונים אלינו ארגונים ואנחנו מסרבים בנועם, כי רק כך נוביל לשינוי", והוסיף "זה מאבק של אזרחי המדינה כולה, לא רק של אנשי החינוך, במקום בו מערכת החינוך מושפלת, לא יכולה להתקיים עשייה חינוכית משמעותית."

נתי רוזנהק: "חשוב שהציבור יבין, הדבר הזה חוזר כל שנה כבר עשרות שנים, וזה לא רק ספטמבר, זה קורה במהלך כל השנה. פשוט הפעם באמת הכל התפרץ בנקודה הזאת עכשיו. לי אישית המשרד חייב מיוני 500 שקל, מדובר פה בהפקרה של שנים רבות שלא התחילה בבנט."

חברי הכנסת מהאופוזציה עומדים לימינם של המורים:

ח"כ עמיר פרץ: ״המאבק הזה ישפיע על האופן בו תלמידים ישפטו את מוריהם והאם הם חיים בחברה בה אדם לאדם או אדם או אדם לאדם זאב. הקריאה לצדק חברתי אינה ססמא.״

ח"כ פרופ' יוסי יונה: "החינוך בישראל הפך להפקר, אין אלא לתמוה על הפער בין ההצהרות של ראש הממשלה ושר החינוך על חשיבותו של החינוך לעתידה של מדינת ישראל וחוסנה הכלכלי והתרבותי לבין ההתעלמות החוזרת ונשנית מתנאי שכרם המחפירים."

ח״כ קסניה סבטלובה: ״לבנט יש הרבה על מה להתנצל בפני המורים שמפגינים כאן היום. הוא שכח שהוא שר החינוך ולא שר ההתנחלויות״

משרד החינוך מסר לפני יום כיפור כי: ההחלטה על קיזוז החזרי הנסיעה נעשתה על ידי האוצר, במסגרת רפורמת התחבורה הציבורית, והיא נוגעת לכלל עובדי המדינה. עם היוודע דבר הקיזוז פעל משרד החינוך כדי להעביר לציבור המורים מקדמות (החזרים כספיים) באופן מיידי, עוד לפני ראש השנה. יודגש שסוגיה זו נוגעת למורים עובדי המדינה, וכמו כן המשרד ישמח לקבל מידע על כל תלונה נוספת, כדי שנוכל לבדוק ולטפל.

מורות ומורים הרוצים לברר פרטים על תלוש המשכורת שלהם מוזמנים לפנות למייל הזה infocenterforteachers@gmail.com 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!