פרופ' ניצה בן דב, יו"ר ועדת מקצוע הספרות במשרד החינוך וכלת פרס ישראל בחקר הספרות, מבקרת בחריפות את ביטול בחינות הבגרות במקצועות ההומניים והחלפתן בעבודת חקר. לדבריה, המהלך שעליו הודיעה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בשבוע שעבר נעשה בצורה נמהרת, ללא בדיקה מקדימה או תהליך הכנה מתאים לתלמידים ולמורים.
"הרפורמה בעייתית כי היא טוטאלית, מיידית, בלי פיילוט", אומרת בן דב ל'דבר', "ההכנה לעבודה צריכה להתחיל בכיתה ו' או ז', שכבר אז התלמידים צריכים ללמוד מיומנויות כתיבה, סיכום מאמר והסקת מסקנות. בתיכון זה מאוחר מידי".
בהודעה על הרפורמה נאמר שהיא תכלול הכשרה למורים בנושא הנחיית התלמידים בעבודה. בן דב ספקנית ביכולת לעשות זאת בזמן כה קצר. "לא מפורט באיזה אופן תהיה ההכשרה, וזה עניין חשוב. הנחיה היא שונה מהוראה, והמורים לא הוכשרו לכך."
לדברי בן דב, גם מורה שהוכשר להנחות תלמידים בעבודות לא יוכל לעשות זאת בעומס הקיים כיום על מורים במערכת החינוך. "גם אם העבודה נעשית ברביעיות, מורה ממוצעת מלמדת בארבע כיתות. כלומר, בחישוב מהיר היא אחראית על 32 עבודות. זה בלתי אפשרי".
סוגיה נוספת שמטרידה אותה היא הגשת העבודה בקבוצות, ולא באופן אישי. "זה פותח פתח לזה שחלק יעבדו, וחלק יעבדו פחות".
כמי שמובילה את כתיבת השאלות והמטלות במבחני הבגרות, היא מוחה על דברי שרת החינוך שאשא-ביטון, שנימקה את הרפורמה בכך שהתלמידים משננים את החומר לבחינות ושוכחים אותו מיד אחרי הבחינה. "בחינות הבגרות הן מזמן לא רק שינון, אלא דורשות הבנה של החומר".
היא מבקרת גם את ההפרדה שיוצר המשרד בין מקצועות הלימוד השונים בתיכון, שעלולה להוביל להפחתת מעמדם של מקצועות הספרות, התנ"ך, ההיסטוריה והאזרחות. "למה לא לבטל רק את הבחינות במקצועות ההומניים, ולא את כל בחינות הבגרות? כי מתמטיקה ואנגלית הם מקצועות יוקרה?".