דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מעסיקים יחויבו לפרסם מידע על פערי השכר בארגון שלהם עד תחילת יוני

החובה מוטלת על עסקים גדולים ובינוניים עם למעלה מ-518 עובדים | נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה: ״שיתוף הפעולה של המעסיקים עשוי להביא את השינוי״

עובדים במשרד (צילום: shutterstuck)
עובדים במשרד (צילום: shutterstuck)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מעסיקים שטרם פרסמו מידע בדבר פערי השכר המגדריים בארגון שלהם, נדרשים לעשות זאת בחודש הקרוב ועד לתחילת חודש יוני, כך קובע תיקון לחוק מאוגוסט 2020, שמטרתו להפעיל לחץ על המעסיקים לקדם שוויון מגדרי בשכר, ולהקל על עובדות להגיש תביעות לפיצויים בגין אפליה בשכר.התיקון של ח״כ אתי עטיה (הליכוד), מורה למעסיקים שלהם למעלה מ-518 עובדים ועובדות, להפיק מדיי שנה שני דו"חות (פנימי וחיצוני) המפרטים את פערי השכר במקום העבודה, בהתאם לקבוצות העובדים השונות. כבר במאי שנה שעברה פרסמה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה הנחיות לפרסום הדוחות, כשה-1 ביוני 2022 הוא המועד האחרון לפרסום הדוחות הראשונים לפי חוק זה.

על פי הנחיות הנציבות, הדו"ח החיצוני, נדרש להתפרסם באתר האינטרנט של החברה, ובו על המעסיק לציין נתונים בסוגי פילוח שונים, לפי קבוצות, על הבדלי השכר בחברה. המעסיק יהיה רשאי לפרסם נתונים נוספים אודות את פערי השכר בכל קבוצה, אבל אסור לו לפרסם פרטים מזהים של העובדים.

הדו"חות צריכים להציג את נתוני פערי השכר הממוצע לחודש, באחוזים. עליהם גם לציין נתונים של עובדים שמועסקים בשכר נמוך מהשכר החודשי הממוצע למשרה מלאה באותו מקום עבודה, וכן את שיעור העובדים שזקוקים להשלמה לשכר המינימום. לנציבות יש סמכות להורות למעסיק למסור לה את הדו"ח הפנימי ואת הנתונים שעל בסיסם הוא נערך, במידה ויש צורך לעובדות לקבל מידע שנחוץ להן לצורך ליווי תביעות של עובדות או עובדים.

ההנחיות מחדדות את אופן חלוקת העובדים לקבוצות, וקובעות שלכל מעסיק יש שיקול דעת בפילוח העובדים, אך עליו להתיישב עם מטרות החוק. על הנתונים לכלול עובדים בעלי מאפיינים דומים, בכדי להימנע מעיוותים כגון השוואה בין עובדים קבועים וארעיים, מקצועיים ובלתי מקצועיים, עובדים לפי שעה ובמשכורת חודשית, והשוואה לפי דירוגים או לפי סוגי משרות (מנהלים, מזכירים, מהנדסים). המעסיק רשאי להתייחס גם לעובדי הקבלן המועסקים אצלו, אבל כקבוצה נפרדת.

מרים כבהא, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, ביקשה להזכיר למעסיקים כי "כי דוחות אלו אמורים להגביר את השקיפות במקומות העבודה ולמגר את התופעה הקשה של פערי שכר מגדריים. שיתוף הפעולה של ציבור המעסיקים והמעסיקות יכול לעזור ולהביא את השינוי החברתי המיוחל. בכל שאלה בנושא, יש לפנות אל נציבות השוויון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!