דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

חופש ביטוי, קוד פתוח ומלחמה בבוטים: השינויים שמתכנן אילון מאסק בטוויטר

האיש העשיר בעולם והבעלים העתידי של החברה, מרבה להביע דעות לגבי חופש הביטוי, מאבק בספאם וחשיפת אלגוריתם הבינה המלאכותית של טוויטר לציבור | מהחזרת החשבון לטראמפ ועד חיוב פתיחת משתמש תוך שימוש בשם מלא במקום כינוי - כך זה צפוי להיראות

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה (צילום: Yichuan Cao/NurPhoto via Getty Images)
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה (צילום: Yichuan Cao/NurPhoto via Getty Images)

מנכ"ל טסלה והאיש העשיר בעולם, אילון מאסק, שרכש לאחרונה חלק מחברת טוויטר, הציג כמה תוכניות נועזות להפוך את הרשת החברתית למקום של "חופש וכיף", במידה שישלים את ההשתלטות ורכישת החברה ב-44 מיליארד דולר, ויהפוך אותה לנכסו הפרטי.

מאסק, שידוע כמי שמעוניין לקדם בטוויטר את רעיונותיו לגבי חופש הביטוי, מאבק בספאם ופתיחת ה"קופסה השחורה" של אלגוריתם הבינה המלאכותית ברשת החברתית, צפוי לערוך כמה שינויים אפשריים לאחר השלמת הרכישה:

כיכר העיר החופשית

התכנית לגביה מאסק הציג את העמדה הנחרצת ביותר, אך גם זו עם שיישומה הוא המעורפל ביותר, היא להפוך את טוויטר ל"כיכר העיר המודרנית" שתהיה "נייטרלית מבחינה פוליטית" בשיח העולמי, ותאפשר חופש ביטוי ככל שהחוקים של כל מדינה מאפשרים.

מאסק הודה שתוכניותיו לעצב מחדש את טוויטר עלולות להכעיס את השמאל ובעיקר לרצות את הימין, אך לא ציין בדיוק מה הוא יעשה לגבי החשבון החסום לצמיתות של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, או של מנהיגי ימין אחרים שלא עמדו בכללי ההתנהגות של הרשת.

אם מאסק ילך לכיוון זה, פירוש הדבר צפוי להיות החזרתם לא רק של טראמפ, אלא גם "רבים אחרים שהוסרו כתוצאה מקונספירציות, הטרדה של עיתונאים ופעילים, וכמובן חשבונות שהוסרו לאחר ניסיונות ההפיכה האלימים בוושינגטון ב-6 בינואר", אומרת ג'ואן דונובן, החוקרת את תחום המידע המוטעה (דיס-אינפורמציה) באוניברסיטת הרווארד.

מאסק לא שלל את המשך השעייתם חשבונות מסוימים, אך אמר כי איסורים כאלה צריכים להיות זמניים בלבד ולא לצמיתות.

אלגוריתמים בקוד פתוח

העניין רב השנים של מאסק בעולם הבינה המלאכותית קיבל ביטוי בהודעה על רכישת חלקו בחברה, כשהבטיח "להפוך את האלגוריתמים לקוד פתוח, כדי להגביר את האמון והשקיפות". המיליארדר לא חוסך בביקורת גם בנוגע המערכות שמדרגות תוכן, וקובעות מה יופיע בעדכונים ועמוד הבית של משתמשים.

מאסק קרא גם לפרסם את הקוד שעומד מאחורי פיד החדשות של טוויטר לעיון הציבור, אך ניק דיאקופולוס, מומחה למדעי המחשב מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, מסביר כי  "שקיפות רבה מדי לגבי דירוג ציוצים בודדים, למשל, יכולה לעשות עבודה קלה לנוכלים, שינסו לבצע מניפולציה במערכת ולתמרן אלגוריתם כדי להשיג חשיפה מקסימלית לפי האינטרסים שלהם".

אימות לכל משתמש יסיים את תופעת ה״בוטים״?

"בוטים״ המחקים אנשים אמיתיים היוו בעבר מטרד אישי עבור מאסק, שהפך לאחרונה לחשבון הטוויטר עם מספר העוקבים הגדול ביותר ברשת. חשבון הטוויטר שלו היווה מוקד לאינספור חשבונות מתחזים, שמנסים לבצע בעיקר הונאות קריפטו.

מאסק חזר בעבר על רצונו לבצע אימות לכל בן אדם שמשתמש בטוויטר, ואף ניסה לפתוח ב״מחאה כחולה״ ברשת, המחייבת כל חשבון לאשר את זהותו באמצעות לוגו כחול בתמונת הפרופיל.

הגברת אבטחת הזהות בטוויטר, יכולה לכלול למשל אימות דו-שלבי לפני פרסום, או מערכות לאימות גורם אנושי וזיהוי בוטים. מהלך שכזה אכן עלול להרחיק גורמים עוינים מהרשת החברתית, ולצמצם בה את מספר החשבונות המזויפים.

פעילי זכויות דיגיטליות מודאגים מהאפשרות שטוויטר תחייב את משתמשיה להשתמש בשמם המלא האמיתי, בדומה לגישה שנוקטת פייסבוק.

כאן עלול למצוא הבעלים העתידי של טוויטר סותר את ההתמקדות בחופש הביטוי, ולפגוע בפרטיותם של צייצנים מובילים, החיים תחת משטרים דיקטטוריים, ומביעים את דעותיהם באמתלה של זהות בדויה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!