דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

תחבורה ציבורית / בעלי כלבים נתקלים בקושי לנסוע באוטובוס עם ידידם הטוב ביותר

מדיניות מעורפלת של משרד התחבורה יוצרת מצב בו נהגי אוטובוסים מחליטים באופן שרירותי האם ומתי מותר לנסוע עם כלב באוטובוס. מה התקנה אומרת, מה אומר המשרד ומה מצופה מבעלי הכלבים? מורה נבוחים.

תור בכניסה לאוטובוס (צילום ארכיון: מרים אלסטר  פלאש 90)
תור בכניסה לאוטובוס (צילום ארכיון: מרים אלסטר פלאש 90)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

הכלב הוא ידידו הטוב של האדם וככזה מגדלי כלבים נוהגים לא מעט לצרף אליהם את ידידיהם לטיולים בחיק הטבע, ביקורים משפחתיים, נסיעות לימים ארוכים בעבודה ומדי פעם, מה לעשות, גם לביקור אצל הווטרינר.

אלא שבעוד שחופש תנועתם של בני האדם מובטח, על הכלבים (והאנשים שאיתם) מאיימת מדיניות מעורפלת "חדשה" שחלק מחברות האוטובוסים החלו לאחרונה לאכוף ביתר קפדנות. על פי המדיניות, הנסמכת על סעיף 462 בתקנות התעבורה הקובע כי "לא יסיע נהג באוטובוס, ולא ירשו הנהג והכרטיסן להכניס אליו בעלי-חיים, אלא אם גדלם מאפשר להניחם על ברכי הנוסע או להחזיקם בידיו", לא ניתן להעלות לאוטובוס כלבים בגודל בינוני ומעלה. אלה כוללים זנים אהובים ונפוצים בישראל כמו הלברדור, כלבי רועים למיניהם, גולדן רטריבר ועוד, זאת לצד כלבים גדולים יותר.

תקנה 462. האם היא בכלל עדיין בתוקף? (צילום מסך)
תקנה 462. האם היא בכלל עדיין בתוקף? (צילום מסך)

ד"ר תדהר קליין, וטרינר הפועל בחיפה ולאחרונה גם ברמת-גן, סיפר ל'דבר ראשון' על לפחות עשרה מקרים מהתקופה האחרונה של בעלי כלבים גדולים שהייתה איתם בעיה כי הנהגים, או שלא מעלים או שמעלים אבל מחייבים שהכלב יישב על הברכיים של הבעלים, לפעמים גם במקרים בהם מדובר על כלב במשקל 40-30 ק"ג. קליין טען ששמע על כך רק בקווים של אגד וכי מטופלים במרפאה ברמת-גן לא נתקלו בתופעה.

"זה בהחלט מאד מאד מקשה על הנגישות. אלי בפרט, אבל גם לכל מקום אחר שמעוניין להגיע מי שאין לו רכב". הוא מספר על לקוחות שעזבו את המרפאה שלו, כנראה לטובת מרפאה קרובה יותר לביתם, מאז שהאיסור נכנס לתוקף. קליין העלה סברה באשר למקור האיסור, לפיה על כלב קטן שיושב על בעליו יש יותר שליטה של הבעלים מאשר כלב גדול שיושב על הרצפה ליד בעליו ואפשר בטעות לדרוך עליו או למעוד עליו ולתבוע את החברה. הכלב הקטן מקסימום קצת נובח. "זה לדעתי הרציונל שעומד מאחורי זה. האם זה צודק? לדעתי זה לא צודק בעליל. אין שום מניעה אם כלב מגיע עם זמם (מחסום רסן) ורצועה ויושב ליד הבעלים, ובוא נלך לחומרה ונגיד גם שלא מדובר בכלב מגזע מסוכן על-פי חוק, אין שום מניעה שהכלב יעלה ויישב ליד הבעלים".

הוא הוסיף גם כי ניתן להוסיף אפשרות שיקול דעת לנהג ולקבוע שלנהג שמורה הזכות להוריד כלב שנובח, משתולל או מגלה תוקפנות אבל באופן גורף לאסור נראה לו אימתני מדי.

ג'וקי הכלב. סורב עלייה לאוטובוס. צילום: דבר ראשון
ג'וקי הכלב. סורב עלייה לאוטובוס. צילום: דבר ראשון

בר, תושבת ת"א המגדלת כלבה מעורבת בגודל בינוני שעונה לשם לופה, סיפרה ל'דבר ראשון' על יום קיץ חם בו המתינה, עם כלבתה, לקו 10 של חברת דן לכיוון חוף הים, כשזו עם רצועה וזמם כנדרש. לאחר המתנה של כעשר דקות חלף על פניהן אוטובוס מבלי לעצור. בר החליטה להמשיך ולהמתין ובאוטובוס שהגיע לאחר 20 דקות נוספות אמר לה הנהג שהוא לא יכול להעלות אותה עם כלבתה. בשלב זה החליטו לוותר על הבילוי המשותף. בר מספרת על חברתה שגרה ביישוב קטן בדרום הארץ ופשוט נמצאת במצור בשל מדיניות שרירותית של נהגי האוטובוסים.

חן, גנן בגן ילדים, תושב העיר רחובות ומגדל את ג'יי, רועה שוויצרית בת 5 שלוקחת חלק בעבודה הטיפולית עם ילדי הגן. חן וג'יי נפלו אף הם קורבן למדיניות השרירותית. "במסגרת עבודתי אני יומיים בשבוע בצפון ותמיד לוקח איתי את ג'יי. אף פעם לא הייתה עם זה בעיה עד שלילה אחד, בעודי חוזר הביתה לרחובות, החליט נהג שהוא לא מעלה אותי עם הכלבה וסרב לנמק. נאלצתי לחכות לאוטובוס הבא". לטענתו זה מקרה נדיר שבכל השנים קרה לו פעמים ספורות אך די בזה כדי להטריד מאד.

גם כותב שורות אלה שמגדל מזה שמונה שנים את ג'וקי, רועה כנעני מעורב (עם ארנב), זכה להיתקל בתופעה מספר פעמים. נהגים שמסבירים שיש "תקנה חדשה מאז אפריל 2015" עם הקריטריון המוזר של היכולת לשבת על ברכיי כמדד ליכולתו של ג'וקי לנסוע איתי באוטובוס לווטרינר, לבקר את סבתא או סתם לבוא מדי פעם ליום כיף במשרד במקום להיות סגור בבית כל היום. גם הפתרון של מונית הוא לא רלוונטי, הן בשל העלות הכלכלית הגבוהה והן בשל סירובם של נהגים רבים לקחת כלב. נשאלת השאלה, איזה פתרון מציע משרד התחבורה לבעלי כלבים ללא רכב או כאלה שמעדיפים, מסיבות כלכליות, סביבתיות ואחרות, שלא לקחת את הרכב בכל הזדמנות?

מה אומר משרד התחבורה?

ממשרד התחבורה נמסר כי "לפני מספר החודשים נתן שר התחבורה הנחייה לכלל חברות התחבורה שמאפשרת להעלות כלבים גם לאוטובוסים בתנאי שהם רתומים עם רסן ומוחזקים על-ידי בעליהם כך שאם יש תלונות בנושא הזה אפשר להגיש תלונה והיא תטופל. המדיניות היא שניתן להעלות כלבים לאוטובוסים". עוד נמסר כי תקנה 462 המדוברת הייתה קיימת מאז ומעולם ובעקבותיה המדיניות לא הייתה ברורה כשחלק מהנהגים העלו כלבים לאוטובוסים בזמן שאחרים לא. למען הסר ספר הדגישו במשרד כי "לא כלב בגודל של חמור אבל משהו סביר וכמובן כשהוא צמוד לבעליו ויש לו רסן על פיו. בכל זאת, גם השר מאד תומך ומצדד בבעלי חיים, גם לו יש כלב (צ'אבי – י.ו) וברור שלא ייתכן שאדם שיש לו כלב, יימנע ממנו לנסוע בתחבורה ציבורית רק כי אין לו דרך להוביל את הכלב שלו". לשאלה האם ייתכן שבחברות התחבורה לא מכירים את ההנחיה ענו כי זה תמיד אפשרי ושבמידה ויש צורך, יתבצע רענון נהלים בנושא "מיד אחרי החגים".

ברכות מצ׳אבי, כלב הרפורמות האהוב שלנו, לקאיה – כלבתם החדשה של משפחת נתניהו. צ'אבי- בשבילנו אתה מספר אחד.

Posted by ‎ישראל כ״ץ – Israel Katz‎ on Sunday, July 12, 2015

צ'אבי, כלבו של השר כץ. האם גם ממנו תימנע עליה לאוטובוס? (מתוך דף הפייסבוק של השר ישראל כץ)

 ומה קורה בחברות התחבורה השונות?

במוקד הטלפוני של אגד אישרו כי מותר להסיע כלב רק אם הוא יכול לשבת על ברכי בעליו כאמור.

מחברת נתיב אקספרס שלחו לנו את תקנה 462 כלשונה וטענו שממנה נגזרת המדיניות שלהם. את ההנחיה החדשה הם לא מכירים.

באתר דן מצויין במפורש כי מותר להסיע כל כלב כשכלב קטן צריך להיות בכלוב על הברכיים וכלב גדול צריך להיות עם רצועה ומחסום ויש לשלם עליו מחיר נסיעה מלא בנסיעה עירונית וחצי מחיר בנסיעות יקרות יותר. גם במוקד הטלפוני של חברת מטרופולין נמסרה מדיניות דומה.

נהלי חברת דן. צילום מסך מתוך אתר החברה.
נהלי חברת דן. צילום מסך מתוך אתר החברה.

מרכבת ישראל נמסר כי במסגרת השירות הניתן לנוסעים מותר להעלות עם כלב בכל גודל, בתנאים המקובלים והנסיעה אף פטורה מתשלום. עוד ציינו שאסור לכלב לשבת על המושבים.

נהלי רכבת ישראל. צילום מסך מתוך אתר החברה של התכתבות עם שירות הלקוחות
נהלי רכבת ישראל. צילום מסך מתוך אתר החברה של התכתבות עם שירות הלקוחות

בניגוד למה שנאמר במשרד התחבורה, חברת אגד מסרה גרסה קצת אחרת. לטענתם "פעם היה מותר עם זמם ועם רצועה ולא הייתה שום הגבלה. יכולת לבוא עם כלב דני, לברדור, רועה גרמני או כל סוג שהוא ולנסוע כשהנסיעה הייתה כרוכה בתשלום אך לפני כמה שנים נכנסה לתוקף תקנה שהוציא משרד התחבורה". עוד מסרו כי תגובת משרד התחבורה "תמוהה ומיתממת" לאור העובדה שהמשרד מפעיל פקחים סמויים המטילים קנסות על נהגים שלוקחים כלבים ושלטענתם הם ישמחו להסיע כלבים, דבר שיחסוך להם הרבה עגמת נפש ויעלה בקנה אחד עם ההיגיון. אולם נהלים ברורים של משרד התחבורה אוסרים זאת עליהם. ברגע שיקבלו הנחייה מפורשת בכתב, ישמחו לשנות את המדיניות.

עד שתיושב המחלוקת בין משרד התחבורה לאגד, שעל פניו טוענים את אותו הדבר ומצדדים שניהם באפשרות ההגיונית של התרת העלאת כלבים על אוטובוסים, תוך נקיטת האמצעים שנועדו לשמור על יתר הנוסעים, נראה כי יימשך הבלבול. בתוך המצב הזה, כלבים וחבריהם על שתיים ייאלצו להסתמך על טוב ליבם והגיונם הבריא של נהגים, או על חוסר בקיאותם בתקנה החדשה. הנהגים מצידם ימשיכו להיות במצב בלתי אפשרי בו אם הם מאפשרים לכלב גדול לנסוע באוטובוס, הם מסתכנים בקנס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!