דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / הביטוח הלאומי צריך את אלבשן

כאדם בעל תפיסת עולם חברתית מגובשת, כמי שראה את העוני בעיניים וכמומחה למערכת הרווחה, פרופ׳ אלבשן הוא האדם הנכון להוביל את המוסד לביטוח לאומי בצומת הנוכחי: בין גוף עצמאי לקופה נוספת שמבקש האוצר

יובל אלבשן (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש90)
יובל אלבשן (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

המוסד לביטוח לאומי הוא אחד הגופים הגדולים, המורכבים והמותקפים בישראל. החלטתו של שר הרווחה, מאיר כהן, להעמיד בראשו את פרופ׳ יובל אלבשן זוכה לביקורת, שמפספסת את האתגרים שעומדים בפני המוסד.

במכתב האחרון ששלח מנכ״ל הביטוח הלאומי היוצא, מאיר שפיגלר, למאיר כהן, התמקד שפיגלר במאבק של הביטוח הלאומי באגף התקציבים במשרד האוצר, סביב השימוש ביתרות הביטוח הלאומי לטובת תקציב המדינה.

מאחורי המאבק הכלכלי-פוליטי הזה מסתתרת רעידת אדמה במערכת הרווחה בישראל. המוסד לביטוח לאומי הוקם כגוף עצמאי בשביל לא להיות נתון לחסדי הממשלה ולמגבלות התקציב. כגוף ציבורי הוא שייך למבוטחים, לאזרחי ישראל.

מעמד זה נשחק במשך השנים, תהליך שתואר על ידי פרופ׳ מיכל קורא מאוניברסיטת חיפה. אם התהליך יושלם, יישאר הביטוח הלאומי מוסד חלש, ספיח של הממשלה ובעיקר של משרד האוצר. במצב כזה תוכל הממשלה, למשל, להטיל קיצוץ רוחבי על דמי האבטלה או חופשות הלידה בהינף יד; מצב שלא יכול להתרחש היום, בגלל שלמוסד יש תקציב עצמאי.

שפיגלר, כמו שר הרווחה כהן, וקודמו בתפקיד ח״כ חיים כץ (ליכוד), נלחמו בשיניים נגד המגמה הזו. לא סתם בחר שפיגלר להתייחס לכך במכתבו האחרון, ובראיונות הפרידה ממנו. הבטחת עתידו של הביטוח הלאומי היא התפקיד החשוב ביותר של המנכ״ל הבא. אם הוא לא יעשה זאת, הוא יהיה גם המנכ״ל האחרון.

***

כאדם בעל תפיסת עולם חברתית מגובשת, פרופ׳ יובל אלבשן הוא האדם הנכון להוביל את המוסד בצומת הזה. הביקורת שלו על הניאו ליברליזם הפרוע שמוביל האוצר חיונית על מנת לצקת למוסד לביטוח לאומי עמוד שדרה, ולייצר לו חוסן, מול מדיניות החלשת המוסד. עצם העובדה שאלבשן הוא אדם בעל ניסיון בזירה הציבורית והתקשורתית, ואינו מפחד להביע את עמדתו, היא נכס חיוני למוסד.

ישראלים רבים נפגשים עם הביטוח הלאומי בנקודה קשה בחייהם: בעקבות פציעה, פיטורים, מוות או כתוצאה מעוני ומחסור. המפגש בנקודה זו עם מערכת גדולה, מורכבת, וביורוקרטית, מייצר הרבה תסכול וכעס, מה שגרם לאיבה רבה של הציבור נגד המוסד שאמור לדאוג לרווחתם.

בשנים האחרונות עבר המוסד שינוי, שהגיע לשיאו בתפקיד החיוני שהוא מילא במשבר הקורונה. פרופ׳ אלבשן יכול להמשיך את התהליך הזה מסיבה אחת פשוטה: הוא האיש שהיה שם.

כמי שעסק במשך שנים במיצוי זכויות, כסמנכ״ל עמותת ידיד, כמשפטן שמייצג את המוחלשים, ובאין ספור תפקידים שמילא, אלבשן הסתכל לעוני בעיניים. הוא יודע מה עובר על משפחה שנדרשת להוכיח שהיא ענייה מספיק בשביל לקבל קצבה, ומכיר את תחושת ההשפלה של נכה שנדרש לחזר על הפתחים כדי לקבל את מה שמגיע לו כחוק.

הרגישות הזאת הכרחית על מנת להבטיח שהמוסד יענה על ייעודו העמוק: הבטחת רשת ביטחון סוציאלית לציבור הישראלי.

***

הרבה ביקורת נשמעה ביחס לניסיון הניהולי של אלבשן. בהתחשב בכך שמדובר באחד הגופים הגדולים והמורכבים בישראל, ספק למי יש את הניסיון הנדרש, ולאלבשן ניסיון נרחב בניהול מערכות והובלת פרויקטים בשדה החברתי, האקדמי והארגוני.

אבל מעבר לכך, בעבורו לא מדובר בתחנת ביניים. הבחירות שעשה לאורך הקריירה שלו מוכיחות שהמחויבות שלו היא בראש ובראשונה ערכית. כך, הוא לא היסס להביע עמדות מנוגדות למחנה הפוליטי שאיתו הוא מזוהה, כשהביע תמיכה בצעדים כלכליים שעשה נתניהו במהלך הקורונה (המענק האוניברסלי) או ביקר את מערכת המשפט על פסיקות לא חברתיות.

המחויבות הזו מייצרת איכות שחשובה לשדה הציבורי בכלל. היא גם חשובה לביטוח הלאומי, שזקוק יותר מהכול, למישהו שאכפת לו. מישהו שרואה בו את תפקיד חייו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!