דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

"להגן על רוכשי הדירות": תיקונים משמעותיים פורסמו לחוק מכר הדירות

התיקונים המוצעים לחוק כוללים ביטול הצמדת מחיר הדירה בעת המסירה לעלות הכוללת של הבית, הצמדת מחירי הדיור רק עד מועד מסירת הדירה, הקלה על מתן הפיצוי לקונים שעוכבו בקבלת הדירה ואיסור על גביית הוצאות משפטיות נוספות מצד הקבלן כחלק ממחיר הדירה

בנייה חדשה בעיר חריש (צילום ארכיון: פלאש90)
בנייה חדשה בעיר חריש (צילום ארכיון: פלאש90)
דוד טברסקי

תיקונים ל-4 סעיפים בחוק המכר לדירות פורסמו היום (שלישי) וצפויים להיות מוגשים בקרוב לאישור הכנסת. הסעיפים עלו לאחרונה במרכז מספר דיונים, ובראשם ביטול ההצמדה של מחיר הדירה בעת המסירה לעלות הכוללת של הבית, בהם מחירי הקרקע, שמעלה את מחירה הסופי של הדירה באופן משמעותי במועד מסירת הדירה.

התיקון המוצע יצמיד את העלייה למדד מחירי הבנייה בלבד, ומטרתו גידור הקבלנים מפני הצמדת מחירי הדירות לעליית מחירי התשומות, ולא לאפשר להם לגרוף ערך נוסף מלבד זה. תיקון זה הובא במסגרת הרפורמה בדיור שעליה שר השיכון, זאב אלקין, ושרת הפנים איילת שקד, הכריזו עליו עוד בסתיו האחרון.

התיקון השני יאפשר לקבלנים להצמיד ולהעלות את מחירי הדיור רק עד למועד מסירת הדירה, וזאת בניגוד למצב הקיים היום שבו מחירי הדירה של רוכשים ממשיכים לעלות, גם אחרי שהדירה נמסרה לידם.

התיקון השלישי יקבע כי רק במידה ורוכשי דירות חדשות פעלו באופן מכוון כדי לגרום נזק לדירה או לקבלן, ובשל כך קיבלו את הדירה באיחור – לא יזכו לפיצוי. כיום, קבלנים מחויבים לשלם קנס בגובה שכר דירה ממוצעת באזור הרכישה, על כל חודש של איחור במסירה אחרי 60 יום למועד הנקבע בחוזה, התיקון נועד להתמודד עם פרצה בחוק בה השתמשו קבלנים כדי לטעון שהאיחור אינו באחריותם, ובכך עיכבו פיצויים לרוכשים הזכאים להם.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (צילום: יוסי אלטרמן)
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (צילום: יוסי אלטרמן)

התיקון הרביעי בהצעה יאסור על גביית הוצאות משפטיות נוספות בנפרד ממחיר הדירה כ"עלות נסתרת" ושאלו צריכות להיכלל בתוך המחיר הדירה, כחלק מסך התשלומים שהרוכשים מעבירים לקבלנים.

"מרגע כניסתי לתפקיד אמרתי שיש לשנות את חוק המכר על מנת להגן על רוכשי הדירות אל מול הקבלנים והיזמים" אומר שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, "תיקון החקיקה המוצע הוא תוצאה של עבודת מטה מורכבת אשר בוצעה במשרד על ידי האגפים השונים, תוך קיום שיח משמעותי עם כלל הגורמים הרלוונטים בשוק הנדל"ן. אני מאמין שתיקון החוק עתיד להביא עסקאות מכר הוגנות יותר בשוק הנדל"ן בישראל , יחד עם וודאות עבור הרוכשים".

"התיקון לחוק המכר מגיע בזמן קריטי עבור עשרות אלפי רוכשי דירות שצפויים לקנות את דירתם בזמן הקרוב", אומר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, "חוקי המכר לא עודכנו מזה 5 שנים והגיעה העת להסיר מהם את האבק ולתקן מה שצריך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!