דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

"אי אפשר להמשיך ככה": פעילים מחו על מות החוסים במעון בחולון, ח"כים קוראים לוועדת חקירה

יולה זובריצקי, אם לנערה עם צרכים מיוחדים: "אני מודאגת שכשאני לא אהיה בחיים, זה מה שמצפה לבת שלי" | ח"כ משה ארבל ויעקב מרגי ליו"ר הכנסת: "האירועים ממחישים את חולשת הפיקוח הממשלתי" | 3 חוסים נפטרו, ו-3 נוספים מאושפזים במצב יציב

  • יולה זובריצקי, אם לנערה עם צרכים מיוחדים: "אני מודאגת שכשאני לא אהיה בחיים, זה מה שמצפה לבת שלי" | ח"כ משה ארבל ויעקב מרגי ליו"ר הכנסת: "האירועים ממחישים את חולשת הפיקוח הממשלתי" | 3 חוסים נפטרו, ו-3 נוספים מאושפזים במצב יציב
אסף צבי

חברי הכנסת יעקב מרגי ומשה ארבל (ש"ס) קוראים לוועדת חקירה פרלמנטרית בעקבות מותם של שלושה חוסים במעון 'בית דפנה' לאנשים עם מוגבלויות בחולון, שנבדק האם הוא נגרם מהרעלת מזון. בפנייה דחופה ליו"ר הכנסת מיקי לוי כתבו מרגי וארבל: "רצף האירועים הטרגיים והמצערים ממחישים את חולשת הפיקוח הממשלתי על מעונות אלו, ועל הצורך לבחון מחדש את אופיו והיקפו ואת תוצאות הפרטת המוסדות החשובים".

אמש (ראשון) הגיעו לפתח המעון פעילים חברתיים מ'תנועת העצמאות', שפועלת לצמצום שהיית אנשים עם מוגבלויות במוסדות, וקיימו מחאה שקטה והדלקת נר לזכר הנפטרים.

יולה זובריצקי, תושבת רחובות שהגיעה למקום, סיפרה ל'דבר': "אני אמא לנערה עם צרכים מיוחדים, שפשוט נחרדת מכל מה שקורה במוסדות הסגורים וההפרטה. חייבים להוציא אותם למגורים בקהילה, זה דבר מחריד, וחיי אדם זה כבר קו אדום. זה עבר כל סף שרק אפשר". לדבריה, "באנו להדליק נר נשמה, וחשבנו שיהיו שם המשפחות שאולי נוכל לתמוך בהן, אבל לא פגשנו אותם. אני מודאגת שכשאני לא אהיה בחיים, זה מה שמצפה לבת שלי. אי אפשר להמשיך ככה".

מחאה סמוך למעון 'בית דפנה' בחולון (צילום: יולה זובריצקי)
מחאה סמוך למעון 'בית דפנה' בחולון (צילום: יולה זובריצקי)
מחאה סמוך למעון 'בית דפנה' בחולון (צילום: יולה זובריצקי)
מחאה סמוך למעון 'בית דפנה' בחולון (צילום: יולה זובריצקי)
מחאה סמוך למעון 'בית דפנה' בחולון (צילום: יולה זובריצקי)
מחאה סמוך למעון 'בית דפנה' בחולון (צילום: יולה זובריצקי)

בהודעה להורי המעון נאמר ש"שני דיירים יקרים ואהובים שאושפזו אתמול נפטרו בבית החולים. בצער רב נפרדנו מהם היום. אנחנו פועלים נמרצות יחד עם גורמי המקצוע במשרד הרווחה ומשרד הבריאות כדי לזהות מכנה משותף שיכול לגרום לאירוע. המטבח עדיין סגור ובאופן זמני אנחנו נעזרים בשירותי קייטרינג. כמו כן שכרנו שירותי חברה חיצונית שחיטאה את כל חלקי המעון. המרפאה תוגברה בצוות מטפל מקצועי נוסף, ובכל העת יש גם תגבור של צוות של רופאים ואחיות אפידמיולוגיים".

שלושה דיירים במעון מתו ביומיים האחרונים, ובמשרד הבריאות בודקים חשד לזיהום המזון במעון. לפי דיווח באתר N12, הדיירים שנפטרו הם שתי נשים בנות 80 ו-46, וגבר אחד בן 65.

לפי הודעת משרד הרווחה, בלילה שבין שבת לראשון החלו כמה דיירים לחוש ברע וסבלו משלשולים. רופאת המעון בדקה את הדיירים. הצוות הרפואי לקח מדדים מאחת הדיירות, בעלת רקע רפואי מורכב, וזמן קצר לאחר מכן היא איבדה את הכרתה. צוות של מד"א שהוזעק למקום בליווי המשטרה ניסה לבצע בה החייאה ללא הצלחה, ונקבע מותה.

במקביל פונו 4 דיירים נוספים לבית החולים וולפסון, והבוקר נפטרו שניים מהם, שסבלו ממחלות רקע קשות. במהלך הלילה פונתה דיירת נוספת למיון ואושפזה, וכעת מאושפזים בו שלושה חוסים מהמעון, כולם במצב יציב.

מעון בית דפנה מופעל על ידי רשת בית אקשטיין, שהיא חלק מקבוצת דנאל. הוא הוקם ב-1995, ומיועד לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמות שונות ובמצבים תפקודיים שונים, מעצמאיים ועד סיעודיים מורכבים.

צוות של משרד הבריאות שהגיע למקום גילה ליקויים במטבח ופתח בחקירה. בהוראת משרדי הבריאות והרווחה נסגר המטבח עד לסיום הבדיקה. צוות מקצועי של משרד הרווחה הגיע למעון כדי לסייע לצוות המקצועי בטיפול בדיירים, ומנכ"לית המשרד הנחתה להקים ועדת בדיקה להתנהלות המעון. משרד הרווחה הנחה את בית אקשטיין לתגבר את צוות המעון במטפלים ובאחות נוספת, ורכזת מטעם המעון מלווה את משפחות המאושפזים בבתי החולים.

במשרד הרווחה הדגישו ש"נסיבות הארוע נמצאות עדיין בבדיקת משרד הבריאות, לרבות בדיקת החשד הראשוני של זיהום במזון".

באירוע חמור אחר שנחשף לאחרונה במעון 'בני ציון' בראש העין הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה עובדים על שורה של מקרי התעללות חמורה בחוסים בוגרים שנמצאים תחת הרצף האוטיסטי. המעון הופעל על ידי חברת אלאור, ועם פרסום הפרשה הוא הועבר לאחריות ישירה של משרד הרווחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!