דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון תשפ״ב

הרמטכ״ל: ״האופן בו פורצות מלחמות בעולם מזכיר לכולנו שיש להיערך לכל תרחיש״

״חיילי צה"ל ומפקדיו עומדים על המשמר, נלחמים, ועונים ׳הנני׳ במשך דור אחר דור״, אמר הרמטכ״ל כוכבי בטקס הזיכרון הממלכתי בכותל המערבי | הנשיא הרצוג: "אויבינו מוצאים אותנו עם יד אחת אוחזת בנשק, והשנייה מושטת לשיח"

  • ״חיילי צה"ל ומפקדיו עומדים על המשמר, נלחמים, ועונים ׳הנני׳ במשך דור אחר דור״, אמר הרמטכ״ל כוכבי בטקס הזיכרון הממלכתי בכותל המערבי | הנשיא הרצוג: "אויבינו מוצאים אותנו עם יד אחת אוחזת בנשק, והשנייה מושטת לשיח"
דבר
צרו קשר עם המערכת:

לזכרם של 24,068 הנופלים: אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תשפ״ב נפתחו אתמול (שלישי) בטקס המרכזי שהתקיים ברחבת הכותל המערבי בירושלים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח את הטקס: ״בנינו ובנותינו, אשר נפלו על הגנת המדינה – לחמו יחד ונפלו יחד. הם לא שאלו, ואיש לא שאל אותם, מי ימין ומי שמאל. מי דתי. מי חילוני. מי יהודי ומי לא יהודי. גם השכול לא שאל. לא אותם, ולא אתכם. הם נפלו ישראלים, על הגנת ישראל. הוויכוחים שוקטים בבתי העלמין. ובין המצבות, דממה. דממה שדורשת מאיתנו למלא יחד את צואתם האחת – תקומת ישראל. בניין ישראל. מאוחדים, מלוכדים, ערבים זה לזה. כי אחיות ואחים אנחנו.

״בשנה החולפת, בשבועות האחרונים, וגם בשבוע זה ממש, הלמות השכול והכאב הכו בנו שוב ושוב. גם היום, אויבינו קמים עלינו לכלותנו בטרור מלא שנאה, וכתמיד הם מוצאים אותנו ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשיח ולשלום״.

הנשיא ציין כי ״דווקא ברגעים קורעי הלב האלו, כשאנו מלווים בדרכם האחרונה את הגיבורות והגיבורים, ואת המשפחות האהובות, ששברן הפך באחת לנחלת כלנו; דווקא ברגעים הללו – אנחנו מגלים שוב ושוב את תעצומותיו של העם הנפלא והמופלא שלנו, עם שמצליח להתגבר על כל מכשול. כן, יש לנו עם נפלא ומופלא״.

הרצוג ביקש ״לחזק להודות ולחבק בשם כל העם בישראל את מפקדי ולוחמי צבא הגנה לישראל משטרת ישראל, השב"כ, המוסד, וכל זרועות הביטחון, המודיעין ובטחון-הפנים, בכל מקום שהם. אתם שומרים עלינו יום ולילה, בחירוף נפש, בתחושת שליחות, בנחישות ובמסירות. השם ישמור צאתכם ובואכם מעתה ועד עולם״.

כוכבי: ״דור אחר דור, המשרתים קוראים ׳הנני׳ כדי לאפשר לאזרחים חיים נורמליים״

אחריו נשא דברים הרמטכ״ל אביב כוכבי: ״היום, כמו בעבר, צה"ל מתמודד עם איומים ממספר זירות. אנחנו לא מאפשרים ליציבות הביטחונית היחסית להפוך לאשליה, ונותרים מפוכחים באשר לכוונות האויב. האופן שבו פורצות מלחמות בעולם ובאזור, מזכיר לכולנו את הדרישה לכוח מגן חזק ואת החובה להיערך לכל תפנית.

"חיילי צה"ל ומפקדיו עומדים על המשמר, נלחמים, ואומרים הנני, ואני גאה, מאוד, לפקד עליהם. סיכול הטרור נמשך מדי שבוע, מצפון ועד דרום, ויחידות צה"ל מגנות על אזרחי המדינה בכבישים ובצמתים באיו"ש ולאורך הגבולות. צה"ל מרתיע, יוזם ותוקף, יוצא מגבולות המדינה כדי להכות את האויב באוויר, בים וביבשה, בכל רחבי המזרח התיכון, ויוצא מגדרו כדי לממש את עקרון ההגנה העצמית. דור אחר דור נשבע אמונים וקורא הנני, מתייצב לשירות צבאי, ומגלם את ההפך – מאלו שמתחמקים ואומרים אינני.

״כך חיילי החובה והמילואים המזנקים בעת מלחמה, וכך המשרתים בקבע, אשר בחרו באורח חיים לא נורמלי, כדי לאפשר לאזרחי המדינה חיים נורמליים. הנני – מושכת הקריאה את שרשרת הדורות, והם יוצאים לגאיות המוריה, למישוריה ולהריה: רק משם חושפים את מיקום האויב ומסכלים פיגוע, רק משם מונעים פגיעת אבן, קליע או רקטה, ורק משם האויב נשלט, מותקף ומושמד. הנני הוא יסוד שנוכח בכל מארב בגבול, בגיחת מטוס, בשיירת אספקה באזור לחימה, באימון או במבצע, והוא נטוע בקרב חיילים מכל החילות ובמגוון תפקידים. הנני הוא היסוד הערכי של צה"ל, צבא העם, שבלעדיו אין קיום לעם, ולכן הכרחי שישרתו בו תמיד, בחובה ובקבע, הטובים שבעם.

היום (ד׳) בשעה 11:00 בבוקר, תישמע צפירת זיכרון נוספת בת שתי דקות, ולאחריה יתחילו אירועי הזיכרון הממלכתיים ב־52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה.

הטקס המרכזי יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת. מייד לאחר הצפירה, ב־11:02, יחלוף מעל בית העלמין הצבאי ומעל היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר.

מיום הזיכרון תשפ"א ועד היום נוספו 140 חללים למניין הנופלים, ובהם 84 נכים, שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!