דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון תשפ״ב

ראש הממשלה בהר הרצל: ״אם לא נהיה יחד, לא נהיה בכלל״

טקסי זיכרון נערכים בעשרות בתי עלמין ברחבי הארץ | בנט התחייב לפעול להחזרת השבויים ולנעדרים: "אנחנו כאן כדי להמשיך במחויבות להשיב אותם הביתה" | שר הביטחון בני גנץ: "המחיר העצום ששילמו המשפחות השכולות הוא המנוע שלנו לחיות, לעשות טוב ולתקן"

ראש הממשלה, נפתלי בנט, בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה, נפתלי בנט, בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה נפתלי בנט נשא דבריםם הבוקר (רביעי) בטקס המרכזי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל. "אחינו ואחיותינו קבורים באדמת ארצנו, ומעמיקים את שורשי החיבור שלנו כאן, כדי שאנחנו נמשיך להצמיח כאן עץ חיים. עץ עם ענפים רבים ומגוונים, ועלים שונים ויפהפיים. אך כל הענפים וכל העלים מחוברים לגזע אחד, לעץ אחד. ביחד."

לדברי בנט, "למעלה ממיליון וחצי ישראלים פוקדים ביום הזיכרון את בתי העלמין הצבאיים. זו תופעה ישראלית ייחודית שאין לה אח ורע. ההשתתפות האדירה הזו היא עדות למחויבות שלנו כאומה לנופלים, ולערבות ההדדית המפעמת בעורקיה של החברה הישראלית. זו עדות לערך החברות ולכבוד שאנו רוחשים, למי שמסר את נפשו, למען המדינה, למעננו. זו שבועת אמונים, ברית, שלנו כעם."

בנט הוסיף: "אלימות וטרור הם לא תופעות טבע או גזירות גורל שמדינת ישראל תשלים איתן. אנחנו נכה לא רק במי שפוגע בנו ישירות, אלא גם במי ששלח את אותו. עידן החסינות של מחוללי הטרור נגמר. לא רק המחבל השליח בקצה יישא במחיר, אלא גם שולחו, ואפילו אם הוא מרוחק אלף קילומטר מזרחה מכאן. משטר שמממן את הטרור, משטר שמחמש את הטרור, משטר שנותן את הפקודה לטרור לא יוכל להסתתר יותר, בפחדנות מרוחקת."

הוא התייחס לחיילים ולאזרחים הנעדרים והתחייב לפעול להחזרתם לישראל: "איננו שוכחים את השבויים והנעדרים, את אלה שלא שבו מהקרב. את הדר גולדין, ואת אורון שאול. את אברה מנגיסטו ואת הישאם א-סייד, ושאר הנעדרים שלנו. אנחנו היינו שם כששלחנו את הבנים פנימה, ואנחנו כאן כדי להמשיך במחויבות להשיב אותם הביתה. זוהי המשמרת שלנו, זוהי המחויבות שלנו."

בנט התייחס גם למחויבות המוסרית לפצועי ונכי מערכות ישראל: "איננו שוכחים גם את אלו הפצועים בגופם ובנפשם, את אלה שיצאו מהמלחמה אבל היא לא יצאה מהם. אנחנו נמשיך ונלווה אותם את נכי ופצועי צה"ל ומערכות הביטחון בגוף ובנפש במלחמה היומיומית שלהם לחיים של כבוד וביטחון."

טקס יום הזיכרון המרכזי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל החל הבוקר (רביעי), בתום צפירת דומיה שנשמעה ברחבי הארץ. אירועי הזיכרון הממלכתיים נערכים ב־52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה. בשעה 20:00 יסתיים יום הזיכרון ויחלו אירועי יום העצמאות בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.

גנץ: "לשמור על האחדות הבסיסית שלנו כחברה"

שר הביטחון, בני גנץ, אמר היום במעמד הקראת שמות הנופלים במערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל ש"המחיר העצום ששילמו המשפחות השכולות והחברה הישראלית כולה, הוא גם המנוע שלנו להוסיף לחיות, לעשות טוב, לתקן – להתכנס ביחד, לשמר את הרעות והערבות ההדדית. לשמור על האחדות הבסיסית שלנו כחברה."

לדברי גנץ, "הזיכרון והשכול הם נושאים שנמצאים בלב ליבה של ההוויה הישראלית, ועלינו לשמור עליהם מכל משמר ומעל לכל ויכוח. החברה הישראלית ראויה לנושא אחד שכולנו מתייחסים אליו ביראת קודש לאורך כל השנה, וראויה ליום הזה שבו נזכור את כולם, נכבד את זכרם, ונשמור על אחדותנו וחוסננו החברתי."

במערכות ישראל נפלו 24,068 חללים מ-1860 ועד היום. מיום הזיכרון תשפ"א ועד היום נוספו 140 חללים למניין הנופלים, ובהם 84 נכים, שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

אלפי חניכי הנוער העובד והלומד הגיעו הבוקר לבתי עלמין ברחבי הארץ, לחלק זרי פרחים למשפחות השכולות הפוקדות את קברי יקיריהם שנפלו במערכות ישראל. כ-5,000 חניכים ומדריכים יתפרסו במעל ל-130 בתי עלמין, מאילת ועד מטולה, ויחלקו זרי פרחים למשפחות השכולות ללא תשלום, זו הפעם ה-42 ברציפות. מפעל "זר לנופל – צרור פרחים למשפחות השכולות", נוסד ע"י שותף ותיק של התנועה, שמעון אהרון, בן 76, ממייסדי כפר רות, חקלאי ומגדל פרחים, ומתקיים כל שנה בשיתוף פעולה מלא עם היחידה להנצחת החייל – אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון.

הרצוג: "בנינו לחמו יחד ונפלו יחד, הם לא שאלו מי ימין ומי שמאל"

בטקס בכותל המערבי שציין את פתיחת אירועי יום הזיכרון אמר נשיא המדינה יצחק בוז׳י הרצוג: ״בנינו ובנותינו, אשר נפלו על הגנת המדינה – לחמו יחד ונפלו יחד. הם לא שאלו, ואיש לא שאל אותם, מי ימין ומי שמאל. מי דתי. מי חילוני. מי יהודי ומי לא יהודי. גם השכול לא שאל. לא אותם, ולא אתכם. הם נפלו ישראלים, על הגנת ישראל. הוויכוחים שוקטים בבתי העלמין. ובין המצבות, דממה. דממה שדורשת מאיתנו למלא יחד את צואתם האחת – תקומת ישראל. בניין ישראל. מאוחדים, מלוכדים, ערבים זה לזה. כי אחיות ואחים אנחנו״.

״בשנה החולפת, בשבועות האחרונים, וגם בשבוע זה ממש, הלמות השכול והכאב הכו בנו שוב ושוב. גם היום, אויבינו קמים עלינו לכלותנו בטרור מלא שנאה, וכתמיד הם מוצאים אותנו ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשיח ולשלום״.

הנשיא ציין כי ״דווקא ברגעים קורעי הלב האלו, כשאנו מלווים בדרכם האחרונה את הגיבורות והגיבורים, ואת המשפחות האהובות, ששברן הפך באחת לנחלת כלנו; דווקא ברגעים הללו – אנחנו מגלים שוב ושוב את תעצומותיו של העם הנפלא והמופלא שלנו, עם שמצליח להתגבר על כל מכשול. כן, יש לנו עם נפלא ומופלא״.

הרצוג ביקש ״לחזק להודות ולחבק בשם כל העם בישראל את מפקדי ולוחמי צבא הגנה לישראל משטרת ישראל, השב"כ, המוסד, וכל זרועות הביטחון, המודיעין ובטחון-הפנים, בכל מקום שהם. אתם שומרים עלינו יום ולילה, בחירוף נפש, בתחושת שליחות, בנחישות ובמסירות. השם ישמור צאתכם ובואכם מעתה ועד עולם״.

כוכבי: ״דור אחר דור, המשרתים קוראים ׳הנני׳ כדי לאפשר לאזרחים חיים נורמליים״

אחריו נשא דברים הרמטכ״ל אביב כוכבי, שאמר כי ״היום, כמו בעבר, צה"ל מתמודד עם איומים ממספר זירות. אנחנו לא מאפשרים ליציבות הביטחונית היחסית להפוך לאשליה, ונותרים מפוכחים באשר לכוונות האויב. האופן שבו פורצות מלחמות בעולם ובאזור, מזכיר לכולנו את הדרישה לכוח מגן חזק ואת החובה להיערך לכל תפנית".

"חיילי צה"ל ומפקדיו עומדים על המשמר, נלחמים, ואומרים הנני, ואני גאה, מאוד, לפקד עליהם. סיכול הטרור נמשך מדי שבוע, מצפון ועד דרום, ויחידות צה"ל מגנות על אזרחי המדינה בכבישים ובצמתים באיו"ש ולאורך הגבולות. צה"ל מרתיע, יוזם ותוקף, יוצא מגבולות המדינה כדי להכות את האויב באוויר, בים וביבשה, בכל רחבי המזרח התיכון, ויוצא מגדרו כדי לממש את עקרון ההגנה העצמית. דור אחר דור נשבע אמונים וקורא הנני, מתייצב לשירות צבאי, ומגלם את ההפך – מאלו שמתחמקים ואומרים אינני״.

״כך חיילי החובה והמילואים המזנקים בעת מלחמה, וכך המשרתים בקבע, אשר בחרו באורח חיים לא נורמלי, כדי לאפשר לאזרחי המדינה חיים נורמליים. הנני – מושכת הקריאה את שרשרת הדורות, והם יוצאים לגאיות המוריה, למישוריה ולהריה: רק משם חושפים את מיקום האויב ומסכלים פיגוע, רק משם מונעים פגיעת אבן, קליע או רקטה, ורק משם האויב נשלט, מותקף ומושמד. הנני הוא יסוד שנוכח בכל מארב בגבול, בגיחת מטוס, בשיירת אספקה באזור לחימה, באימון או במבצע, והוא נטוע בקרב חיילים מכל החילות ובמגוון תפקידים. הנני הוא היסוד הערכי של צה"ל, צבא העם, שבלעדיו אין קיום לעם, ולכן הכרחי שישרתו בו תמיד, בחובה ובקבע, הטובים שבעם״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!