דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגון העבודה העולמי: ככל שמו"מ קיבוצי חל על עובדים רבים יותר, הוא הופך את עולם העבודה לשוויוני יותר

בישראל 45% מהמעסיקים חברים באיגוד מעסיקים, ולכן יש פוטנציאל גבוה יותר להחלת הסכמים קיבוציים על יותר עובדים, לפי דו"ח הארגון | המשא ומתן הקיבוצי הגן על העובדים מנזקי הקורונה

300 cleaning workers protested in Tel Aviv, calling on the Ministry of Economy to approve their wage increase. (Photo: Nizzan Zvi Cohen).
עובדות ניקיון מפגינות בתל אביב, מרץ 2021 (צילום: ניצן צבי כהן)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

משא ומתן קיבוצי הוא הכרחי לעולם עבודה שוויוני, הוגן ומכיל יותר, לפי דו"ח ארגון העבודה הבינלאומי שפורסם בשבוע שעבר. הדו"ח, שכותרתו "דו"ח דיאלוג חברתי 2022, משא ומתן קיבוצי להתאוששות כוללת, ברת קיימא ועמידה", הוא אחד מדו"חות הדגל של הארגון, ונותן סקירה עולמית לתחום המשא ומתן הקיבוצי, כולל נתונים מישראל.

משא ומתן קיבוצי הוא מצב שבו מעסיק או ארגון מנהל משא ומתן עם איגוד עובדים על תנאי העבודה ואופן ההעסקה. הדו"ח בוחן את תפקידו של משא ומתן קיבוצי בהפחתת ההשפעה של משבר הקורונה על התעסוקה והרווחים, וכיצד הוא צמצם את אי-השוויון, תוך חיזוק החוסן של מפעלים ושוקי עבודה.

על פי הדו"ח, משא ומתן קיבוצי יצר התאמה של אמצעי בריאות הציבור וחיזוק הבטיחות והבריאות התעסוקתית במקום העבודה, וביחד עם חופשת המחלה בתשלום ותגמולי בריאות הקבועים בהסכמים קיבוציים רבים, הגנו על העובדים ותמכו בהמשכיות הפעילות הכלכלית.

יותר משליש מהעובדים ב-98 מדינות מסדירים כיום את שעות עבודתם, שכר עבודתם, ותנאי עבודה נוספים בהסכמים קיבוציים. ככל שאחוז ההסכמים הקיבוציים עולה, פערי השכר ואי-השוויון יורדים.

משא ומתן קיבוצי שמתקיים על בסיס מעסיק יחיד או ארגון יחיד, מכסה בממוצע 15.8% מהעובדים, בעוד משא ומתן קיבוצי במסגרות מרובות מעסיקים כמו ארגון מעסיקים כולל, מכסה בממוצע 71.7% מהם. בישראל 45% מהמעסיקים חברים באיגוד מעסיקים, ולכן יש פוטנציאל גבוה יותר להחלת הסכמים קיבוציים על יותר עובדים.

ב-10 מתוך 14 המדינות שבהן 75% מהעובדים חתומים על הסכם קיבוצי, ההסכמים מחוזקים באמצעים שמחילים הסכמים קיבוציים על כל העובדים במפעל או ביחידת המשא ומתן, כמו צווי הרחבה. 

הדו"ח מתייחס לתפקידו המרכזי של המשא ומתן הקיבוצי במשבר הקורונה. המשא המתן הקיבוצי הציל מקומות עבודה והכנסות והבטיח תנאי עבודה בטוחים ובריאים שהגנו על מיליוני עובדים ואיפשרו לעסקים להמשיך לעבוד.

בניתוח של תכני המשא ומתן הקיבוצי ב-2021-2020, ניתן להבחין בשינוי סדרי העדיפויות הרגילים ועיצוב סדר חדש שתואם את מצב החירום. חמשת הנושאים שזוהו כהכי מדוברים היו בטיחות וגהות בעבודה, מחלה ומוגבלות, שעות עבודה ומנוחה, זמני עבודה בהתאם לאיזון בין הבית לעבודה וביטחון תעסוקתי. לעומת זאת, חמשת הנושאים שקיבלו פחות מקום במשא ומתן קיבוצי בתקופת הקורונה היו שיפור בשכר ובהטבות, פנסיה וביטוח לאומי, הכשרה, מערכת סיווג מקצועי ושוויון מגדרי.

המשא ומתן הקיבוצי בתקופת הקורונה יצר גם הסכמים שמעניקים הגנה לעובדים בחזית, הבטחת אספקה ​​נאותה של ציוד מיגון אישי, והתקנת מחסומים פיזיים (כמו בתחבורה ציבורית וקמעונאות מזון), גישה לחיסונים, והגדלת חופשת מחלה בתשלום או חופשה בתשלום בתקופות הסגר.

הדו"ח מדגיש את הצורך בעקרונות ובזכויות דמוקרטיות למעסיקים ולעובדים, בחופש ההתאגדות ובהכרה האפקטיבית בזכות למשא ומתן קיבוצי.

לקריאת הדו"ח המלא

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!