דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״מבייש להיות נהג״: עובדי אגד יחלו בשורת צעדי מחאה על תנאי העסקתם

המחאה, שתחל מיום שלישי הקרוב, מגיעה בעיקר בשל מחסור במתחמי התרעננות לנהגים, ולא תשבש את פעילות הקווים השונים ברחבי הארץ | תהילה ווהב, נהגת אגד מהשפלה: ״לא מספקים לנו את התנאים הבסיסיים ביותר, אפילו את הקפה אני מביאה מהבית״

נהג אגד (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/ פלאש 90)
נהג אגד (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בהמשך לסכסוך העבודה שהוכרז לאחרונה, יחלו השבוע עובדי אגד בשורת צעדי מחאה על תנאי העסקתם. צעדי המחאה, שייחלו מיום שלישי הקרוב, לא ישבשו את פעילות הקווים השונים ברחבי הארץ.

המחאה מגיעה בעיקר לנוכח היעדר נקודות התרעננות ושירותים בתחנות הקצה שאליהן מגיעים הנהגים והנהגות בסיום הנסיעה. במרבית המקומות הללו, שבהם צריכים הנהגים להמתין ליציאה לנסיעה הבאה, אין אפשרות לנוח ולצבור כוחות אחרי שעות על הכביש, או להתפנות לשירותים. כך נאלצים נהגים רבים לעשות צרכיהם בשיחים לעיני כל.

המאבק כולל גם את הפקחים והפקחיות של אגד, שלמרות עומס העבודה שעל כתפיהם, משתכרים שכר קרוב מאוד לשכר המינימום. במסגרת המחאה, החל משלישי יעלו הפקחים והפקחיות לנסיעות שהם לובשים חולצת מחאה ועליה כתוב: "עובדי אגד נאבקים על הכבוד".

לאור המצב והתעלמות אגד, פרסם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי הודעה שלפיה הוא מאשר ומגבה כל נהגת שתבקש לנסוע להתפנות במקום ראוי וכי ההסתדרות תעמוד לצדה: "בהיעדר תנאי עבודה מינימליים, ולאור העובדה שב-26 תחנות קצה אין סביבת עבודה המאפשרת התרעננות או מקום להתפנות, הנחיתי בשלב זה את נהגות האוטובוס להגיע לכל מקום שבו ימצאו חדרי נוחיות תקינים וזאת בין היתר בכדי לממש את זכותן הבסיסית ובעיקר כדי לשמור על כבודן, שנרמס מידי יום. לא ניתן שכבודם של העובדים יירמס תחת גלגלי הבירוקרטיה".

״אפילו את הקפה אני מביאה מהבית, זה מבייש אותי״

נהגי נהגות אגד מסבירים כי הסיטואציה שאליה נקלעו היא בלתי נסבלת ולא-הגיונית. כך למשל מספרת נהגת אגד באזור השפלה תהילה ווהב: "אמרו 'בואו תתגייסו לאגד', ובאתי בחדווה. אבל בפועל, לא מספקים לנו את התנאים הבסיסיים ביותר״.

״אני כנהגת יוצאת בארבע-חמש בבוקר ל-12 שעות עבודה על הכביש״, מוסיפה ווהב. ״אפילו את הקפה אני מביאה איתי מהבית. וכשאני צריכה להתפנות? מצפים מאיתנו להתאפק. במקרה הטוב, כשאנחנו בתחנה המרכזית, אני נכנסת במבוכה לבית קפה מקומי. זה מבייש אותנו, אבל יותר מזה זו בושה לאגד".

סיגלית מרגי, שעובדת בקווי אגד באזור רחובות, מוסיפה: "כשאנחנו מגיעות לתחנות הקצה אחרי שעות על ההגה, אין לנו מקום נורמלי לנוח בו. שלא לדבר על להתפנות או לשטוף פנים להתרענן. הנהגים נאלצים לעשות צרכים ליד האוטובוס, דבר מביך בפני עצמו, אבל אנחנו הנשים כמובן לא יכולות אפילו את זה לעשות. זה לא יתכן שנעבוד בתת-תנאים, ושצריך להתחנן לדבר אלמנטרי כמו שירותים".

"אנחנו משמיעות את הקול שלנו ומבהירות כמה המצוקה חריפה״, מוסיפה מרגי. ״זה מגיע לכדי כך שאנחנו כנשים לא יכולות לעשות קווים מסוימים בגלל היעדר נקודות מנוחה ושירותים. הדרישה שלנו היא פשוטה – שיהיה לנו מקום ראוי להתפנות ולזכות לתנאים בסיסיים כעובדות וכעובדים".

בתגובה לדברים אמר דובר חברת אגד: ״בתחנות הקצה של הרוב המכריע של הקווים ישנן תחנון רענון ושירותים. לגבי מיעוט הקוים בהם יש קושי, אגד פועלת כל העת מול הגורמים המוסמכים להרחבת והוספת תחנות רענון ושירותים לנהגיה, אולם האחריות לנושא זה מוטלת על משרד התחבורה והרשויות המקומיות בהן מצויות תחנות הקצה. חוקי התכנון והבניה אוסרים על אגד להקים תחנות רענון ושירותים על דעת עצמה בשטחים ציבוריים שאינם בבעלותה. ישנה פעילות נמרצת של אגד מול הרשויות המוסמכות בענין זה ורק לאחרונה הוספו בעקבות זאת תחנות רענון חדשות. גם נציגות העובדים יודעת היטב שהכתובת היא משרד התחבורה. יתר על כן, אגד הציעה לנציגות העובדים להקים שירותים כימיים זמניים כפתרון ביניים. ההודעה על סכסוך העבודה בענין זה אינה חוקית וכל פעולה לפגיעה בתחבורה הציבורית תחת כותרת שביתה או צעדי מחאה אינה לגיטימית ופוגעת בנוסעים ללא כל תכלית. לאור כל זאת אגד פנתה לבית הדין לעבודה למניעת הצעדים בהם מאיימת נציגות העובדים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!