דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבקר המדינה

דו"ח המבקר: דירות בדיור הציבורי עומדות ריקות, רמת התחזוקה נמוכה

בדיקת המבקר חשפה שעקב תקצוב חסר, בחצי מהדירות בהן נדרש שיפוץ משמעותי הוא לא בוצע, ובדירות אחרות בוצע שיפוץ ברמה נמוכה | התוצאה: הדירות לא מאוישות, והתור לדיור ציבורי מתארך

הפגנת תמיכה בתושבי גבעת עמל מול ביתו של שר המשפטים גדעון סער (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת דיור ציבורי מול ביתו של שר המשפטים גדעון סער (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

רק מחצית מדירות הדיור הציבורי בהן נדרש שיפוץ משמעותי משופצות בפועל, ובמקרים רבים הוא נעשה בתקציב מוגבל והדיירים ממשיכים לדווח על בעיות – כך לפי דו"ח שמפרסם היום (שלישי) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. לפי הדו"ח, כ-13% מהדירות שאוכלסו ב-2020 עמדו ריקות יותר מהזמן הדרוש (מעל 60 יום).

הדו"ח גם רומז למקור הבעיה: תקציב התחזוקה שנקבע לעמידר כל שנה נמוך במאות אחוזים מזה שיוצא בפועל. כל שנה משרד השיכון והבינוי נדרש לבקש מחדש את התקציב לתחזוקה, שלא נמצא בבסיס התקציב. במשרד האוצר טוענים שמצב זה ישתנה בתקציב 2021 ו-2022.

חברות עמידר אחראית ל-38 אלף מתוך 50 אלף דירות הדיור הציבורי בישראל, מרביתן נבנו לפני יותר מ-40 שנה. כבעלת הבית, החברה אחראית לתחזוקת הדירות, ומדי שנה מוציאה בממוצע כ-22.5 מיליון שקלים לתחזוקה שוטפת, באמצעות תשלום לקבלני משנה. מהדו"ח עולה שסכום זה רחוק מלעמוד בצרכים והתיקונים נעשים באיחור. לפי המבקר, מצב זה פוגע במלאי הדירות ומאריך את תור הממתינים לקורת גג.

לפי הדו"ח, ב-19% מהמקרים בהם נדרש שיפוץ דחוף בגלל ליקוי בטיחותי, התיקון נעשה באיחור ביחס לחוזה, כלומר יותר מיומיים. בשנת 2018, כ-2,000 מקרים של תיקוני אינסטלציה נענו רק אחרי שבעה ימים ויותר.

חברת עמידר עצמה העריכה שיידרש שיפוץ עמוק ב-2,000 דירות בשנה, אך בפועל הוא התרחש רק ב-970 דירות. השיפוץ עצמו נעשה במינימום השקעה: ב-92% מהמקרים סכום השיפוץ היה נמוך יותר מזה שקבעה החברה כמינימלי (55 אלף שקלים). כתוצאה, גם מספר הבקשות לתיקונים בדירות אחרי שעברו שיפוץ עמוק לא פוחת, והוא אפילו גבוה יותר בהשוואה לשאר הדירות.

למרות ש-5,700 משפחות ממתינות לדיור ציבורי, 13% מהדירות המיועדות לאכלוס חוזר עמדו ריקות יותר זמן מהנדרש, מעל 60 יום מאז עזיבת הדייר הקודם. בנוסף, יש 259 דירות שעומדות ריקות בגלל היעדר תקציב לשיפוץ, 39% מהן יותר מ-300 ימים. לפי עמידר חלק ניכר מאותן דירות נמצאות באזורים בהן אין להן ביקוש. אבל מבקר המדינה מציין כי במקרה כזה כדאי לשקול למכור אותן.

לפי עמידר יש 35 מבנים שהם סיווגו כמסוכנים, בהם 138 דירות של דיור ציבורי שבניהולה. ל-13 מבנים יש צו לפינוי מידי, ובארבעה מהם הדיירים מסרבים להתפנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!